Toyota Yaris 1.0 VVT-i Aspiration (2012)

autoreview

Toyota Yaris 1.0 VVT-i Aspiration (2012)

Signalement

UitvoeringYaris 1.0 VVT-i Aspiration
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst60.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

van D naar B

Na jaren in grote auto's te hebben gereden, mijn vorige auto was een VW Passat, nu de stap gezet naar een kleiner model uit het B segment. Eerst diverse testritten gemaakt, o.a. in de Polo en een DS3.

Bij de Yaris had ik het minst het gevoel in een kleine auto te zitten. Je zit ruim, ook achterin, met veel glas en een ruim interieur. Ook de degelijkheid en betrouwbaarheid sprak in het voordeel van de Yaris. Omdat ik hem zakelijk rijd ook maar gelijk een belastingvrij versie met maar 14% bijtelling gekozen maar wel met opties als Climate control, 16" lichtmetalen Borbet velgen, donker getinte ramen en een middenarmsteun. Ook de verlichting is aangepast, Philips Extreme Vision voor dimlicht en Blue Vision voor stadslicht. Je krijgt dan een helder wit licht met hoge lichtopbrengst.

De Yaris is volledig naar verwachting afgeleverd, geen rammeltje of onvolkomenheid gevonden. De eerste week een gemiddeld verbruik van 1:17 en dan moet ik mijn rijstijl nog wat aanpassen dus verwacht wel tegen de 1:20 uit te komen.

Is er dan geen enkel kritiekpunt? Nou, het valt op dat Toyota goed heeft gezocht naar bezuinigingen. Niet handig is de reservesleutel zonder afstandbediening als je twee bestuurders hebt. En dat Touch systeem werkt op zich prima samen met mijn iPhone ook voor muziek, en een camera voor achteruit rijden. Alleen hadden ze wel betere luidsprekers mogen installeren. Maar dat ga ik zelf nog wel doen.

Update bij 3000KM
Ik rij nu ruim een maand met de Yaris. Het verbruik is gemiddeld 1:19.Hij rijd prima, stuurt lekker licht en direct en is, ondanks de stugge banden, toch nog comfortabel genoeg. Vooral het motortje bevalt wel: lekker stil bij constante snelheid, ook boven de 4000 toeren. Sommige kleine 4 cilinders gaan dan wat dreunen, deze hoor- en voel je niet. De binnenruimte is echt groter dan verwacht. Afgelopen week de eerste vakantie gehad en echt alles kon erin (zie foto)
Kritiekpuntjes: De achterklep sluit niet altijd goed (lijkt een afstelling) en het kunstof in het interieur is wat krasgevoelig.

Updateverslag

  • 20.000 km

Vandaag tikte de teller 20.000 Km aan, tijd voor een korte update.

De Yaris heeft zich bewezen als een fijne, betrouwbare auto. Ik moest even wennen omdat de Passat toch even meer auto is. Toch heb ik geen moment spijt van de overstap naar de yaris. Na de 15.000 beurt van iets mee dan 100,- euro, leek het motortje soepeler en stiller te lopen. Passagiers valt het op hoe stil de Yaris op constante snelheid is, zelf bij 150 Km/h op de teller. Inderdaad is hij stil en rijd lekker licht maar toch stabiel. Nergens een rammel of kraak, ook op slechte wegen rijd hij lekker strak. Het voelt als een kwalitatief goede auto, alleen het kunstof verraad op sommige plekken dt het geen "premium" auto is.

Heb net voor de winter nog een setje lichtmetaal met Michelin Apin's gescoord. De Yaris doet het super in de sneeuw. Veel grip door de winterbanden en ESP werkt prima. Je kan er aardig de bocht door knallen, best veel fun mee gehad.

Al met al dus erg positief over de Yaris. Kantekeningen heb ik maar weinig: 10PK extra met wat meer koppel moet mogelijk zijn, betere stoelen zou fijn zijn, een dikkere rand op het stuur met beter leer en een beter geluid uit de radio zou ik Toyota adviseren toe te voegen bij een 1e facelift. Maar verder helemaal goed.

Update na 3 jaar

  • 60.000 km

Na 3 jaar en 60.000km gereden te hebben met de Yaris hierbij een update.

De Yaris bevalt nog steeds prima. Geen gebreken, geen rammeltjes en rijd nog als nieuw. Gemiddeld verbruik is 1:18 tot 1:20. De Michelin Energy Saver banden hebben nog 4mm profiel, zowel voor als achter toch apart na 60.000km al rijd ik in de wintermaanden op Michelin Alpin's.

Grote beurt bij 60.000km was 395,- euro, niet echt weinig voor zo'n model en bouwjaar maar verder niks dan lof ook over de dealer.

Wel zijn de matten doorgesleten op de hak en zijn er veel krassen in het interieur. Binnenkort maar eens goed poetsen want een nieuwe auto lonkt

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.