Volkswagen Eos 2.0 16V FSI (2006)
Duitse degelijkheid
Volkswagen moest natuurlijk wel meedoen aan de trend van de coupé-cabriolets, de zonneauto's met stalen klapdak. Hoewel het segment niet zo groot is, worden dergelijke auto's steeds populairder en komen steeds meer merken met een model met zo'n 'verdwijndak'.
Het voordeel van de driedelige kap-constructie van de Eos zie je niet alleen terug in het ontwerp. Behalve dat de achterpartij vloeiender gelijnd is, is er tevens meer binnenruimte. Desondanks hebben achterpassagiers slechts beperkte beenruimte, hoewel de Eos liefst 21 cm langer is dan de Golf. Twee niet al te grote mensen kunnen op de achterbank plaatsnemen. Heel comfortabel is dat niet, maar 't voldoet voor een korte rit. De extra lengte van de Eos zien we evenmin terug in de hoeveelheid bagageruimte. Met opgevouwen kap heeft de kofferbak van de Eos een inhoud van 205 liter en met de kap omhoog is dat 380 liter.
Voor deze test hadden we de beschikking over de Eos 2.0 16V FSI met zes-versnellingsbak. Onze versie was als extra voorzien van het Ambiente-pakket, inclusief aluminium decorinleg, en 17-inch 'Le Mans-wielen'. Tot de standaarduitrusting behoren zaken als centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, verwarmbare buitenspiegels, mistlampen vóór en half-automatische airconditioning. De Volkswagen is verder voorzien van een actief rolbeugelsysteem, dat bij een dreigende koprol boven de hoofdsteunen van de achterbank uitschuift. Leren bekleding is een optie, maar stoel-verwarming is niet leverbaar. Overigens is het dak niet alleen inklapbaar, het is ook voorzien van een elektrisch bediend glazen schuif-/kanteldak. Het glas kan vanbinnen verduisterd worden met een traploos verschuifbare, harde hemel met ventilatierooster.
Keuze
Boven op de rugleuning van de voorstoelen is een lus met een drukknop gemaakt als geleider voor de veiligheidsgordel. Dom is daarentegen de reflectie van de verchroomde randen om de luchtroosters in het dashboard. Bij ieder weertype weerkaatsen ze in de zijruiten.
De tweeliter FSI-krachtbron, goed voor 150 pk, is niet overbemeten, gelet op het gegeven dat een coupé-cabrio van nature al zwaarder is. De Eos sprint in 10,1 seconden naar de honderd en voor de tussenacceleratie van 80-120 km/h heeft hij in de vierde versnelling 7,5 seconden nodig.
Qua rijeigenschappen voelt de Eos steviger aan dan gebruikelijk is in dit segment, wat mede komt door zijn hogere gewicht. Wel moet hierbij worden aangetekend dat onze testauto zoals gezegd niet was uitgerust met de standaard 16-inch wielen en rubber in de maat 215/55R16, maar met 17-inch wielen en 235/45R17-banden die meer grip bieden. Verder heeft de Eos van huis uit ESP. Je kunt je afvragen of zo'n elektronische regelneef noodzakelijk is bij dit soort auto's. Over het algemeen worden cabrio's immers eerder aan-geschaft voor het relaxte cruisen dan voor het betere scheurwerk. Het is ook vaak een keuze tussen imago en levenslust.
De Eos laat met zijn stevige onderstel en goede kwaliteitsindruk geen twijfel bestaan over zijn Duitse afkomst. Zijn kopers kiezen in elk geval voor degelijkheid, zoveel is zeker.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Eos 2.0 16V FSI |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 36.285 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.407 mm / 1.791 mm / 1.437 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.456 kg |
Laadvermogen | 494 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 215/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 209 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,7 s (fabrieksopgave: 9,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,0 s / 5,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,5 s / 9,3 s |
Brandstofverbruik | 8,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 198 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.