Volkswagen Corrado VR6 (1994) #4

autoreview

Volkswagen Corrado VR6 (1994)

Signalement

UitvoeringCorrado VR6
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf381.000 km
KM-stand laatst385.783 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Raspaardje VW

  • 382.659 km

Nu een tijdje eigenaar van een fabrieksoriginele VW Corrado VR6 uit 1994 in brilliant black metallic. Een in Nederland afgeleverde auto, dus geen import. Van de Corrado met VR6 motor zijn er in Nederland nog een krappe 400 (niet-imports waarschijnlijk enkele tientallen), op een totaal van ruim 1.300 Corrado's in ons land (per 31-08-2010). Ter indicatie, per 1-1-2005 waren het er nog 3.345. Hard op weg om zeldzaam te worden dus, zeker in originele trim.
Gezien mijn eigen zoektocht-ervaringen en ook wat er vandaag de dag te koop wordt aangeboden, zit er trouwens ook veel (verbouwde) rommel tussen. Tezamen met km-standen die niet kloppen, niet of niet voldoende onderhouden, onderhoudshistorie die onbekend is, schade gehad --> niet goed hersteld --> nu roest etc maakt dit dat een knappe originele Corrado vinden al best lastig is en steeds lastiger zal worden (trouwens ook weinig myReviews te vinden over een Corrado VR6).

Back to my car, ik heb hem als hobby en ben ook niet van plan hem (ooit) weg te doen. Wel ben ik van zins om hem in de originele toestand te houden zoals die nu is. Zo vind ik hem ook het mooist. Graag knap ik hem waar nodig op, bijvoorbeeld de wielen opnieuw in de lak, steenslag weg en dat soort dingetjes. Qua onderhoud heeft ie mij het afgelopen halfjaar niets gekost maar ik heb er ook nog maar een ca. 1.500km mee gereden. De km-stand is overigens hoog, maar de motor is er gloednieuw ingehangen bij ca. 250.000km dus die is nog behoorlijk fris. Vorige motor kapot gelopen na geknapte koelleiding. Na revisie bleef er een tik in waarna een nieuwe motor is geplaatst. Aldus 1e eigenaar waar ik contact mee heb gehad. Nota's overigens aanwezig. Overig onderhoud is ook nooit op geknibbeld, getuige de staat van de auto en de vele pagina's (dealer)onderhoudshistorie.

De auto rijdt geweldig, vandaar die hoge km-stand natuurlijk ;-). Met 0-100 in 6.9seconden en een top van ca 235 echte km's beslist snel te noemen, al zijn veel hedendaagse turbomotoren (al dan niet gechipt) en snelle hot-hatch uitvoeringen natuurlijk toch minstens even snel en vaak sneller, zeker ook op tussensprints.
Rijden met deze auto is ook nog echt puur autorijden, niet geholpen door allerlei veiligheidssystemen die het rijden veiliger (maar toch ook wel saaier) maken. Er zit wel ABS op, maar dat is het ook wel zo'n beetje.
De VR6 is een motor die echt lekker toeren moet maken en klinkt dan ook geweldig. Boven de 4.000 toeren komt ie pas echt los. Dit, in combinatie met de sound die die dan maakt, zorgt voor een prachtige rij-beleving. Overigens is 1 op 10 en zuiniger bij normaal rijgedrag goed haalbaar.

Ook zaken als de goede sportieve zit, het kleine sportstuurtje en de automatische achterspoiler (die bij 80 km/h automatisch omhoog schuift en bij ca 10 km/h automatisch weer inschuift), maken het rijden in deze auto een hele leuke beleving.

Het comfort en stuurgedrag zijn beiden erg goed te noemen, zeker het sturen gaat voor een kleine auto met een zware motor voorin (totaal leeggewicht ca 1.160 kg) voortreffelijk. Dit is ook te danken aan de KONI schokbrekers denk ik.

Kijk voor een leuke indruk van deze auto eens op: http://www.youtube.com/watch?v=g4Vzf9Gz1co

PROBLEMEN:
Ik heb de auto nog maar zo'n 1.500km gereden en daarbij geen problemen gehad.
Wel reageert het contactslot soms vreemd, ik denk dat het contactblokje versleten is, die zal ik binnenkort eens vervangen. Mag ook wel met zo'n kmstand natuurlijk.

Gezien de onderhoudshistorie heeft de auto de afgelopen 17 jaar ook weinig problemen gekend.

FOTO's: heb ik toegevoegd maar ik zie ze vervolgens niet hier verschijnen?? Bij 'mijn auto's' zie ik de foto's wel staan...


Al met al een auto om zuinig op te zijn en rustig klassiek te laten worden.
Mijn verslag zal ik zo af en toe eens update waar mogelijk.

Even naar Berlijn...

  • 384.316 km

Kleine update, vorige week met de C naar Berlijn geweest. Een leuke gelegenheid om eens te kijken wat ie doet op de Autobahn :-)

De topsnelheid van de auto heb ik niet bereikt want dat ging mij te hard, sneller dan 230 km/u (op de teller) heb ik niet gereden. Op die snelheid, in het donker en op bochtige heuvelachtige onbekende wegen, flitst alles aan je voorbij. Volgend jaar overdag nog maar eens proberen, dat rijdt toch wat prettiger denk ik. Het is wel erg indrukwekkend te beleven hoe die auto maar blijft gaan en gaan.

1350 km heen en weer, brandstofverbruik lag rond de 1:10. Best netjes voor een rit met een hoge gemiddelde snelheid!

Nu binnenkort eerst maar eens voor de winter schorsen denk ik.

Geschorst

  • 384.351 km

Een hele kleine update, de auto is inmiddels (sinds eind okt) met 384.351 km op de teller geschorst.
En gewassen, en maar even een paar nieuwe foto's geupload.

Meer info over een paar maand, eind maart de schorsing uit en dan eens bij de garage aanbieden voor een onderhoudsbeurt...

Bijna weer fabrieksorigineel ...

  • 385.783 km

Afgelopen week gloednieuwe origineel VW voordemper, middendemper en einddemper verplaatst en de RVS uitlaat van de hand gedaan. Dik tevreden over de klanken en de looks die de auto nu heeft!

Fatsoenlijke foto's met de nieuwe uitlaat moeten nog gemaakt worden dus dat gaat nog even duren.

Af en toe pak ik de C mee voor een ritje ergens naartoe, of zomaar een eindje toeren, maar uitsluitend bij mooi weer en als de auto toch minimaal 3 kwartier rijdt dus goed kan opwarmen. Het blijft genieten!

Waar sommigen wel eens wat schrijven over koeling, bij deze auto heb ik daar geen enkel probleem mee. Olie wordt zo'n 103 graden volgens boordcomputer, koelwater zo'n 80 graden en dit is allemaal stabiel. Olietemp wisselt wel wat, afhankelijk van de rijstijl natuurlijk.

1 probleem gehad, toen hij na de schorsing weer uit de hal kwam, dat de motorkapontgrendelingskabel brak. Dit is een meer voorkomende kwaal, gelukkig simpel op te lossen en als je nog een originele grill hebt is het openen van de motorkap ook een koud kunstje als je hendel binnenin niet werkt...

Ook nog het vermelden waard is dat ik van de 1e eigenaar (tot boven de 300.000km) een pak papier ontving met o.a. brochure, aankoopnota, en verschillende groot onderhoudsfacturen van o.a. de nieuwe motor, koppeling-drukgroep, schokbrekers, enzovoort. Zo is de auto mooi compleet gedocumenteerd!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens