Trabant 601 (1969)

autoreview

Trabant 601 (1969)

Signalement

Uitvoering601
Bouwjaar1969
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf29.000 km
KM-stand laatst41.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 41.000 km

Nog nooit zoveel plezier gehad van een klassieker.

In 1957 kwamen de eerste modellen uit, die hadden nog een houten onderstel, bekleed met duroplast. Een katoen, gemengd met hars, gekookt in een stoompers. Die bekleding bleef tot het laatste model in 1991 gehandhaafd.
Dit model, de 601 is zo rond 1963 geintroduceerd. De combi bleef nog een poosje gebaseerd op het oudere model.

Technisch is het allemaal erg onconventioneel. De vering bestaat voor en achter uit een bladveer overdwars, gedempt door een telescoopschokbreker. In de motorruimte ligt die veer duidelijk in het zicht. Voor de veer is de motor gemonteerd, achter de veer zit de benzinetank. Tanken doe je dan ook onder de motorkap, Tweetakt Mengolie met Euro 95 en je benzinemeter gaat nooit stuk, dat is een plastic peilstok die je in de tank steekt.

Het onderhoud stelt weinig voor, wel hoort doorsmeren met de vetspuit er periodiek gewoon bij. En als onderweg de V-snaar knapt, moet je echt meteen stoppen want de motor heeft dan ook geen (lucht-)koeling meer. Men denkt vaak dat een Trabant niet roest omdat hij van plastic is, en uiterlijk ziet het er ook vaak gaaf uit. Roesten wil hij echt wel, onder de duroplast kun je veel ellende aantreffen, ook de kokers, de draagbalken en de binnenschermen zijn tamelijk roestgevoelig. Goed bijhouden dus.

Het motortje, een tweecylinder in lijn, luchtkoeling, van 600 cc. loopt altijd, ook met ontsteking die niet helemaal goed staat of wat vuil in de carburateur.
Bij het toeren op landweggetjes is het helemaal niet zo oncomfortabel. Alleen veel vering is er niet. Op de snelweg ben je telefonisch niet meer bereikbaar, je hoort daar toch niets meer van. Het verbruik is met 1 op 15 best te doen.

Het is en blijft een auto voor liefhebbers, je vindt hem leuk of niet. Wil je comfort, status, en pk’s, neem dan wat anders. Wil je gewoon lol in het rijden, en regelmatig lachende mensen zien, dan heb je er een goed wagentje aan. En als je wat verder zoekt, de laatste lichting is gebouwd met een 1.1 liter viertakt VW polo motor.

PROBLEMEN

  • 41.000 km

Stuurhuis vervangen
Remblokken
2 banden
Dynamo
Contactpunten

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.