en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Yaris 1.3 VVT-i Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 18.000 km |
KM-stand laatst | 222.700 km |
Toyota Nederland geeft geen garantie als er een lpg installatie wordt ingebouwd.
Na deskundig uitleg van LPG inbouw station L.P.G. lunetten in de Bilt op de Ambachtstraat toch de gok genomen om de auto te voorzien van een lpg installatie.
Wat is het probleem: Motoren met gevoelige kleppen m.b.t. lpg hierop geeft Toyota geen garantie. Echter Toyota loopt achter de feiten aan want er is een simpel doch doeltreffende oplossing om schade aan de kleppen te voorkomen. Voor de auto's die kleppen gevoelige motoren hebben , wordt er een Flashlube systeem gemonteerd die per cilinder een druppel loodhoudende olie inspuit , zodat de kleppen een hardere laag krijgen en
beter beschermd worden tegen het verbrandings proces van lpg
Om de fabrieksgarantie volledig te houden kun je een aparte verzekering afsluiten die garantie op de kleppen geeft.
De afgelopen warme dagen diverse ritten gemaakt met boottrailer achter de auto.
Ondanks de buitentemperatuur van meer dan 30 gr celsius de airco vol in bedrijf en de boottrailer achter de auto blijven zowel de koelvloeistof als de olietemperatuur binnen de normen. Olie temp max 90 gr celsius en de koelvloeistof ook max 90 gr celsius.
De auto kan ondanks lpg airco aan en de boottrailer goed in het verkeer meekomen.
Dat het brandstof verbruik wel meer is dan gebruikelijk moge duidelijk zijn. Mede omdat ik benieuwd was hoe de temperatuur van de olie en koelvloeistof zich zou houden met de warmte een stevige rij stijl op na gehouden.
De reden dat ik achteraf een koel en olie temperatuur heb laten inbouwen is omdat ik met mijn vorige auto (clio lpg) motor schade heb kunnen voorkomen. Tijdens een rit met temperatuur van boven de 30gr zag ik de temperaturen oplopen. Ik heb toen op tijd de motor kunnen afzetten om motorschade te voorkomen. Het euvel was een geoxideerde schakelaar van de koelvin. Hierdoor werkte de koeling van de clio niet meer.
Vandaar dat ik deze meters ook in de Yaris heb laten inbouwen.
De rij ervaring tot nu toe zijn boven verwachting. De auto doet dat gene wat hij moet doen goed.
Toch wil ik nu een aantal dingen benoemen die mij opvallen en waarvan ik het jammer vind dat deze zaken zijn zoals ze zijn.
Bij een full option auto is het vreemd dat de achter portieren geen elektrische raambediening heeft dit is bijvoorbeeld wel bij de hybride uitvoering.
De bestuurdersstoel heeft een rechter arm leuning. Deze armleuning is zo klein dat deze geen enkele comfortabele ondersteuning geeft.
Het navigatie systeem heeft i.t.t. een portable systeem (wat ik hiervoor gebruikte} geen mogelijkheid om de favorieten adressen waar je naar toe wilt navigeren in verschillende mappen op te delen. Zoals b.v. zakelijk familie vrienden etc. Nu moet je alle adressen in je favorieten lijst langs om de favoriet op te zoeken.
Wat ik ook mis aan het navigatie systeem is de mogelijkheid om de exacte gps snelheid te kunnen aflezen. (Dit is handig bij traject controles)
Bediening van de handsfree telefoon zou ik persoonlijk via het stuurwiel willen bedienen zoals scrollen door de namen lijst etc.
Verder valt mij op dat ik momenteel een iets hoger brandstof verbruik heb dan voorheen. Dit zal ongetwijfeld komen door relatief korte ritten en wat steviger door rijden op de snelweg
Op gas moet je koken is een vaak gehoorde reactie als je verteld dat je lpg als brandstof gebruikt.
Of dit terecht is wil ik ondermijnen met onderstaande reactie.
In 5 jaar tijd heb ik 117900 km gereden op lpg
Het gemiddelde gebruik is 1liter per 12.1 km , omdat lpg een ongeveer 15 % hoger verbruik heeft t.o.v. benzine zou het gemiddelde benzine verbruik uitkomen op 1 liter per 14.2 km
Als brandstof prijs heb ik genomen 1 liter lpg 49.9 ct . 1 liter euro 95 149.9 ct.
Belasting benzine per kwartaal € 96.- 20 kwartalen =
€ 1920,-
Belasting Lpg per kwartaal € 161,- 20 kwartalen = €3220,- inbouw lpg installatie €2500,- Totaal €5720,-
Belasting benzine 20 kwartalen x €100,- = € 2000,-
Totaal kosten LPG bij een verbruik van 1 : 12,1 op Lpg zou er 117900 km : 12.1 = 9744 liter brandstof zijn verbruikt a 49.9 ct = €4862.- + kosten inbouw en belasting €5720,-.= €10.582,-
Totaal kosten Benzine bij een verbruik van 1 : 14.2 zou er 117900 km : 14.2 = 8303 liter brandstof zijn verbruikt a 149.9 ct = €12.446,- + €2000,-= €14.466,-
Er is dus bespaard op auto kosten €14446,- - €10582,- =
€ 3864,-
Deze besparing had € 700,- meer kunnen zijn.
Bij het inbouwen van de installatie heb ik om een grotere tank gevraagd 60 liter ipv 48 liter.
De belastingdienst houdt als rekenhulp aan dat de tank inhoud van de lpg tank x 0,8 = het meer gewicht in kg van de auto is.
Met de 60 liter tank weegt de auto 1053 kg echter dit is 3 kg boven de gewichtsklasse voor een belasting tarief van € 125,-.
Dit is iets om rekening te houden bij een volgende auto waar ik lpg in laat bouwen.
De besparing lijkt op zich niet heel erg groot dit komt door de inbouwkosten deze zijn inmiddels afgeschreven op 0 €
Bij een gemiddeld gebruik van 30.000 km per jaar wordt de besparing nu jaarlijks. ongeveer €1700,-
Inmiddels zijn we 200.000 km verder met lpg als hoofdbrandstof.
In deze km stand heb ik 2 lpg gerelateerde storingen gehad.
De gas computer moest in dec 2015 vervangen worden en in mei 2019 was er een lekkage van de gas injectoren.
Totale kosten van deze storingen ruim €800,-
Als we naar het financiële plaatje bekijken dan heb ik inmiddels €9500,- bespaard aan brandstof kosten met vergelijking van benzine als hoofdbrandstof.
Door elkaar genomen is de besparing bij een jaar kilometer trage van 20.000km ongeveer €1250,-
Bij het vervangen van een lampje maakte ik sluiting waardoor er een zekering vervangen moest worden.
De plaats van de zekering kast is verre van ideaal nml. bij de bestuurder onder het dashboard links achterin zeer moeilijk bij te komen. 2e punt de zekeringen hebben een afwijkende maat t.o.v. de gebruikelijke zekeringen in Europese automodellen.
Het vervangen van een lampje in de achterlicht unit is een uitdaging omdat het toegangs paneel relatief klein is en de bedrading erg kort is gehouden waardoor je toch even bezig bent om de lamp met fitting uit de console te halen en terug te plaatsen.
Wat opvalt is dat het olie verbruik na ruim 200.000 km nog steeds zeer netjes is tussen de service beurten van 15.000 km hoeft er geen olie worden bijgevuld.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.