Volkswagen Arteon (2021)

autoreview

Volkswagen Arteon (2021)

Signalement

Versnellingen7, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf25.000 km
KM-stand laatst25.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoopproces

  • 25.000 km

Bij deze een review van mijn VW Arteon Shooting Brake - 2.0 TDi - 200pk - Elegance.

Deel I - aankoopproces: elektrisch, hybride, plug in of niet, benzine, diesel: door het bos de bomen niet meer zien…?!

Mijn zoektocht naar een vervanger voor mijn SsangYong Tivoli 1.6 benzine/LPG nam uiteindelijk een volledig jaar in beslag. De gebruikersreviews van Autoweek hebben me hierin ook bijgestaan; dus bij deze mijn bijdrage aan dit geheel.

In het verleden heb ik heel wat privé wagens gereden. De volgende wagens heb ik het langste gehouden:
- VW Golf IV 2.0 TDi: +350 000km: quasi probleemloos – uiteindelijk weggedaan omdat er wat hoge kosten begonnen aan te komen qua onderhoud.
- VW Passat 2.0 TDi: +250 000km – still going strong (meest betrouwbare auto tot nu toe: heeft op onderhoud na, nog nooit in de garage gestaan voor eender welk probleem). Nog altijd gebruikt als 2e gezinswagen.
- Volvo V40 1.6TDi: 150 000km – nieuwe koppeling ingestoken op 120k km en 30k kilometer later vond de garagehouder – na een motorstoring – ijzerdeeltjes in de olie. Auto onmiddellijk terug van de hand gedaan aan Volvo: weg ermee!
- SsangYong Tivoli: 1.6 benzine/LPG: heel zuinig owv de Belgische lpg-prijs – comfortniveau staat wel mijlenver van mijn gereden andere wagens. Betrouwbaar: op 160k km nooit enige storing gehad.

Ik stel belang als particulier in:
- rijcomfort: 40 000km/jaar.
- betrouwbaarheid: garagekosten zelf te betalen.
- zuinigheid: geen tankpasje van de firma.
Het merkembleem op de snuit van de wagen is absoluut van geen belang.

Ik ben mijn zoektocht naar een nieuwe wagen gestart met het idee om een elektrische wagen aan te kopen: ik heb 2 kinderen en wil mee het goede voorbeeld geven.

Volgende modellen heb ik allemaal uitgebreid (+1Hr) testgereden:
- Tesla Model Y
- Hyundai Ioniq 5
- BMW IX3
- Kia Ev 6
- Audi E-Tron
Alle modellen hebben hun voor en nadelen. Wat mij betreft, staan ze hierboven gerangschikt volgens mijn persoonlijke voorkeur.
Ik heb op het punt gestaan een MY aan te schaffen. Het uiterlijk van de wagen en het centrale scherm in het midden (zonder iets van info recht voor de bestuurder) zijn mijns inziens de grootste nadelen.
De Tesla steekt echter qua verbruik en technologie ver boven de concurrentie uit. De muziekinstallatie in de Tesla (voor mij van belang als veelrijder) was ook een pluspunt: wat een geluidskwaliteit van dit ‘standaard’ muzieksysteem!
Maar uiteindelijk ben ik volledig afgestapt van het idee om elektrisch te gaan rijden als particulier.

Voornaamste redenen voor mij om alsnog een (laatste keer) diesel te gaan rijden zijn:
- Ik rij zeer lange trajecten op hoge snelheid (pendel tussen België en Duitsland): op deze lange trajecten (+400km) aan hoge snelheden (cruise control min 150 km/hr) kan een EV gewoonweg niet rendabel rijden.
- Deze Arteon heeft een Euro6 motor: aan 40 000km/jaar is hij al een heel eind afgeschreven alvorens de Belgische LEZ-zones deze wagens bannen.
- In België hebben we de op zijn zachts gezegd rare beslissing gemaakt om kerncentrales te gaan sluiten, terwijl de vraag naar elektriciteit zal blijven stijgen. De economische wet van vraag en aanbod doet mij vermoeden dat de elektriciteitsprijzen alleen nog omhoog kunnen de komende jaren.
- De Belgische overheid heeft een nieuwe creatieve manier gevonden om wat extra belastingen te innen via de elektriciteitsfactuur via het ‘capaciteitstarief’.
In het kort: hierbij wordt elke 15min gemeten via een digitale meter wat je piekverbruik is en op basis daarvan betaal je op jaarbasis een taks. Om dit piekvermogen zo laag mogelijk te houden, zou je in principe je EV op een zo laag mogelijk vermogen dienen op te laden en dit bij voorkeur ’s nachts als alle andere verbruiken in huis minimaal zijn: maar dit levert natuurlijk de nodige laadverliezen en dan kan je de zonnestroom niet gebruiken.
Als je dan toch besluit om overdag te gaan laden om gratis zonnestroom via de zonnepanelen te gebruiken, moet je nog steeds opletten dat je geen grootverbruikers in je woning laat opspringen.
Als mijn warmtepomp dus overdag beslist om sanitair warm water te gaan maken, de EV insteekt en mijn vrouw beslist om de inductiekookplaat en de oven aan te zetten, schiet mijn piekvermogen omhoog en word ik afgestraft via dit capaciteitstarief.
Ik heb eenvoudigweg geen zin om hier constant mee bezig te gaan zijn en ik zal binnen enkele jaren wel een nieuwe inschatting maken als het stof wat is gaan liggen. Tegen die tijd zullen thuisbatterijen ook wel wat goedkoper zijn geworden zodat er wat kan gebufferd worden om deze piekverbruiken mee te helpen afvlakken.

Moest ik op zoek zijn gegaan naar een 2e gezinswagen die voornamelijk zou zijn gebruikt voor het rondrijden van de kinderen en het woon- werkverkeer van de vrouw: zou de keuze hoogstwaarschijnlijk wel gevallen zijn op een EV.

Anyway, we gaan dus een (laatste) diesel rijden: welk merk en welke wagen dan?

Voor mij vallen SUV al zowiezo af: ik vind ze persoonlijk wat te overdadig aanwezig in het straatbeeld en veel mensen gaan blijkbaar voorbij aan het feit dat de weerstandscoëfficiënt (best groot met zo’n frontaal SUV oppervlak) kwadratisch afhankelijk is van de snelheid.
Voor mij een klassieke stationswagen met lekker veel kofferruimte aub.

Na veel rondkijken (en wat testrijden), bleef uiteindelijk de BMW 530d over in tweestrijd met de VW Arteon. Ten voordele van de BMW sprak vooral dat heerlijke koppel van de 6 cilinder diesel: waarom niet een laatste keer mezelf verwennen met zo’n motor?
Toch viel de BMW uiteindelijk af owv de beperktere beenruimte achter de bestuurder als je opteert voor de comfort zetels in deze BMW (tov de Arteon) en de toch iets agressievere benadering van de andere weggebruikers als je een BMW rijdt (subjectief natuurlijk).
Ook zou ik bij de Arteon kunnen blijven gebruik maken van de garagehouder die al mijn voorgaande VW-wagens feilloos en eerlijk onderhield en waarbij ik ondertussen een vertrouwensrelatie heb opgebouwd.

Ok, we hebben beslist: het wordt een VW Arteon!
Hé, die jongens uit Wolfsburg bieden deze Arteon ook aan in een plug in hybride: misschien toch ook nog alsnog overwegen…?

Uiteindelijk viel de VW Arteon GTE toch af owv het verbruik met lege batterij aan hogere gemiddelde snelheden (mijn rijprofiel) en het feit dat de plug in versie elke 15 000km op onderhoud moet tov de diesel die pas elke 30 000km bij de garagehouder dient langs te gaan.

Ik heb uiteindelijk een Excel bestandje gemaakt van de beschikbare jonge occasies (1jr – 1,5jr oud) in Duitsland.
Hierbij moest het telkens gaan over een Shooting Brake, 2.0 Tdi – 200pk – met alle opties en in Mangaan grijs.
Voordeel van in Duitsland te gaan shoppen bij een VW-houder is dat de VW-garantie doorgaans verlengd is tot 5jr en dat er opties beschikbaar zijn die hier in België zelfs niet aangeboden worden (zoals akoestisch glas = dubbele beglazing).
Na wat rondkijken en proefrijden op dit exemplaar gevallen: VW Arteon Shooting Brake - 2.0 TDi - 200pk - Elegance - full option.

De eerste gebruikservaringen volgen na wat kilometers.
Deze mooie jongen doet mij voorlopig toch nog altijd even terug omkijken als ik hem achterlaat op de parking.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Arteon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens