Volkswagen CrossPolo 1.4 (2011)

autoreview

Volkswagen CrossPolo 1.4 (2011)

Signalement

UitvoeringCrossPolo 1.4
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst3.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Cross-Polo

  • 280 km

Daar ik nog geen review van een Cross-Polo van het nieuwe type (6R) had aangetroffen, heb ik maar besloten om deze te plaatsen.
Mijn vorige auto was een Polo 1.2 Comfortline ook van het nieuwe type. Deze auto beviel erg goed. Het enige merkwaardige aan deze auto was de brandstofmeter. Het leek wel of de auto erg zuinig was, want het eerste streepje verdween pas nadat ik 400km had gereden. Als de meter halfvol aangaf, ging er bijna 40 liter in. Mee terug naar de dealer geweest, deze heeft niets bijzonders aan de meter of de vlotter aangetroffen dus heb ik er maar mee moeten leven.
Maar we zouden het over de Cross-Polo hebben. Mijn voorkeur ging uit naar een 1.2TSI. Deze zou een levertijd hebben van ca 5 maanden. De dealer had een 1.4 in voorraad staan met mijn gewenste extra's en had een aantrekkelijk aanbod. Dus de koop was snel gesloten.
Extra's: Zwart, Executive pakket en Privacy Glass.
De auto is zelf al rijkelijk uitgerust met extra's: Oa Lichtmetalen 17" velgen, climate control, sportstoelen enz.
Eerste rijervaringen: Motor is een stuk stiller dan de 3 cylinder 1.2, voor mijn gevoel was de 1.2 feller maar veel met de 1.4 heb ik nog niet gereden.
Hij staat vandaag bij de dealer, de auto trok al na aflvering naar rechts en wordt vandaag uitgelijnd. Tevens laat ik de banden met stijstof vullen.
Wordt vervolgd.

Hij spoort niet.

  • 300 km

Nadat de dealer belde dat het probleem niet dezelfde dag opgelost kon worden, heeft de Cross-Polo daar een nachtje mogen blijven.
Een dag later bericht ontvangen dat ik hem kon ophalen. Na de nodige wiel wisselingen en proefritten is de auto uitgelijnd.
Het stukje van de dealer naar huis was te klein om te kunnen oordelen of hij nu weer spoort.
Komende dagen staan er weer wat lange ritten op het programma.
Ik zal binnenkort ook "echte" foto's van de cross-polo plaatsen. Voor de beeldvorming heb ik nu een aantal dealer foto's geplaatst.

Wordt vervolgd.

Weinig gereden

  • 1.100 km

Ik zou nog terugkomen op het uitlijnen / sporen van de cross. Ik heb inmiddels 2 lange ritten gemaakt en de auto spoort weer zoals het moet. Heerlijk! Je ergert je toch aan dat soort kleine dingen. Het verbuiksgemiddelde is 6.2 l/100km dat moet ook nog wel beter kunnen. Voor de rest weinig km's gemaakt omdat ik voor woon- werkverkeer een ander vervoermiddel heb en ook regelmatig gebruik moet maken van vervoer van het werk.
Over enige weken een lange rit naar Frankrijk voor de boeg. Gelijk dan van de gelegenhied gebruik maken om eens een paar mooie foto's te maken voor deze review.
Dus tot zover niets te melden behalve dan dat het een hele fijne auto is.
Oh ja, volgens de brochure zou er in de cross voetenruimte verlichting zitten, nou niet in de mijne. Er zitten wel gaten waar de lampen in geplaatst kunnen worden.

Wordt vervolgd.

Weekje Frankrijk

  • 2.900 km

De Cross (Klinkt leuker dan Polo) is een weekje naar Frankrijk geweest. In de omgeving van de Loire heeft hij weer wat km's er bijgezet. Het gemiddeld verbuik van 6.0 l/km valt nog ietwat tegen. Dit ondanks de cruise op 120 km/h. Ik denk dat het in de toekomst nog wel beter wordt. Buitentemperaturen van + 30, binnen werd het snel aangenaam (ondanks de zwarte buitenkleur). Blijft fijn zo'n climate control. Thuis een USB stick geladen met fijne muziek voor onderweg. Deze stick kan in het dashbord kastje aan de multimedia kabel worden aangesloten. Op de display van de radio (310) komt alle info en de stick kan je helemaal via de radio bedienen. Je hebt de cd speler helmaal niet nodig.
In een klein Frans gehuchtje moest ik een korte draai maken. Een enorme klap aan de voorzijde van de Cross. Bijgekomen van de schrik, de schade bekeken. Ik was met de rand van het linker voorwiel een stoeprand opgereden. Vervolgens is het wiel van de stoeprand afgeschoten. Resultaat een beschadigde band (buitenzijde -> zat al extra bescherming, dus niet erg) en een stukje van de velg (balen!!!!) Als je het niet ziet weet je het niet.
Ik had daarna het gevoel dat de Cross naar links trok. Op dezelfde weg terug trok hij naar rechts. Dus het zal wel aan de weg gelegen hebben. Hij rijdt voor mijn gevoel wel rechtuit maar de besturing lijkt wel gevoeliger, waarbij het lijkt dat ie makkelijker naar links of rechts dweilt.Herkent iemand dit? Het zal waarschijnlijk wel aan mij liggen.
Op slechtwegdek was de Cross mooi stil, nergens een rammeltje horen. Wat ook fijn is, is de dubbele bodem in de kofferbak. Aangezien er geen reservewiel aanwezig is, kan je daar ook nog een hoop kleine dingen in kwijt. In de bodem daarboven kan je heel wat flessen Franse wijn kwijt (:-))Daarboven past je gewone bagage.
Zoals beloofd een paar eigen foto's.

Wordt vervolgd.

Aanpassingen

  • 3.800 km

Gisteren, diverse instellingen aan de Cross laten wijzigen. Na het raadplegen van het Polo Forum terechtgekomen bij JELA in Bodegraven. Helaas heeft de Cross de "computer" waar het minst aan is te veranderen (087F). Toch een aantal wijzigingen kunnen instaleren onder meer:
- Autolock (deuren gaan automatisch op lsot bij het wegrijden. Tevsn worden ze ontgrendeld als 1 van de deuren van binnenuit geopend wordt);
- 4x knipperen ipv 3x. Handig voor rotondes, in- en uitvoegen enz;
- hill hold langer;
- nog 1x extra nawissen na het sproeien/wissen;
- en de boordcomputer het verbruik anders laten weergeven. Hij geeft nu het aantal km's aan wat de Cross op een liter rijdt.
In mijn geval ligt het gemiddelde verbruik op 1: 14.8 km.
Helaas kon de bochtenverlichting en de coming home functie niet geïnstalleerd worden.
Wel handig al die verborgen extra's in je Polo. Als je zelf Polo rijdt zou ik het zeker overwegen te kijken welke mogelijkheden er allemaal aan de boordcomputer gewijzigd/geïnstaleerd kunnen worden.Volgens internet een hele lijst.
Binnen een kwartiertje waren alle opties langsgelopen.
Voor de rest rijdt de Cross gewoon goed. Ik twijfel nog of ik nog langs de garage ga.
Ik vind de besturing nog niet optimaal (zie vorige review).
Wordt vervolgd.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.