Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Volkswagen
  • Corrado

Volkswagen Corrado VR6 (1994)

De snelste Volkswagen aller tijden

1
Volkswagen Corrado VR6 (1994)
  • Autotest
1 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Soms heb je behoefte aan een heel snel vervoermiddel, om in rap tempo het land van onze oosterburen te doorkruisen. We besloten Volkswagens volbloed, de VR6 Corrado, mee te nemen.

Al sinds het bestaan van de Golf heeft Volkswagen een sportieve coupé in het programma, die daar zeer nauwe verwantschap mee vertoont. De Corrado werd vooraf gegaan door twee generaties Scirocco en kwam vier jaar geleden op de markt. De toch wat grotere Scirocco-opvolger werd aanvankelijk in ons land geleverd met de G60-motor. Een speciaal door de Duitsers ontwikkelde mechanische compressor met G-vormig binnenwerk zorgde voor veel power. Inmiddels is die G60 opgevolgd door een minder sterke 16V, een krachtiger VR6 en een eenvoudiger model met gewone tweeliter motor, zodat er nu drie verschillende Corrado's zijn.

Bijzondere zespitter
De motor, die dwars tussen de voorwielen van de Corrado staat, is een bijzonder exemplaar. Hij houdt met een heel kleine blokhoek het midden tussen een V-motor en een lijnmotor. Hij heeft slechts één cilinderkop en is daardoor heel compact en stijf. Doordat de cilinders niet precies achter elkaar staan, kon er ook in de lengte ruimte worden gewonnen, waardoor de zescilinder dwars voorin past. Het is niet dezelfde motor als die van de Golf VR6; hij heeft 69 cc meer inhoud. Daarmee brengt hij het tot een vermogen van 190 paardekrachten en het koppel piekt op 245 Nm. Het is een soepele en krachtige machine, die boven de 4000 toeren een prachtig diepbruine uitlaatroffel heeft.
Eigenlijk zou deze auto standaard een schuifdak moeten hebben, want met open dak is het pas echt genieten van die prachtige roffel, zo bleek. Trekken doet de VR6 natuurlijk ook wel een beetje; vanaf 1500 toeren zijn er emmers vol trekkracht beschikbaar. Je voelt al onmiddellijk dat dit een heel snelle auto is. Klopt ook, want de sprint naar 100 km/h vergt slechts 6,9 seconden en hij krijgt er pas bij 235 km/h genoeg van. We trapten hem dan ook geregeld flink op zijn staart en kruisten met tussen de 170 en 210 km/h door Duitsland. Als dan bij de pomp blijkt, dat je gemiddeld 9,4 kilometer ver bent gekomen per liter, dan stap je weer heel tevreden in voor nog meer kilometers.
Als bestuurder heb je het in deze auto prima naar je zin. De Duits-stevige kuipstoel met forse zijsteunen houdt je ook in snel genomen bochten goed op je plaats. Met een lengte van 1,81 meter en een schuifdak aan boord zit je heel laag in de Corrado.
Zo laag, dat uitstappen minder vanzelfsprekend gaat dan je gewend bent. Je kijkt uit over een compleet dashboard met boordcomputer en de machtige bolling van de motorkap. Met een klein leren stuur geef je de bij volgas duidelijk onderstuurde Corrado nauwkeurig je commando's door. Bij flink gassen op ongelijk wegdek moet je wel oppassen, omdat er dan wel eens verminderde tractie optreedt. Even het gas liften en alles gaat weer zoals gepland. De vering is een mooi compromis tussen plankhard en uiterst comfortabel. Schakeling en koppeling werken gewoon zoals je verwacht. De door ABS geassisteerde remmen voldoen ook prima. Dik voor mekaar allemaal.

Geen ruimtewonder
In een sportcoupé moet je natuurlijk geen zeeën van ruimte verwachten. Voorin heb je, mits niet extreem lang, voldoende bewegingsvrijheid. Op de tweepersoons achterbank (in delen neerklapbaar) is de beenruimte goed te noemen, maar als je langer dan 1,70 meter bent, zit je met je hoofd klem tegen het dak. De afmetingen van de via een derde deur met hoge drempel bereikbare kofferbak stellen niet teleur. Handig detail is de gevarendriehoek, die in de rugleuning van de achterbank zit weggewerkt; de EHBO-doos past in de middenarmsteun achterin. Verder biedt de Corrado voldoende bergvakjes voor klein grut.

Conclusie
Volkswagen heeft met een Corrado VR6 een aantrekkelijke sportcoupé in het programma. Het is gewoon jammer dat deze auto ruim zeventigduizend gulden moet kosten. De standaarduitrusting is voor dat geld niet overbemeten en er zijn nog snellere concurrenten te krijgen. Dat maakt de positie van deze snelheidsduivel een beetje problematisch en derhalve exclusief.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Corrado VR6
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 34.032

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.861 cc
Maximaal vermogen 140 kW / 190 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 245 Nm bij 4.200 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.050 mm / 1.690 mm / 1.310 mm
Wielbasis 2.470 mm
Massa leeg 1.161 kg
Laadvermogen 419 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 583 kg
Banden205/50VR15Prijzen
Topsnelheid 235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,9 s (fabrieksopgave: 6,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Corrado
Volkswagen Volkswagen Corrado

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Corrado 1.8 G60 / UNIEK / 2 EIGENAREN /

    Volkswagen Corrado 1.8 G60 / UNIEK / 2 EIGENAREN /

    • 1991
    • 202.930 km

    € 7.800

    Volkswagen Corrado 2.9 VR6 | VOLLEDIG ORIGINEEL!!

    Volkswagen Corrado 2.9 VR6 | VOLLEDIG ORIGINEEL!!

    • 1992
    • 344.733 km

    € 15.950

    Volkswagen Corrado 2.0i | 1e eigenaar | 84.000km NAP | Zeer origineel | Elektrische ramen | Radio/cassette | Estoril velgen

    Volkswagen Corrado 2.0i | 1e eigenaar | 84.000km NAP | Zeer origineel | Elektrische ramen | Radio/cassette | Estoril velgen

    • 1993
    • 84.288 km

    € 15.900

Meer Volkswagen Corrado occasions

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Corrado specificaties
  • Volkswagen Corrado occasions
  • Volkswagen Corrado video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Corrado tests
  • Volkswagen Corrado gebruikersreviews
  • Volkswagen Corrado index
PREMIUM
Wat is de leukste volkscoupé van VW: Scirocco I, Scirocco II of toch de Corrado?

Wat is de leukste volkscoupé van VW: Scirocco I, Scirocco II of toch de Corrado?

Je zou het op basis van hun uiterlijk niet zeggen, maar de Scirocco I en II en de Corrado die...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Corrado VR6 (1994)

    Volkswagen Corrado VR6 (1994)

    6
    • 19 november 2015
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Corrado VR6 (1990)

    Volkswagen Corrado VR6 (1990)

    2
    • 16 november 2012
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Corrado VR6 (1992)

    Volkswagen Corrado VR6 (1992)

    2
    • 12 mei 2011
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Corrado G60 (1989)

    Volkswagen Corrado G60 (1989)

    7
    • 26 januari 2011
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Corrado VR6 (1992)

    Volkswagen Corrado VR6 (1992)

    12
    • 17 december 2010
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Corrado VR6 (1992)

    Volkswagen Corrado VR6 (1992)

    9
    • 8 november 2010
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Corrado VR6 (1994)

    Volkswagen Corrado VR6 (1994)

    10
    • 5 oktober 2010
meer reviews
Volkswagen Corrado VR6 vs. Opel Calibra 2.5i-V6 - Classics Dubbeltest

Volkswagen Corrado VR6 vs. Opel Calibra 2.5i-V6 - Classics Dubbeltest

73

Wat waren de jaren tachtig en negentig fantastische tijden voor de coupéliefhebber! Elk volumemerk...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Wat is de leukste volkscoupé van VW: Scirocco I, Scirocco II of toch de Corrado?

    Wat is de leukste volkscoupé van VW: Scirocco...

    • 13 februari 2022
  • Volkswagen Corrado VR6 vs. Opel Calibra 2.5i-V6 - Classics Dubbeltest

    Volkswagen Corrado VR6 vs. Opel Calibra...

    73
    • 3 mei 2019
  • Nieuws
    VriMiBolide: Volkswagen Corrado G60

    VriMiBolide: Volkswagen Corrado G60

    79
    • 20 juni 2014
  • Klokje Rond - Volkswagen Corrado

    Klokje Rond - Volkswagen Corrado

    98
    • 4 november 2013
  • Klokje Rond - Volkswagen Corrado VR6

    Klokje Rond - Volkswagen Corrado VR6

    71
    • 17 juli 2012
  • Klokje rond Volkswagen Corrado

    Klokje rond Volkswagen Corrado

    • 16 juli 2008
Merk
Merk
  • Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross - Dubbeltest

    Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross...

    206
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Irmscher maakt camper van Volkswagen ID Buzz

    Irmscher maakt camper van Volkswagen ID...

    28
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Volkswagen T-Roc - Facelift Friday

    Volkswagen T-Roc - Facelift Friday

    35
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    75
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Amarok weer eens in beeld

    Volkswagen Amarok weer eens in beeld

    11
    • 30 juni 2022
  • Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012...

    • 28 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden