Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Toyota
  • Yaris

Toyota Yaris 1.0 16V VVT-i Linea Sol (1999)

Laat maar zien!

Toyota Yaris 1.0 16V VVT-i Linea Sol (1999)
  • Autotest
24 januari 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De nog niet zo lang geleden gepresenteerde Toyota Yaris is - zoals we bij de introductie constateerden - een heel bijzondere auto. Dus mag de Yaris nu in een uitgebreide AutoWeek test eens laten zien wat hij kan!

Kort samengevat belooft de Toyota Yaris het volgende: vlot Europees ontwerp met bijpassend weggedrag, mini-ruimtewagen met variabel interieur, hypermoderne motor met veel pit en toch extreem zuinig. Je zou haast zeggen dat je wél alles kunt hebben in de kleine klasse, want daarnaast maakt bijvoorbeeld de standaard aankleding zeker indruk. Die Yaris is een waar bergbakken-festival in en om het dashboard. Een topscore in originele vormgeving, met dat rare digi-paneel. Enkele mispuntjes: geen nuttige hoogteverstelling op de gordels voorin, althans, niet in een driedeurs Yaris; dat heeft alleen de vijfdeurs versie... We zeuren nog even door, en wel over het instappen. Het walk-insysteem heeft een micro-pedaaltje onder aan de stoel, waarbij theoretisch de hele (rechter) stoel naar voren glijdt en de leuning omklapt. Nou, weinig spontaan glijden, en de leuning klapt niet meer terug in zijn oorspronkelijke stand. Toyota presenteert de Yaris als een soort ruimtewonder, maar de ruimte boven de achterbankzitting is net genoeg voor mensen van 1 meter 75. De beenruimte is dik in orde, mits de bank in zijn achterste stand staat. Want: hij kan schuiven. In de voorste stand komt 'ie heel dicht tegen de voorstoelen aan. De testauto had hoogteverstelling op de stoel van de bestuurder. De Yaris-meubels zijn zacht en vlak. De achterbank is deelbaar. Met de bank helemaal naar achteren is de kofferruimte niet super. Schuif de bank 13 cm naar voren, en er gaan een tas plus een koffer van de grootste maat extra in.

Mooi motortje
Voorin huist een dotje van een éénliter, opgetuigd met haast alle technische toeters en bellen die je maar kunt bedenken. Directe ontsteking met op de bougies gemonteerde bobines, veel kleppen en nokkenassen, bovendien VVT nokkenasverstelling. Dat levert maar eventjes 68 pk op. Hij levert echter maar 90 Nm trekkracht bij 4100 toeren. Daarmee is hij niet bijster soepel. Hij moet een beetje ploeteren om prestaties te leveren. En dan is die hoogtoerig razende Yaris ronduit lawaaiig bij hoger tempo, getuige de gemeten 75 decibel bij 120 km/h. Een grote aandachttrekker in de Yaris is dat echoput-diepe gat midden in het dashboard waar de meters verschijnen als het contact aan gaat. Kunstig, zoals die meters ergens ter hoogte van de radiateur lijken te liggen. Het werkt echt, dat je ogen zich niet opnieuw hoeven instellen wanneer je blik van de weg naar de snelheidsmeter gaat. Een beetje raar dat je in elke versie van de Yaris notabene een boordcomputer hebt, maar geen thermometer voor de motor. Wel weer doordacht is een dim-knopje voor het licht van de meters. Die gaan op 'schemerlamp' als je de hoofdverlichting aan doet, maar kunnen weer op 'dagstand' geschakeld worden wanneer je overdag met licht aan rijdt. Wat de vering betreft kiest Toyota voor comfort: soepele vering, ten koste van iets meer hellen in bochten en iets meer reactie op gas loslaten in een snel geronde bocht. Hij stuurt erg precies, licht en redelijk gevoelig. De duurste Yaris beschikt over drie hoofdsteunen achterin. Waardoor het zicht door de kleine zijruiten en achterruit nog verder afneemt. Onbegrijpelijk is waarom het omklappen van de achterbank zo'n omslachtig proces moet zijn. Bank helemaal naar voren (moet je midden-vooraan de zitting een beugel optillen), dan knoppen omhalen die voorop in de bankleuning zitten. Een of beide leuningdelen voorover klappen, dan weer achterom lopen en midden-achteraan de zitting een beugel optillen om de zitting op te klappen... Waar de Yaris gigantisch scoort is in de aankleding, wat er allemaal op en aan zit. Een radio/cassettespeler vanaf de basisversie, om te beginnen, plus de al genoemde boordcomputer die samen op één beeldschermpje zijn aangesloten. Al vanaf het tweede luxeniveau Linea Terra heb je zowel ABS als een tweede airbag en stuurbekrachtiging. Voor de Linea Sol zoals wij hadden komen er elektrische raam- en spiegelbediening bij. De Yaris slaat van binnen en van buiten in veel opzichten een leuk figuurtje. Er zijn minpunten, maar daarbij moet ieder voor zich weten of ze die belangrijk vinden.

Signalement

Merk Toyota
Model Yaris 1.0 16v VVT-i Linea Sol
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 13.690

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 998 cc
Maximaal vermogen 50 kW / 68 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 90 Nm bij 4.100 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.610 mm / 1.660 mm / 1.500 mm
Wielbasis 2.370 mm
Massa leeg 865 kg
Laadvermogen 485 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 650 kg / 400 kg
Banden175/65TR14Prijzen
Topsnelheid 155 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,7 s (fabrieksopgave: 13,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 14,0 s / 18,4 s
Brandstofverbruik 5,7 l/100km
CO2-uitstoot 137 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Toyota Yaris
Toyota Toyota Yaris

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

INFO
Toyota
Toyota
Toyota Yaris 1.0 VVT-i Comfort (5D/5H)
€ 329
Bekijk nu ⟩
Athlon
Athlon
Toyota Yaris 1.0 VVT-i Comfort (5D/5H)
€ 344
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Toyota Yaris 1.0 VVT-i Comfort (5D/5H)
€ 374
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active (5D/CVT)
€ 371
 
Toyota Yaris in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Toyota Yaris 1.3-16V VVT-i Sol Airco,CV Bj 2000 Apk 10-2022 leuk beginners auto !!

    Toyota Yaris 1.3-16V VVT-i Sol Airco,CV Bj 2000 Apk 10-2022 leuk beginners auto !!

    • 2000
    • 206.888 km

    € 1.750

    Toyota Yaris 1.0-16V VVT-i

    Toyota Yaris 1.0-16V VVT-i

    • 2002
    • 170.000 km

    € 1.995

    Toyota Yaris 1.3 VVT-i Sol | Trekhaak | Automaat |  Airco |

    Toyota Yaris 1.3 VVT-i Sol | Trekhaak | Automaat | Airco |

    • 2003
    • 188.260 km

    € 3.945

Meer Toyota Yaris occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Toyota Yaris | Mazda 2 Hybrid, v.a. € 22.890

    213
    • 12 maart 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Toyota Yaris specificaties
  • Toyota Yaris occasions
  • Toyota Yaris video's
Advies en informatie
  • Toyota Yaris tests
  • Toyota Yaris gebruikersreviews
  • Toyota Yaris index
PREMIUM
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic (2022)

    Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic (2022)

    2
    • 22 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Yaris (2020)

    Toyota Yaris (2020)

    5
    • 14 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Yaris 1.5 Hybrid First Edition (2020)

    Toyota Yaris 1.5 Hybrid First Edition (2020)

    • 14 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Yaris (2022)

    Toyota Yaris (2022)

    • 4 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Yaris 1.5 16v VVT-i T Sport (2002)

    Toyota Yaris 1.5 16v VVT-i T Sport (2002)

    1
    • 1 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Yaris 1.5 Hybrid Executive (2021)

    Toyota Yaris 1.5 Hybrid Executive (2021)

    4
    • 12 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Yaris 1.0 16v VVT-i Linea Sol (1999)

    Toyota Yaris 1.0 16v VVT-i Linea Sol (1999)

    8
    • 6 januari 2022
meer reviews
Toyota Yaris - 2001 - 350.297 km - Klokje Rond

Toyota Yaris - 2001 - 350.297 km - Klokje Rond

89

Siem van Boxtel mag dan uit een echte Citroën-familie komen, hij weet ook als geen ander...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Toyota GRMN Yaris is GR Yaris 2.0

    Toyota GRMN Yaris is GR Yaris 2.0

    26
    • 14 januari 2022
  • Nieuws
    Waarom Mazda en Suzuki modellen van Toyota nodig hebben

    Waarom Mazda en Suzuki modellen van Toyota...

    37
    • 7 december 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Mazda 2 Hybrid is een Toyota Yaris

    Nieuwe Mazda 2 Hybrid is een Toyota Yaris

    137
    • 6 december 2021
  • Nieuws
    Toyota Yaris GR Sport: meer dan uiterlijk vertoon

    Toyota Yaris GR Sport: meer dan uiterlijk...

    18
    • 2 december 2021
  • Nieuws
    Toyota GR Yaris Hydrogen lust waterstof!

    Toyota GR Yaris Hydrogen lust waterstof!

    173
    • 2 december 2021
  • Volkswagen Polo vs. Toyota Yaris - Dubbeltest

    Volkswagen Polo vs. Toyota Yaris - Dubbeltest

    146
    • 26 november 2021
  • Nieuws
    NCAP: 'rijhulpsystemen Polestar 2 matig'

    NCAP: 'rijhulpsystemen Polestar 2 matig'

    34
    • 25 november 2021
Merk
Merk
  • Autotest
    Wat is beter voor lange trips: waterstof of EV?

    Wat is beter voor lange trips: waterstof...

    412
    • 2 juli 2022
  • Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross - Dubbeltest

    Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross...

    194
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    100
    • 29 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • PREMIUM
    Toyota Prius 1.5 THSD – 2004 – 501.235 km

    Toyota Prius 1.5 THSD – 2004 – 501.235...

    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota RAV4 populairste auto ter wereld, Tesla Model 3 in top 10

    Toyota RAV4 populairste auto ter wereld,...

    225
    • 24 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden