Trabant 601 (1969)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 601 |
---|---|
Bouwjaar | 1969 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 29.000 km |
KM-stand laatst | 41.000 km |
ERVARINGEN
- 41.000 km
Nog nooit zoveel plezier gehad van een klassieker.
In 1957 kwamen de eerste modellen uit, die hadden nog een houten onderstel, bekleed met duroplast. Een katoen, gemengd met hars, gekookt in een stoompers. Die bekleding bleef tot het laatste model in 1991 gehandhaafd.
Dit model, de 601 is zo rond 1963 geintroduceerd. De combi bleef nog een poosje gebaseerd op het oudere model.
Technisch is het allemaal erg onconventioneel. De vering bestaat voor en achter uit een bladveer overdwars, gedempt door een telescoopschokbreker. In de motorruimte ligt die veer duidelijk in het zicht. Voor de veer is de motor gemonteerd, achter de veer zit de benzinetank. Tanken doe je dan ook onder de motorkap, Tweetakt Mengolie met Euro 95 en je benzinemeter gaat nooit stuk, dat is een plastic peilstok die je in de tank steekt.
Het onderhoud stelt weinig voor, wel hoort doorsmeren met de vetspuit er periodiek gewoon bij. En als onderweg de V-snaar knapt, moet je echt meteen stoppen want de motor heeft dan ook geen (lucht-)koeling meer. Men denkt vaak dat een Trabant niet roest omdat hij van plastic is, en uiterlijk ziet het er ook vaak gaaf uit. Roesten wil hij echt wel, onder de duroplast kun je veel ellende aantreffen, ook de kokers, de draagbalken en de binnenschermen zijn tamelijk roestgevoelig. Goed bijhouden dus.
Het motortje, een tweecylinder in lijn, luchtkoeling, van 600 cc. loopt altijd, ook met ontsteking die niet helemaal goed staat of wat vuil in de carburateur.
Bij het toeren op landweggetjes is het helemaal niet zo oncomfortabel. Alleen veel vering is er niet. Op de snelweg ben je telefonisch niet meer bereikbaar, je hoort daar toch niets meer van. Het verbruik is met 1 op 15 best te doen.
Het is en blijft een auto voor liefhebbers, je vindt hem leuk of niet. Wil je comfort, status, en pk’s, neem dan wat anders. Wil je gewoon lol in het rijden, en regelmatig lachende mensen zien, dan heb je er een goed wagentje aan. En als je wat verder zoekt, de laatste lichting is gebouwd met een 1.1 liter viertakt VW polo motor.
PROBLEMEN
- 41.000 km
Stuurhuis vervangen
Remblokken
2 banden
Dynamo
Contactpunten
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.