Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol (2000)

autoreview

Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol (2000)

Signalement

UitvoeringYaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf65.000 km
KM-stand laatst195.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

weer een jaar plezier gehad van de Yaris

  • 136.000 km

Ik heb tot nu toe weinig geschreven over mijn Yaris, inmiddels heel veel jaren in mijn bezit. Er zijn veel reviews van dit type auto en wat voegt mijn tekst toe? Antwoord weinig, want er gaat bijna nooit wat stuk.
Ik ben de bezitter van dit witte monstertje sinds 2007 en rijd er tussen de 5 en 8000 km per jaar mee. Eigenlijk altijd kleine stukjes, voor mij een typische boodschappenauto. Ik schrijf voor mij, maar ik zou moeten schrijven voor ons: mijn boxer vergezelt mij immer. Ik ben lokaal bekend als de "monsieur van de Boxer, hetgeen ik altijd corrigeer: het is de boxer van meneer -).
De Yaris krijgt jaarlijks een beurt bij een lokale garage voor pakweg € 70. Verleden jaar zijn de schokbrekers achter (eentje lek) en de achterwiellagers vervangen. Dat was de eerste en laatste reparatie vooralsnog. De uitlaat (RVS !) is nog origineel ondanks alle korte ritjes.
Gebruik pakweg 1 op 15. Niet superzuinig, maar een 1300 cc met automaat en altijd korte ritten.
De tweejaarlijkse Contrôle Technique, ofwel APK in september was weer "vierge", ofwel zonder opmerkingen.

weer niets te melden

  • 151.000 km

Mijn inmiddels oude Toyota Yaris heeft zojuist haar twee-jaarlijkse controle technique, de Franse APK, achter de rug. Zoals inmiddels gebruikelijk was er niets op aan te merken. -)

Ik heb de auto inmiddels 100.000 km in mijn bezit. Rijdt er 6 à 7000 km per jaar mee en dan alleen korte ritjes van 3 tot 8 km om boodschappen te doen. Niet echt fijn voor een motor, de uitlaat enzovoort. Het lijkt niets uit te maken: de olie is altijd mooi helder en net zo van kleur als net na verversen en de uitlaat is nog origineel.
Het gebruik ligt tussen de 7.5 en 8 liter per 100 km. Niet echt zuinig, maar gelet op het soort ritten niet verwonderlijk.

Er is nergens iets van roest zichtbaar, van onder noch van boven. De lak is nog redelijk glanzend te krijgen en het interieur oogt nog opperbest op wat gebruikssporen van een enthousiaste boxer na.

Gewoon door blijven rijden dus -))

Catastrophe: opmerking bij APK !

  • 170.000 km

Ik heb slecht geslapen vanacht na het debacle van gisteren. Mijn inmiddels 19 jaar en een beetje meer oude trouwe Yaris moest de controle technique (APK) ondergaan. De dag ervoor heeft de oude nog een beurtje gehad, waarbij verschillende vloeistoffen en het oliefilter werden vervangen voor maar liefst €80. Na verzilvering van de Firststop tegoedbon is de schade beperkt tot € 50.

Nu de keuring: de keuringsmeester van het onafhankelijke station kent me goed en vindt het leuk om iets anders te keuren dan de oude Clio's, Peugeotten of ander Frans rijdens erfgoed.
Er wordt een grote lijst van zaken afgevinkt; sinds mei 2019 worden 133 zaken bekeken. Na twintig minuten kwam de man zuchtend terug met de opmerking: eindelijk, ik heb iets ontdekt! Catastrophe dus. Eraan toeveogend dat het niet echt ernstig is. Er is namelijk een scheurtje in één van de beschermrubbers van de voorschokbrekers geconstateerd.

Alle gekheid op een stokje. Mijn Yaris heeft inmiddels de boxer op de foto ruimschoots overleefd. En doet alle dagen dienst, meestal voor kleine ritten, die ik niet per fiets kan doen, want te gevaarlijk met passerende vrachtauto's en ander verkeer. Het gebruik ligt nog steeds rond de 7 liter op 100 km, hetgeen mij redelijk overkomt (korte ritten en automaat).
Behalve het jaarlijkse oliebeurtje, twee jaarlijkse remvloeistof vraagt de auto eigenlijk niet om verder onderhoud. De remschijven zijn nog steeds origineel; vorig jaar werden de remblokkken vernieuwd. Ik heb in het voorjaar de koplampen vervangen omdat die wat geel begonnen uit te slaan. Voor € 58 nieuw geleverd uit Duitsland en voor € 20 door mijn garage erin gezet. De auto ziet er daardoor weer bijna als nieuw uit. Alles werkt nog en er is geen roest aanwezig. Het ontbreken van pekelwinters hier helpt daar vast aan mee.

Het (harde) materiaal van het dashbord ziet er nog goed uit, afgezien van een beetje maltraitance van de boxer, die nogal fel kon reageren als anderen te dicht bij zijn auto kwamen. Het velours van de stoelen is nog heel en de zittingen goed gevuld.

Doorgaan en op naar de 25 ?

Helaas, de buurman gelukkig gemaakt

  • 185.000 km

Na 16 jaar trouwe dienst heb ik mijn trouwe witte Yaris voor een symbolisch bedrag verkocht aan mijn buurman. Hij blij, want boodschappen doen of naar de kerk met een Ford Ranger is niet gemakkelijk, zelfs op het Franse platteland.
Door een knieprobleem paste ik helaas niet meer in het witte vehicle. Iers hoger en vooral meer beenruimte voorin dwongen mij een Toyota CHR te kopen.
De Yaris heeft in het laatste jaar een ruil-startmotor gekregen, eigenlijk de eerste reparatie ooit. Twee keer weigeren te starten is natuurlijk te veel. ?
Onkosten 225 € plus een uurtje werk.
Ik moest een Franse APK keuring laten uitvoeren vóór de overdracht. Die bracht geen enkele opmerking met zich mee. Vierge dus, maagdelijk als de kleur van de auto. Geen roest, originele RVS uitlaat en eigenlijk nog steeds een pittig ding om te zien.

Ik zal de auto blijven volgen en hier laten langskomen als er wat te melden valt.

Adieu ma petite, beaucoup de courage avec ton nouveau propriétaire

De buurman nog steeds gelukkig

  • 195.000 km

Ik gaf mijn Yaris 4 jaar geleden aan mijn buurman omdat ik niet meer achter het stuur paste. Toevallig ben ik als passagier vandaag weer eens vervoerd door de oude, trouwe witte dame. Km stand inmiddels 195000 en dat in bijna 23 jaar. Het hele leven korte ritten (5 of 7 komen het meeste voor en een enkele keer wel 40), dus zelden een warme motor. Desondanks loopt de motor nog als een naaimachine, werkt de automaat nog vlekkeloos en zit de eerste in RVS uitgevoerde uitlaat er nog onder.
Zojuist is de Controle Technique uitgevoerd, wederom zonder opmerkingen. Iedere twee jaar nieuwe motorolie- en filter en controle van de rest. Zeer beperkte kosten dus voor goedkoop vervoer. Verbruik ca 1 op 16.
Ikzelf heb de auto altijd met stoelhoezen gereden, vooral vanwege de hond. De met een soort velours beklede stoelen zien er nog goed uit en zijn niet doorgezeten. Het harde kunststofdashbord kent wat krassen, met dank aan mijn boxer, maar alles werkt nog inclusief de airco die ik één keer heb laten bijvullen. Gaat deze Japanse Yaris net zo oud worden als mijn Citroën Torpedo?

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.