Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 190pk R-Line Business+ (2021)

autoreview

Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 190pk R-Line Business+ (2021)
Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 190pk R-Line Business+ (2021)Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 190pk R-Line Business+ (2021)Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 190pk R-Line Business+ (2021)Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 190pk R-Line Business+ (2021)Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 190pk R-Line Business+ (2021)Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 190pk R-Line Business+ (2021)Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 190pk R-Line Business+ (2021)

Signalement

UitvoeringArteon Shooting Brake 2.0 TSI 190pk R-Line Business+
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst24.963 km
Lezerswaardering: 55%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geen 13 in een dozijn!

  • 3.976 km

De Arteon shooting brake,

Het is al een mond vol, en velen zegt de naam Arteon ook al niets. Leuk, ik heb met deze auto nu al zoveel reacties gehad. Mensen die oprecht vragen welk model dit is. En ook complimenten, en dat is altijd leuk om te horen toch?
Ik moet ook zeggen, ik heb de auto nu vanaf eind April en heb nog geen andere SB zien rijden.

Auto bevalt super, na een Passat GTE is de wegligging een verademing. De automaat moet ik even aan wennen, de D is net te lui en de S is net te gretig. Ik ga mijn best doen om aan de D te wennen. Alle opties werken zoals het moet en de ruimte in de kofferbak is ook weer riant na een GTE sedan :-). Ik heb trouwens het chrome laten weghalen en dat allemaal zwart hoogglans laten plakken, combi die mij erg bevalt.

Als er vragen zijn dan hoor ik het graag, dank voor het lezen.

Aanvullingen en wat antwoorden

  • 4.253 km

Dank voor de reacties, en ik zal proberen op de meeste vragen antwoord te geven.

Kleur:
Mangan grey, dus net van het zwart af zeg maar, hierdoor komt de hoogglans wrap en komen de velgen beter tot zijn recht. (Dit hoopte ik en het pakt gelukkig goed uit).
Wrapper:
www.decustomizer.nl in Tilburg.
Zelf woon ik in Waddinxveen, dus niet om de hoek, maar het was het waard. Erg goede kwaliteit en top service in meedenken en advies. Kosten waren € 720.- all-in.
Wegligging t.o.v. Passat GTE:
Het pakket batterijen in de GTE was goed voelbaar als je een iets sportievere rijstijl hebt. De kont drukt dan wat zwaarder als gewenst in de bochten. Vering was gevoelsmatig ook wat slapper afgesteld. En ik heb nu dunnere banden en een velgmaat groter, dat zal ook schelen lijkt mij.
Binnenkant:
Ik heb wat foto's toegevoegd. Vol-leder wil ik niet meer, de combi met het alcantara is voor mij het meest prettig, zeker op zeer warme of koude dagen. VW noemt deze stoelen: Sport black op de offerte. Er was ook geen keuze qua model stoel.
Ik heb Navi Discover Pro, dat bevalt mij al jaren goed, dus niet echt over nagedacht.
Motormanagement/chippen:
De auto is geleased, ik wilde ook een chip/configuratie bij afleveren, maar VW lease/Pon is daarin zeer terughoudend. En ik durf het niet echt aan om het buiten VW om te doen. Kunnen jullie mij adviseren? Is het (on)verstandig?
Verder:
Opties heb ik redelijk beperkt gehouden, panorama dak, dynamische knippers in de spiegels, head up display, camera achteruit, design pakket (maar weet niet meer wat daarin zit :-), sfeerverlichting, getinte ruiten, trekhaak. Dat was het wel. Adaptief onderstel had ik achteraf wel willen hebben om de juiste afstelling te kunnen kiezen, maar ik ben zeker niet ontevreden met de huidige.
Qua rijden en verbruik kom ik na 10-15k kilometers wel met een eerste update.
Zaken die mij nu opvallen en noemenswaardig zijn:
Beenruimte achterin is rianter als de Passat, ik ben zelf 1.94 mtr en zoals je op de foto kan zien is er echt nog voldoende over achterin voor een volwassene.
Lane-assist, niet mijn ding. Regelmatig bloedirritant! Ik ben een actieve rijder en erger mij soms wel aan auto-pilot rijders die drukker zijn met mobiel, o.i.d. waardoor men minder op de weg let. Dit systeem helpt in mijn beleving flink bij aan het passieve rijgedrag. Maar goed, permanent uitschakelen kan niet zegt men, dus ik ben ertoe veroordeelt ben ik bang. ;-).
Hoofdsteunen, kan ik alleen maar in hoogte verstellen. Had ze graag ook naar achter of naar voren willen verstellen. Kon in de Passat wel.
Kwaaltje wat men nog niet kan oplossen: Nagenoeg iedere rit krijg ik de melding, "sleutel niet herkent". Dit is dan vaak halverwege de rit, en gaat gepaard met een flink hard akoestisch signaal. Hopelijk binnenkort een oplossing.
Flitsmeister op het scherm via Apple carplay is nog even uitzoeken, bijv traject controle zie ik nu niet wat mijn gemiddelde is. Meldingen zijn niet zo duidelijk zichtbaar als op de telefoon. Iemand tips? En ook lichtelijk jammer dat je Spotify menu beperkter is dan op de telefoon. Maar dit zijn kleinigheden in mijn ogen.

@reaguurder "mutant" hopelijk ben jij nu iets meer tevreden ;-) (opmerking van jou was wel terecht hoor!) Maar het was donderdag en warm en ik had zin in een biertje in de zon!
@reaguurder Marcel, ik zal terug toeteren! :-)

Ben benieuwd of dit zo wat meer de lading dekt en of er nog tips of vragen zijn.

Update na kleine 6 maanden

  • 24.963 km

Ik had nog een update beloofd, bij deze!

Verbruik is gemiddeld 12,8 km op 1 ltr. Ik denk dat een meer passieve rijder hier prima 15 tot 17 km op een liter zou kunnen scoren. Maar dat gaat voorlopig bij mij niet op. Ik rij graag redelijk door.

Minpunten:
Audio van standaard uitrusting valt erg tegen, bepaalde diepere bassen resoneren in de deuren, dit moet opgelost worden bij de 30k beurt.
Automaat niet helemaal vrij van rare keuzes, soms echt even 2-3 seconden aan het zoeken naar de juiste versnelling als ik actief gebruik maak van het gaspedaal. Vorige (2 auto's) met DSG nergens last van gehad.
Bij stevige zijwind moet ik wennen aan het suizen door de stijlloze portieren. Kan zijn dat dit op alle stijlloze auto's van toepassing is. Mij valt het " een beetje" tegen.
Beeldschermen zijn lastig schoon te houden, in de comments eerder dit jaar gaf iemand al aan dat een microvezel doek geen overbodige luxe is. Dat klopt!

Pluspunten:
Exterieur blijft best een eyecatcher, soms op het gênante af hoe vaak mensen komen vragen welk type dit is. Andere kant, wel leuk om met wildvreemden een praatje te maken. ;-)
Wegligging is gewoon goed, ik geniet van de stabiliteit van de auto. Gewicht van ruim 1600 kilogram niet merkbaar.
De ruimte op de achterbank is riant, hier genieten de kinderen/pubers volop van.
Vermogen went goed, de auto heeft geen moeite en de motor is plezierig stil. Ook op hogere snelheden.

Groet! Wouter

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Arteon

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens