Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid Aspiration (2012)

autoreview

Toyota Yaris Hybrid
Toyota Yaris HybridToyota Yaris HybridToyota Yaris HybridToyota Yaris HybridToyota Yaris HybridToyota Yaris HybridToyota Yaris HybridToyota Yaris HybridToyota Yaris HybridToyota Yaris HybridToyota Yaris HybridToyota Yaris HybridToyota Yaris HybridToyota Yaris HybridToyota Yaris HybridToyota Yaris HybridToyota Yaris HybridToyota Yaris HybridToyota Yaris HybridToyota Yaris HybridToyota Yaris HybridToyota Yaris HybridToyota Yaris HybridToyota Yaris HybridToyota Yaris HybridToyota Yaris Hybrid

Signalement

UitvoeringYaris 1.5 Full Hybrid Aspiration
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst1.226 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste ervaringen met de Yaris Full Hybrid Aspirat

  • 1.226 km

Op 27 juli kon ik bij de dealer mijn gloednieuwe lichtblauwe Yaris hybride (helaas nog geen foto bij de hand) ophalen. Het was voor mij in meerdere opzichten spannend. In vele jaren had ik geen nieuwe auto meer gereden. Mijn laatste auto was een Fiat Brava (1.6 ltr) die mij nooit in de steek heeft gelaten en waarmee ik van 135.000 tot 256.00 km heb gereden. Maar het vooruitzicht van toenemende reparatiekosten en de zekerheid dat de benzinekosten de komende jaren nog veel verder zullen stijgen zette mij aan het denken. Zo kwam ik bij toeval erachter dat Toyota de inmiddels vergrote Yaris met een hybride-variant zou verrijken. Het was ook spannend omdat de Toyota hybrides per definitie automaat zijn. En tenslotte spannend omdat het een hybride is, zuiniger en schoner.

De Yaris Aspiration is standaard rijk uitgerust met een CVT automaat, cruise-control, climate-control en een Touch-scherm (Blue tooth,radio, muziekspelers, autoinformatie) en mooie binnenbekleding (verklaart misschien mede de hoge aanschafprijs). Ik heb in het mediascherm geen navigatie (€ 500) aangeschaft omdat ik al te vreden ben met mijn Tom Tom.

Het voordeel van de Yaris hybride is dat de batterijen onder de achterbank zijn verwerkt zodat de (redelijke) bagageruimte in tact blijft. Er is voldoende ruimte voor 2 en zonodig ook voor 3 achterpassagiers.

Vandaag 14 augustus heb ik de eerste 1200 km er op zitten. Het rijden in de Yaris Hybrid is voor mij een heel nieuwe beleving met geruisloos starten en stoppen. Doordat je weinig hoort heb je de neiging meer gas te geven dan nodig. Ook rustig optrekkend kan de Yaris voldoende bij een stoplicht meekomen. De Yaris rijdt prettig en stuurt licht en remt prettig. Zowel in de bebouwde kom als op de snelweg ontstaat al snel een vertrouwd gevoel dat hij precies doet wat je wilt, ook in de bochten. Met remmen, acceleren en scherpe bochten ben ik nog niet tot het "uiterste gegaan" omdat het fabrieksadvies is om dat in de eerste 1600 km nog niet te doen.

Mijn primaire doel van de aanschaf van de Yaris Hybrid is mijn maandelijkse brandstofkosten omlaag te krijgen. Uiteraard heb ik meteen het verbruik na een eerste volle tank (max35 ltr, actieradius 735 km)) gemeten. Ik kwam in de praktijk op een verbruik van 22,2 km per liter met gecombineerd rijden in de stad en op de snelweg. Dat viel mij wat tegen omdat ik een verbruik van ca 25 km per liter had verwacht (fabrieksopgave is 3,6 per 100 km ofwel 1 liter op 28,6 km). Maar dat wordt gemeten onder kunstmatige omstandigheden. Maar het heeft natuurlijk ook veel te maken met rijstijl, want daarmee kun je het verbruik sterk beinvloeden. Met behulp van het Touchscherm met Carinformatie kun je al rijdend je eigen rijstijl zien en aanpassen. Als je de standaard eco-modus uitschakelt of voortdurend in de hoge (Power)toerentallen rijdt of permanent de airco aan verbruikt de Yaris uiteraard veel meer. Fascinerend aan de hybride-techniek is dat je in de bebouwde kom door het voortdurend opladen van de electromotor minder brandstof verbruikt dan op de snelweg.
Zijn er ook nadelen aan de Yaris? Ja enkele:
1. De relatief hoge aanschafprijs: (oplossing:via inruil en te bedingen korting moet er wel het een en ander van de prijs af kunnen). Als je heel weinig rijdt is een gewone Yaris misschien wel voordeliger.
2. De vering (alleen in de bebouwde kom) is wat stugger dan ik gewend was.
3. De tweede laadvloer om de vloer vlak met de neergeklapte stoelen te maken blijkt alleen optioneel.
4. Ik heb de indruk dat de climatecontrol bij heet weer niet zo krachtig is maar daar heb ik nog te weinig ervaring mee opgedaan.

Tenslotte kan ik zeggen dat ik over het algemeen heel enthousiast ben over mijn nieuwe karretje en later nog eens zal schrijven. Ik hoop ook nog veel te leren van de ervaringen van andere Yaris Hybride rijders.
Gerard van der Zalm

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.