Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid Dynamic (2012)

autoreview

Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid Dynamic (2012)

Signalement

UitvoeringYaris 1.5 Full Hybrid Dynamic
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf18.315 km
KM-stand laatst18.315 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 18.315 km

Gisteren eindelijk na veel zoeken en heel veel auto's gezien te hebben een super mooie, jonge en met weinig kilometers gespot (een Nederlandse dus geen import :-) direct er mee proef gereden en vandaag na wat overleg met de vrouw en nogmaals een proefrit met totaal 3 passagiers (om te kijken of hij dan ook nog mee kon), de auto gekocht.


In eerste instantie hadden we gekeken naar een Auris, echter deze hebben we snel laten vallen, want mochten de regels voor wegenbelasting in 2017 goedgekeurd worden dit best wel een dure rakker wordt in de 180 euro categorie met zijn 1365 kilo.

Terug op de Yaris, veel reviews, testen, ervaringen gelezen en vandaag besloten om deze supermooie auto te kopen. We waren eigenlijk gelijk verliefd op de mooie kleur en het uiterlijk/innerlijk. Het is een Summer Red metallic kleur in de Dynamic uitvoering met paar extra's zoals Panorama dak (super gaaf) en navigatie (makkelijk maar niet noodzakelijk).

Ik ben niet helemaal vreemd omtrent de hybrides van Toyota, daar ik jarenlang zowel een Prius versie 2 als 3 heb gehad.

Mijn eerste ervaring met de Yaris (betreft tot nu toe alleen 2 proefritten)
De stoelen zaten erg goed. Ik ben zelf 1.89 en zonder problemen paste ik achter het stuur (stoel ietsje laten zakken) en er was genoeg ruimte over voor de achter passagier welke 1.83 lang was. Het keyless entry en start systeem vind ik ideaal en was ik al mee bekend, knopje indrukken en rijden maar. Eerst een tijdje in de stad gereden en zoals verwacht geen problemen met het vlot mee kunnen komen met het verkeer. Daarna even de snelweg opgedoken om te kijken of hij ook daar aardig mee kon komen. invoegen ging vlot en het door accelereren naar 130 was geen probleem. Wat mij opviel in positieve zin was dat de auto bij deze snelheid stiller was dan 2 voorgaande priussen, wat mij wel opviel was dat als je 100 rijdt en snel een wagen in wilt halen het gas met ietwat vertraging reageerde alvorens hij naar de hogere toeren ging, niet per definitie slecht maar was even wennen.

Het stuurgedrag is licht en direct en bij wat scherpere bochten bleef hij netjes sporen. Het stroeve/stugge veergedrag vind ik heerlijk (mijn mening) en beter dan de spons achtige bewegingen van de prius ;-) Het verbruik heb ik tijdens deze 2 testritten niet echt op gelet. Ik weet dat hier veel meningen over zijn en weet ook dat de rechtervoet, airco, hard / zacht optrekken, veel/weinig toeren, 110 of 130km/u, etc. hier van invloed op zijn. Wanneer ik nl. gewoon vlot reed in de Prius reed ik gem 1op 17-18 en als ik normaal reed en wat meer oplette reed ik 1 op 21-22. Dit vind ik dus wat minder van belang en zal ik later vanzelf wel ondervinden wat een betere en efficiëntere rijstijl is zonder als een bejaarde te rijden :-)

Het geluid uit de speakers is goed te noemen lekkere bas en goed geluid van die irritante dame die constant zei dat ik te hard reed (nog de oude kaarten van 120km/u maar voor zaterdag wanneer ik hem op kom halen staan de nieuwe van 2016 erop). De climate control werkte naar behoren en vind ik altijd een verademing en stond wel op mijn wenslijstje, ideaal dat het een dual zone is, zodat deze voor mijn vrouw op 22 graden kan en voor mij op 20 graden. Voordeel t.o.v. de handmatige vind ik dat je als je ruiten beslaan niet eerst hoeft te zoeken waar de knoppen zitten om hem aan te zetten. Ook de automatische verlichting vind ik wederom ideaal, nooit vergeten om je lichten aan te doen :-) De auto dimmende binnenspiegel is ook een grote plus want er is niks irritanter wanneer er s avonds iemand achter je met zijn lichten in de spiegel schijnt.

Verder dan bovenstaand ben ik dus helaas nog niet gekomen. Ik kan nog vermelden dat de CVT goed zijn werkt doet en ik mij totaal niet stoor aan het geluid , dit komt ook omdat ik al jaren in Priussen had gereden en hier meer lawaai wordt geproduceerd dan in de Yaris.(wel iets anders door de andere motor en aandrijflijn). Wanneer ik hem over 3 dagen heb en er wat kilometers mee heb gereden, zal ik mijn bevindingen hier ook meedelen zowel positief als negatief.

***Update 20-11-2016: de eerste 3 maanden zitten erop en hij gaat weg.

Voordat men denk weg na 3 maanden.lol daar zit natuurlijk een verhaal achter wat ik zal onthullen aan het eind.

Ik heb hem nu 3 maanden en heb er hoofdzakelijk woon/werkverkeer, boodschappenritjes mee achter de rug 3500km. wat is me opgevallen , eigenlijk weinig meer dan ik al wist, hij blijft goed rijden geen verrassingen, alles werkt naar behoren. Ik heb het geluk dat ik over de snelweg kan rijden naar mijn werk en binnendoor (afstand korter tijd gelijk). dus kon mooi het verbruik bekijken of dit zou schelen. Helaas maakte het geen paashaas uit. Ik was gegaan voor de meer als 1op18 en dat haalde hij. Ik dacht dat hij binnendoor zuiniger zou zijn maar waarschijnlijk door veel stoppen en optrekken is dat voordeel teniet gedaan. En ik rijd gewoon op de snelweg houd ik me netjes aan de snelheden en binnendoor ook. Maar rijd wel gewoon en niet als een bejaarde :-) Voor mij was dit prima.

Comfort is nog steeds prima, audio is prima echt een auto waar je niet bij na hoeft te denken en hem gebruikt om van A naar B te komen op een comfortabele manier.
Kofferbak is vrij ruim voor zijn klasse dus boodschappen 3 volle tassen geen probleem :-) Zitten er dan helemaal geen minpunten aan ?? Ja hoor net als op elke auto. de raamstijlen (vooral links voor) kunnen het zicht in een bocht naar links soms lastig maken, en het zicht naar achter vind ik ook niet helemaal super (gelukkig rijd ik 99%, van de tijd voor uit:-) Verder is het gewoon een hele fijne auto en geen spijt van gehad. Jaja hij gaat na 3 maanden weer weg. .......

Het verhaal heeft niks of eigenlijk alles met de auto te maken. Toen ik hem kocht waren mijn schoonouders opslag verliefd hoe hij er uit zag. maar helaas voor hun stond er maar 1 (special rood full option incl. pano dak). Dus ik zei nog we gaan er voor jullie ook 1 zoeken. Nou dat was makkelijker gezegd dan gedaan.....bijna 3 maanden dagelijks op internet een zoektocht gehouden met nul als resultaat, ik zocht natuurlijk wederom naar een echte Nederlandse (import wilde ik niet), zelfde uitgebreide uitvoering, en als we er dan voor 1tje belde die sporadisch voorkwam, was hij alweer verkocht. Na 3 maanden hebben we de zoektocht opgegeven en heb ik besloten om mijn mooie rode Yaris aan mijn schoonouders te geven, zodat zij nog vollop kunnen genieten van de luxe en het rijgenot tov. de auto die ze nu hebben.

Ik zat echter zonder auto, wat nu ???????? keus was niet zo moeilijk hoor, ben en blijf een Toyota rijder :-) Eergisteren kwam stom toevallig bij de zelfde dealer als waar de Yaris vandaan kwam advertentie op hun site "verwacht" Toyota .....in de uitvoering welke ik zocht, met redelijk lage KM's(35000) de juiste kleur, en ook weer met meer garantie (12maanden) als standaard. dus gelijk maar gebeld , maar de auto was er nog niet. Zaterdag ochtend gelijk langs, hij zou 's middags binnenkomen, offerte laten maken en zonder de auto gezien te hebben getekend :-) Jaja vertrouwen hebben noemen ze dat, (was wel onder voorbehoud dat de auto schadevrij was en niet vanbinnen uitgeleefd zou zijn.).

S middags belde de dealer dat hij binnen was dus gelijk gaan kijken en zoals ik al had verwacht zag hij er nog super uit. beetje vuil maar was net binnen. van binnen keurig. Dus gelijk maar proefrit gemaakt en daarna getekend definitief. Tja welke auto het is geworden, toch mijn eerste keus weer opgepakt.

Het is een schitterende zwart-metallic Auris hybrid geworden uit 2012 in de executive-bussiness uitvoering dus alle toeters en bellen zoals leer+alcantara, dagrij led, climate control, electrisch inklapbare spiegeltjes,. navigatie+ voice control, (knopjes die wel verlicht zijn op het stuur ;-) etc, etc. dus het enige waar ik straks op achteruit ga is de RDW :-( . Auto was zelfs nog 500euro goedkoper als de yaris :-)

Dus ja ik ga dit draadje verlaten als yaris rijder, Kort maar met plezier. En zal waarschijnlijk een nieuwe openen in de Auris sectie.

Ik wens een ieder veel plezier met zijn Yaris, super auto !!!! En wie weet tot ziens.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.