Toyota Yaris 1.4 D-4D-F Aspiration (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.4 D-4D-F Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 54.000 km |
KM-stand laatst | 56.000 km |
Toyota Yaris D4D
- 54.100 km
Goeiedag allemaal.
Laat ik eerst even mezelf voorstellen.
Ik ben een jongeman van 22 die een heel erg grote passie heeft voor auto's en tot voor kort met een BMW E30 316i van 1990 reed van 1990 en dit op dagelijkse basis.
Nu ben ik recentelijk op zoek gegaan naar een 2e auto omdat de BMW de 'magische' leeftijd (in België toch) van 25 jaar bereikt heeft en deze dus als oldtimer ingeschreven mag worden (kost dus maar een 230 euro per jaar meer, taks en verzekering inbegrepen).
Dus ben ik op zoek gegaan naar een zuinigere auto die toch nog voldoende pit heeft en gewoon degelijk is. Van een emotionele keuze naar een rationele keuze op autovlak dus.
Na eindeloos autoscouten dacht ik aan een Toyota Yaris omdat ik hier al enkele keren (kort) mee gereden heb en best wel te spreken was over het rijgedrag en het kwalitatief interieur van deze wagen, dit betrof wel het model van voor 2011.
Ik las enkele reviews voor de aankoop van deze wagen en merkte op dat er weinig of geen problemen te melden waren over deze auto.
Dus ging ik na enkele andere auto's te gaan bezichtigen zijn nu eens een Toyota Yaris diesel (want gemiddeld 22.000km/jaar) gaan bekijken op een 100 tal kilometer van mijn deur.
Auto even op de brug gezet, zag er allemaal erg goed uit voor een auto van december 2011.
Testritje gemaakt, welke me dan ook erg beviel en dan uiteindelijk ook overgegaan tot de koop van deze auto. De prijs was zeer correct dus heb ik slechts enkele euro's af kunnen dingen, maar dit nogmaals omdat de prijs erg correct was.
De verkoper heeft dan ook nog 2 nieuwe voorbanden gegeven, een grote beurt en hem dan ook op mijn vraag afgeleverd met een volle tank.
Vandaag 24 maart 2015 ben ik de auto dan gaan halen, een tiental dagen na de eerste testrit, en ik heb helemaal nog geen spijt dat ik voor deze auto gekozen heb.
De auto rijdt heel erg goed, is mooi uitgerust met onder andere een gps systeem, usb, bluetooth , airconditioning , leuke velgen, fel rood kleurtje en last but not least een achteruitrijcamera.
Het interieur is echt ruim voor een auto van deze grootte en is ook nog aangenaam vlot op de autosnelweg. Dit met behulp van de 90pk in combinatie met het lage gewicht.
In de bochten stuurt hij lekker scherp en vinnig en het is dan ook een plezier om hier mee te rijden.
Nu heb ik tijdens de eerste rit wat enthousiaster met het gaspedaal omgesprongen en kwam ik op een gemiddeld verbruik van 5.7liter/100km uit maar dit gaat zeker nog naar beneden gaan van zodra ik de auto nog wat meer gewoon ben.
Als ik voorlopig 1 minpuntje op kan sommen is dat de auto bij volacceleratie een seconde tijd nodig heeft vooraleer de de motor in de toeren gaat, precies of hij moet er even over nadenken.
Maar dit zal snel wennen en de zesbak is dan ook een zegen voor de autostrade en natuurlijk het verbruik.
Ook rammeltjes in het interieur blijven totaal achterwege, wat maakt dat ik zeker en vast tevreden ben over de keuze van deze auto.
Zo, dit was de eerste dag dat ik de auto in mijn bezit heb maar later volgt er sowieso nog meer info.
1500 kilometer verder
- 56.000 km
Hierbij mijn meer gedetailleerde ervaringen met mijn occasion Yaris.
De eerste 1500 kilometers zijn intussen overschreden dus heb ik ook al wat meer ervaring kunnen opdoen met deze auto.
Laat ik beginnen met het verbruik. Mijn gemiddelde verbruik ligt momenteel op een in mijn ogen mooie 1 op 18 en dit bij een vlotte rijstijl waarbij het aantal snelwegkilometers ongeveer hetzelfde is als de kilometers op de binnenwegen.
Een heel verschil met mijn BMW E30 van 1990 ;) . In euro's uitgedrukt komt dit op een €6.60 euro per 100 kilometers wat ik erg redelijk vind.
Op vlak van rijden ben ik dan ook blij verrast. De auto ligt strak op de weg en het vlotte bochtenwerk vormt dan ook geen probleem. Het stuur geeft niet meteen alles door van wat er op de weg gebeurt maar dit zal wel bij het gros van de nieuwere auto's zo zijn vermoed ik.
Qua vermogen heb je nooit de indruk te weinig te hebben en de auto rijdt dan ook vlot. Snelwegkilometers zijn dan ook geen probleem. Wel merk je duidelijk dat de 6e versnelling vooral een overdrive is en het liefst ingeschakeld wordt eens je de gewenste kruissnelheid bereikt hebt. Maar op een auto van dit formaat ervaar ik dit dus ook niet als een probleem.
Nu is er natuurlijk ook een keerzijde aan die strakke wegligging, de auto is namelijk relatief hard op onze slechte belgische wegen en ook bij verkeersdrempels kan het er al eens wat harder aan toe gaan. Ik zelf vind dit niet erg maar ik kan het begrijpen dat er mensen zijn die dit minder graag hebben. Ik wijt het aan de korte wielbasis.
Voor het overige ben ik ook zeer te spreken over de extra comfortzaken op deze auto.
Het Toyota media systeem met gps en mp3 mogelijkheid is heel gebruiksvriendelijk en de gps is naar mijn mening dan ook duidelijk genoeg. De geluidskwaliteit is dan ook erg goed dankzij zijn 6 speakers.
Ook de achteruitrijcamera is een leuke extra en het is zo'n typische optie waarvan je denkt, heb je dat nu echt nodig? Maar eens je het gewend bent kan je het amper missen. Fileparkeren wordt op deze manier dan ook een makkie.
Nu zijn er ook natuurlijk enkele zaken die iets minder zijn.
Zo is de achterkant van de auto naar mijn mening erg snel vuil, maar ik vind het niet erg want ik ben zo iemand die zijn auto elke week met de hand wast, maar het is gewoon iets dat me opviel.
Wat ik erger mis in deze auto is een cruise controle, dit zou de snelwegkilometers heel wat aangenamer maken. Ik heb even research gedaan en blijkbaar was dit nog niet te bestellen op dit model. Nu is het wel mogelijk op de nieuwste generatie Yarissen. Ach, luxeproblemen zeker?
Wat ik ook heb gedaan is het vervangen van de lampen voor. Ik heb de standaard lampjes eruit gehaald en een paar Philips X treme vision plus lampen gemonteerd. De lichtopbrengst is heel wat beter en het maakt dat de ritten in het donker wat comfortabeler zijn. Nu, dit mag ook wel voor 32 eurootjes zeker.
Wanneer de auto zijn 60.000 km bereikt heeft ga ik zeker nog eens langs bij de Toyota dealer voor een grote 60.000 kilometer beurt, ook al is dit maar 6000 kilometer na zijn laatste onderhoudsbeurt. Maar ik ben iemand die graag heeft dat de auto volledig volgens de aanbevolen onderhoudsschema's van de constructeur onderhouden wordt , en dit zeker en vast binnen de garantieperiode om eventuele problemen in de toekomst te vermijden. Dit onderhoud komt op een 230 euro's wat in mijn ogen een faire prijs is voor een officiële dealer te zijn.
Zo, nu ga ik lekker verder kilometertjes malen en hoop ik even probleemloos verder te kunnen rijden.
Tot later!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Yaris
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic Panorama dak, Navigatie, achteruitrij camera, cruise control, airconditioning, keyless entry- & start,
- 2014
- 74.505 km

Toyota Yaris 1.0 VVT-i Aspiration | achteruitrijcamera | lage kilometerstand | dealeronderhouden |
- 2013
- 64.743 km

Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid Dynamic
- 2012
- 84.099 km