Volkswagen Crafter Bestelwagen 140PK (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Crafter Bestelwagen 140PK |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 250 km |
Mooie auto, maar met zoveel mankementen
- 250 km
Op 23 augustus na 5 maanden wachten eindelijk mijn nieuwe Crafter mogen ontvangen.
Omdat ik een Volkswagen Caddy reed en hiermee uitermate tevreden was het voor mij een logische stap om wederom een Volkswagen te kopen. Toen ik zag dat er nieuwe Crafter uitkwam werd ik enthousiast en heb deze dan ook besteld. Helaas vanuit een folder, waardoor het minder tastbaar is, maar ik ben uitgegaan van een kwalitatief goede auto zoals ook de Caddy was voor mij.
Echter het enthousiasme ging er na de eerste dagen en gereden kilometers al vanaf.
De Crafter slaat spontaan af bij het schakelen van 1 naar 2 of van 2 naar drie. Hij is daarna wel weer te starten, maar het is en blijft raar en gevaarlijk. Weer later ging het adblue systeem storingen veroorzaken waardoor auto nog maximale afstand van 1000 km af kon leggen. Na diverse software updates en het vervangen van de Adblue pomp was het probleem tijdelijk opgelost. Echter de dealer mag niet meer verder repareren omdat er anders misschien onderdelen vervangen worden die niet kapot zijn. Inmiddels zijn we drie maanden en 8000km verder en blijft het ijzingwekkend stil vanaf Volkswagen Nederland. Echter ik rijd met een bus die gevaar op kan leveren als hij weer eens afslaat midden op een kruising. Maar blijkbaar maakt dat niemand wat uit, buiten ergerende automobilisten die mij toevallig tegenkomen op een kruispunt.
Verder heeft de Crafter inmiddels de volgende mankementen/klachten:
- Rammelende achterlichten
- Loszittende bumperdelen achterzijde
- Kabelboom die door de laadruimte loopt (en niet is afgewerkt) ipv netjes achter/door de carosserie
- Slecht sluitende en/of kromme deuren. Uitgezonderd de schuifdeur. Deze moeten zo hard worden dichtgegooid dat je bang bent dat er een deuk in valt
- Geen steun aan de onderzijde van de portieren. Deze kan ik met mijn vinger +/- 0,5- 1,0 cm naar binnendrukken
- Rammelende gril. (inmiddels vastgekit)
- Niet vastgeschroefde spatborden aan de voorzijde boven de koplampen, terwijl daar wel een montagegat + bout zit.
- Kierend en niet vastzittend dashboard
- Loszittende carrosserie deel. (inmiddels met kit vastgezet)
- Slecht gemonteerde en niet vastzittende binnenpanelen portieren
- Slecht werkende bediening chauffeursstoel
- 2 Elektronische storingen ( Adblue en afslaan bij schakelen)
- Navigatiesysteem die spontaan in een andere taal gaat kletsen
- Panelen in de bagageruimte die spontaan naar beneden vallen
- Rammelende voorste ruit in de portieren
Helaas een hele waslijst voor deze dure bus. Met opmerkingen als... tja het is een bedrijfswagen kan ik helemaal niets. Voor ruim € 40.000,- was mijn verwachtingspatroon toch anders.
Ik ben vanaf 3 november bezig om contact te krijgen met Volkswagen Nederland, maar na diverse e-mails en telefoontjes vertikt iemand mij te woord te staan of ook maar enigszins inhoudelijk te reageren.
Kortom een zeer grote teleurstelling voor een kwaliteitsproduct als Volkswagen hoort te zijn.
Wie kent of herkent deze klachten/mankementen bij zijn/haar nieuwe Crafter 2017?
UPDATE 11-12-2017
Nog steeds wil VW NL mij niet te woord staan. Na weer een telefoontje vanaf mijn kant werd mij meegedeeld dat mijn klachten, omdat ik een review op deze website heb geschreven, behandeld moest worden door een andere afdeling. Weer een raar antwoord en weer niet gebeld natuurlijk. Wel frappant dat ze weten dat op deze website een review staat terwijl ik ze dat niet heb verteld.
Ik zou dan juist alles serieus oppakken.
Het klachtenlijstje wordt ook langer:
Inmiddels gaf de navigatie vorige week aan dat ik op de Berliner Ring reed, terwijl ik echt op de A50 van Apeldoorn naar Arnhem verbleef.
Vanmorgen zijn de ruitenwissers er mee op gehouden. Een hevige herrie vanonder het dashboard en dat was het. En tja..... als het sneeuwt heb je die wel nodig. Tevens is inmiddels een permanente foutmelding aanwezig van het start/stopsysteem.
De Crafter staat nu dus stil totdat het weer droog wordt. Ik heb maar een andere bus geleend om mijn werk te kunnen doen.
Ik vind het mijn plicht om een ieder op de hoogte brengen. Ook als er een oplossing is zal ik zo sportief zijn dat te melden, maar vooralsnog ziet het er nog niet naar uit.
Update 19-12-2017
Gisteren een constructief gesprek gehad met de dealer. Van ieder punt is een foto gemaakt en deze worden doorgestuurd aan de rayonmanager van de importeur. Het uiteindelijke antwoord moet dus toch echt daar vandaan komen. Wordt weer vervolgd.
Update 13-09-2018
Inmiddels staat de teller op 30.000 km en is er nog steeds geen oplossing geboden door zowel de dealer alsmede VW NL. Na vele smoesjes om het probleem voor zich uit te schuiven zullen er nu helaas juridische stappen gaan volgen. Ik mag toch wel zeggen dat ik nu lang genoeg geduld heb gehad om op een communicatieve, constructieve manier mee te denken en te werken.
Jullie horen het als de juridische procedure is afgehandeld en wat daar uit is gekomen.
- Betrouwbaarheid1
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten2
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Volkswagen e-Crafter ook als pick-up en kipper

Basisprijs Volkswagen e-Crafter flink gekelderd

Volkswagen E-Crafter - Eerste rijtest

Koopwijzer Volkswagen Golf VII GTI - dit moet je weten over de snelle 7 als occasion

Elektrische Volkswagen Crafter én Transporter op komst
