Toyota Yaris 1.0 VVT-i Aspiration (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Yaris 1.0 VVT-i Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 73.000 km |
KM-stand laatst | 148.000 km |
Gezinsuitbreiding = Upgrade naar een Yaris
- 148.000 km
**148.000 km**
-Nieuwe voorbanden/grote beurt/remmen achter.
Na een jaar zonder problemen een grote beurt met daarbij nieuwe remtrommels;
De beurt kwam op 860 euro.
(Longlife bougies/filters/olie/apk etc..)
Banden (continental) bij Kwikfit op 260.
De remmen laten een soort ‘trein’ effect zien wat er nog niet helemaal uit is na vervanging van de remtrommels. (Dat was een verdachte oorzaak) Ik overweeg een second opinion bij een andere garage. De voorremmen zijn vorig jaar vernieuwd. Wordt vervolgd! (Het is in elk geval niet gevaarlijk aldus onze garage).
-135.000 km-
-Beurt van 670 euro-
Onze Yaris maakt toch weer zo’n 15000 km per jaar.. Geen tussentijdse problemen of garagebezoeken.. De kleine beurt met APK bracht deze week versleten remblokken aan het licht samen met schijven die nog maar 1 mm van de APK norm zaten; onze garageman belde om het geheel maar te vernieuwen. (Eerste keer bij deze auto). Nieuw interieur filter en al het gebruikelijke bij een kleine beurt brengen het geheel op 670 euro. Volgend jaar staat een grote beurt op het programma. (Bij 150k km). Wegdoen is absoluut niet aan de orde? Volgens onze garageman worden nieuwe auto’s vaak slechter door de vervangingscultuur. Ik heb een nieuw wisserblad gemonteerd a 18 euro. (Mister Auto)
**128.000 km**
Gaan en gaan…
Opnieuw een korte update na 5000 km. Hoogtepunt van 80 euro is een nieuwe accu type Bosch S5 (zelf preventief vervangen) na horterig starten na korte stukjes. Geen risico genomen. Na vijf jaar dus opnieuw. Lampjes vervangen (kenteken plus 1 dimlicht. Bij elkaar zo’n 15 euro. Spijker in de band; 30 euro. Met YouTube zijn beide klussen redelijk gemakkelijk zelf te doen. Verbruik ligt rond de 1 op 15, wel tank ik nog steeds Euro98 waarop de driecilinder merkbaar beter presteert. (Meestal witte pompen die daaraan geen ethanol toevoegen) Verder doet de Yaris prima zijn werk. 130 euro dus aan onkosten. Onderhoud staat gepland aankomende zomer samen met de keuring. Dan staat een oliewissel plus wat aanvullende controles op het programma. Eigenlijk is jaarlijks onderhoud in de regel voor deze auto echt voldoende. Fijn!
**Opnieuw richting herfst**
-123.000km-
In overleg met onze garagist (eenmansbedrijf) besloten zelf via bandenconcurrent twee nieuwe (voor)banden te bestellen en door hem te laten monteren, om de prijs te drukken. Wederom Falken want dat merk bevalt prima voor normaal rijgedrag. 150 euro incl montage en nieuwe ventielen. Ik monteer geen winterbanden meer en dan moet in elk geval het profiel goed zijn wat onder de oude exemplaren onder de 3 mm dook. Daar ga ik de herfst/winter niet mee in.
Verder monteer ik aankomend voorjaar een nieuwe accu; de oude zit er dan bijna 5 jaar in. Veel langer ga ik het uit voorzorg niet rekken. Dit zal zo’n 75 euro kosten. En verder doet de Yaris prima wat hij moet doen. De afschrijving ligt laag nu de dagwaarde op zo’n 6k ligt.. 5 jaar geleden voor nog geen 9k aangekocht.. Oftewel 600 euro per jaar. We rijden hier lekker mee door!
**121.000 km**
Beurt en APK plus reservesleutel.
De rekening bedroeg 311 euro. Eigenlijk was het idee een grote beurt uit te voeren, maar onze garageman belde; een kleine beurt was eigenlijk afdoende met wat aanvullende controles.
De bougies waren nog prima na 30k km, luchtfilter pas zelf gedaan. Het frictiemateriaal op de remblokken werd minder, maar nodig was het nog niet.
Nieuwe olie plus filter, lamp in zijspiegel en een extra sleutel (ergens kwijtgeraakt) brachten de rekening op dit bedrag. Prima dus! We rijden er lekker mee verder met vnl E5 sap waarbij hij 1 op 16 scoort. Zo’n 10k km per jaar tegenwoordig.
**113.000 km**
—Nu 4,5 jaar, 40.000 km lang in bezit—
Overzicht;
-3 kleine beurten, 1 grote beurt in 2019. (Garage)
Accu zelf vervangen in 2018.
Nieuwe set 4 banden (Falken)/bandenspecialist.
3 Lampjes vervangen. (Zelf)
Airco opnieuw gevuld.
Terugroepactie met nieuwe airbag module (gratis)
Jaarlijks nieuwe wisser voor.
(Vervang ik zelf)
Met 8000 jaarlijkse kilometers neig ik naar een kleine beurt (met deze keer controle van remmen en bougies) in juli bij onze universele garage . Laatste grote beurt bij 92.000 km, tellerstand is dan ws 117.000, de auto kan dan rond de 124000 km weer op voor groot onderhoud.
Binnenkort pak ik een parkeerschade aan (schaafplekje, moet ik een lakstift voor bestellen) en ik heb de matten vervangen voor 20 euro. (Pasvorm bij internet grossier) Bestuurdersmat was erg dun geworden.
Verder nog steeds een probleemloze fijne auto onze Yaris!
**109.000km**
De auto is bij onze vaste dorpsgarage geweest voor een kleine onderhoudsbeurt met APK. Ook wilde ik de airco nogmaals na laten vullen en reinigen. Totaal was ik 400 euro kwijt. Nieuw interieurfilter erbij.
Eerder (3 jaar geleden) is dit via een social deal actie gebeurd, maar ondanks dat moest er toch 100 gr koudemiddel bij. Van 260 naar 360 gram. Veel vind ik, in elk geval is dit preventief onderhoud dus niet voor niets.
Verder niets opvallends.
—Terugroepactie Takata—
De Yaris kreeg een nieuwe airbagmodule bij de merkdealer, ook daar een gratis 10 puntencheck
waar niets uitkwam. Ik kreeg een leen Aygo mee met 2k km op de teller. Het verschil in bediening? Alleen een lichter te bedienen koppelingspedaal.. Wat een goeie wagen is dit! Dat inruilen gaat de komende jaren niet gebeuren! Lekker doortuffen met deze fijne auto :)
**107.000km**
Nu 4 maanden en 3k km verder..
Geen spannende zaken, op twee kapotte H4 pitten (vrij kort na elkaar) na, woow...
1 pit kon ik zelf niet vervangen omdat een lomperik het afdekrubber tussen het klemveertje en de lampvoet had geduwd.. De garage rekende de lamp met een tientje en klaar. (Ik was bang de zaak anders kapot te trekken) Siliconenvet moet dit de volgende keer gemakkelijker maken. Plus reservelamp a 10 euro. In het najaar nog een andere Valeo wisser a 15 euro gemonteerd. (Lengte 700 mm maar die van 650 mm gaan ook prima.) Gelukkig nog wat sleutelen dus :) Verbruik blijft met E5 benzine van Tamoil of OK
, onbemande pompen, schommelen rond de 1 op 16. (Beide fabrikanten voegen GEEN ethanol toe aan deze brandstof)
Hier en daar moet ik nog wat polijstwerk doen/lakcorrectie.Krasjes e.d. Als de kleinste naar de peuterspeelzaal gaat komt er meer tijd.. De Yaris
wordt ook weer voor woon-werk verkeer gebruikt nu. Wat is het toch een fijne en vooral comfortabele en ruime auto!
**104000km**
Door Corona en een baan dichtbij huis waarbij ik regelmatig fiets wordt er nog maar weinig met onze Yaris gereden. Op jaarbasis als deze trend doorzet maar 6-7k kilometers. Dat betekent volgend jaar opnieuw een kleine servicebeurt met oliewissel en wat aanvullende controles bij onze universeel. Af en toe neem ik de auto mee de snelweg op om de motor eens goed warm te laten draaien. Daarom ook E5, met minder gebruik betere brandstof. De voorbije 6 maanden brachten niets bijzonders, opnieuw flink gepoetst zodat hij goed de winter doorkan :) Opbrengst volgens auto inkoper min. 6k euro, wat neerkomt op 70 euro maandelijkse afschrijving. (Dat wordt alleen maar minder) Tel daar 30 euro MRB en 40 euro verzekering bij op en we hebben besloten de auto niet weg te doen. Het is geen bodemloze put die voor de deur staat. Nee we houden hem gewoon, een tweede auto en dan zo’n fijne geeft toch ook veel vrijheid. Met A label ook geen grote vervuiler tenslotte!
**101.000km**
Kleine beurt en APK voor 190 euro... Heel spannend wederom. Een jaar lang zorgeloos rijden dus. Kleine dingen zoals wisserbladen of filters hoeven (nog) niet, die bestel ik zelf online. Maar alles werkt nog steeds prima. Voor sleutelaars is dit een slaapverwekkende kar!
Overgestapt op E5 Ron98 benzine vanwege de slechte verhalen over E10. De auto deed dienst als vakantie auto in Zeeland voor een weekend, prima te doen met kind en een dreumes. Verbruik zelfs 1op19... (Met korte stukken c.a 1 op 16/17. ) De bedoeling is om hier nog lang van te genieten!
**95.000km**
--Car detailing--
De Yaris is klaar voor de winter. Wat houdt dat in?
Winterwielen gemonteerd, en de auto een uitgebreide poetsbeurt gegeven met Collinite 915 wax. Blinkt prachtig op metallic zwart!
Eens kijken hoe lang dit in de winter houdt.
Verder.. tja, iets meer beslagen ramen, en wat vaker het dekje op de voorruit bij vorst. Dat is het spannendste aan deze auto.
Enkel het gebrek aan acceleratie-vermogen is een tekortkoming die soms stoort, maar een teruggreep naar een lage(re) versnelling maakt dat deels goed. Ik gebruik de auto regelmatig voor woon-werk verkeer. Genoteerd verbruik 1 op 17. Gemengde omstandigheden.
Super auto!
**92.000 km **
Grote beurt/APK.
-Deze zijn uitgevoerd bij een kleine universele garage in het nabijgelegen kerkdorp. Bekend via schoonouders. Geen bijzonderheden.
Hiervoor gekozen i.v.m. sluiting van onze oude Toyota dealer die is overgenomen door een grote dealer verderop in de stad.
Leenauto 30 euro per dag is niet goedkoop. Bereikbaarheid lastig in de spits. Een gratis leenfiets plus 15 minuten fietsen waren een beter alternatief.
Fijne universele garage met eigenaar die tevens hoofdmonteur is plus 1 monteur in loondienst. Vrouw doet de administratie. Kleinschaligheid vinden wij prettig.
-De rekening bedroeg 443 euro. Grote beurt plus vervangen van remvloeistof, luchtkanaalbehandeling, apk, luchtfilter, koelvloeistof, plus twee stadslampen/lampen bijgesteld. Duidelijk verhaal.
We waarderen onze Yaris erg goed!
-Geen Toyota pechhulp meer, maar de All Secur pechhulp app gedownload. Alleen betalen als je pech hebt dus. Laatste keer was eind 2009... Bijna tien jaar geleden. Daarom wil ik geen abonnement meer.
-Falken Sincera banden bevallen erg goed! Prima grip op nat en droog bij normaal rijgedrag. Prijs kwaliteitsverhouding zeer netjes.
**90.000 km/set 4 nieuwe zomerbanden**
Het winterseizoen heeft niks spannends voortgebracht. De winterwielen met Yokohama's, deden hun werk prima in de sneeuw en ook met lage temperaturen.
De Yokohama's kocht ik als gebruikte set anderhalf jaar geleden; 175 euro. Allen ruim 6 mm profiel. De Aygo-winterwielen voor 100 euro verkocht dus voor 75 euro een extra set.
De zomerbanden montage (doe ik altijd zelf) bracht WEL wat bijzonders aan het licht; wss is bij de band rechtsvoor het ventiel lek. De band was ZO slap dat ik eerst moest pompen bij het tankstation. Volgende week wordt een nieuwe set Falken Sincera gemonteerd; totaalprijs 250 euro.
Meteen alle vier omdat ze ook behoorlijk wat droogtescheuren hebben, DAAR gaan we geen heel seizoen meer op rijden. De banden zijn ook 7 jaar oud.
”84.000 km onderhoud ”
De kleine 75k beurt bracht geen bijzonderheden aan het licht. De airco is gecheckt/opnieuw gevuld en de achterwisser is voorzien van nieuw rubber.
De rekening bedroeg 210 euro.
De zomerbanden hebben ieder nog zo’n 4 mm profiel.
Toch twijfel ik over vervanging, de zijkanten beginnen iets uit te drogen, plus de banden zijn 6 jaar oud. (Dot 0412).
Wellicht een mooie aanbieding afwachten zoals bij euromaster...
Ook het servicen van de airco staat dit of volgend jaar op de planning, dat kan geen kwaad na 6 jaar. (Leeghalen en opnieuw vullen).
Opnieuw heel erg saai dus! :)
*Update 83.000 km*
Het wordt een saai verhaal.
Highlights?
-De accu. Ik merkte dat hij, vooral na een kort stukje, moeizamer startte. Maw de accucapaciteit nam af. Aangezien die 6 jaar oud was net als de auto, heb ik hem zelf vervangen (gemakkelijk klusje, filmpje op youtube.) a 83 euro met een Bosch S5 accu. Hoger koudstartstroom-vermogen en na vervanging start hij weer prima. Voor de oude kreeg ik nog 7 euro terug bij de ijzerboer.
-Remlicht rechtsachter. Gelukkig had ik zelf nog een reservelampje. Zelf doen is gemakkelijk.
-Binnenkort krijgt de auto een onderhoudsbeurt a 193 euro. Ik verwacht niets spannends. Zo ja, dan meld ik het.
Op vakantie in Kos kregen we als huurauto een Fiat Punto 1.2 4cil mee. Prettige wagen! Rijdt iets sportiever, iets "directer' dan de Yaris.
Ik vind het jammer dat AW dat afdoet als "doods'... Yarissturen is gericht op comfort. Niet iedereen houdt van direct sturen.
Uiterlijk is de Punto mooier, vind ik. Ja, meer afschrijving, maar ook lagere aanschafprijs.
Minpunten tov de Yaris; hoge kofferbak drempel en minder ruimte achterin.. D-riem ipv een ketting.
Spijt? Nee...
Maar als Italië-liefhebber blijf ik voor dit karretje wel een zwak houden...
De Yaris doet het verder prima!
*Update 78.000 km*
Niets bijzonders :) Ondertussen is de BOVAG garantie voorbij maar daar geen gebruik van hoeven maken. De 1.0 liter doet zijn werk kwiek als je niet bang bent een beetje toeren te maken. Anders een prettig rijdende motor, nul olieverbruik, nul problemen.
We zijn er achter dat we een hele goede en fijne auto hebben gekocht, maar met bijna 12 jaar Toyotarijden stel je bepaalde eisen. Deze Yaris stelt in geen enkel opzicht teleur en verbetert zijn voorgangers!
(Hetzelfde hoge kwaliteitsniveau maar dan ruimer en comfortabeler)
Ook de dealer, die we al bijna 20 jaar kennen doet zijn uiterste best.
*Update 75.000 km*
We zijn nu alweer twee maanden verder met onze tweede auto.
De bevindingen? In 1 woord super.. Nu de details...
Eigenlijk koop je voor 9k euro een gebruikte B-segmenter die gewoon heel fijn rijdt, heel betrouwbaar is en ook heel ruim. Dat is in 1 zin de motivatie.
De Aspiration-versie is lekker uitgerust met Climate Control die goed werkt, een achteruitrij-camera en het gehele elektrische pakket.
De 1.0liter 1KR-FE driecilindermotor (van de Aygo bekend) rijdt ook in deze Yaris heel kwiek, komt goed met het verkeer mee en doet 1 liter op 16 km.
De iets rauwere loop t.o.v de hybrideversie neem ik wel voor lief.
Schakelen gaat fijn, de versnellingen leggen prima in, al vind ik de rem wat bijterig.
Versnellen op de snelweg vraagt echter wel een teruggreep naar de 4e versnelling. De schakelindicator had Toyota wat mij betreft achterwege mogen laten.. (je moet bij 60 km/u al naar z'n 5!) Lekker laten toeren tussen 2- en 4.000 kan echt geen kwaad voor dit merk.
Nadelen? Tot nu toe de afwerking... Ik vind met name het kunststof en de bekleding voor verbetering vatbaar. Kunststof krast snel en ook de bekleding vlekt soms... De achterbank heeft wat vlekjes (regenwater e.d) die ik er moeilijk uit krijg.
Maar iedereen zou ik een dergelijke Yaris zonder na te denken aanbevelen!
**Toch weer een Toyota, hoe komt dat?**
We zijn alweer toe aan onze vijfde Toyota, binnen het leven van mij en mijn vrouw...
ikzelf heb een Starlet, Yaris T-Sport gereden en rijd nu Prius.
Mijn vrouw reed een driedeurs Aygo.
Mijn moeder rijdt de Yaris hybride, en heeft ook de 1.0- en 1.3 variant gehad. Allemaal prima wagens!
Uiterlijk volgend jaar wilden we de Aygo gaan inruilen voor iets groters en ook praktischer met ons dochtertje.
Zij ging ook naar een grotere autostoel.
Die auto reden we alweer 4 jaar.
Drie deuren en een minimale kofferbak begonnen toch hun tol te eisen.
Maar het 'lot' diende zich eerder aan door een bezoek aan mijn vaste dealer.
Ik hoor de mensen denken; Alweer een Yaris, lekker spannend.....
Laat ik maar beginnen met de motieven: Want ook ik kijk echt wel naar andere merken.
-Fiat Grande Punto.
Googlewerk leerde mij dat deze auto toch wat kwaaltjes kent, waarin ik mij heb verdiept...
-Suzuki Swift.
Leuke en beter uitziende auto dan deze Yaris, maar toch...
-Honda Jazz,
Kwalitatief ijzersterk.. Echter ligt deze auto prijstechnisch weer hoger, wat ook logisch is, want het is NOG een maat groter dan deze Yaris. Eigenlijk vond mijn vrouw hem voor haar ook net te groot.
-Fiat Panda, goedkoop in aanschaf en redelijk betrouwbaar. Echter, wanneer we de stap gingen maken naar een vijfdeurs gezinsauto, dan maar gewoon iets in het B segment.
Steeds bleef de Yaris 1.0 ook meespelen. Een keer meegekregen als leenauto, wat zeer goed beviel.
Plus goede ervaringen met mijn garage, een Toyota erkend reparateur met kleine showroom.
Laat die nou net de perfecte opvolger voor onze Aygo hebben staan. (Zwart metallic, telefoonbediening, en climate control in de nette Aspiration-versie.)
Tijdens onderhoud aan mijn Prius stak ik bij de verkoopleider mijn licht op.
De proefrit, alleen voor mijn vrouw gedaan, was overtuigend.
We kennen de dealer al bijna 20 jaar dus geen gezeur tijdens garantie etc.. (Met de Aygo zijn we ook voor deurrubbers teruggeweest)
Na wat praten over de inruilprijs was de deal voor deze Yaris beklonken.
Toyota won dus opnieuw de strijd en opnieuw kochten we een auto die we eigenlijk al heel goed kenden.
Waarom?
+ Grootste kofferbak in zijn klasse. De buggy kan zelfs achterin met wielen. Dat lukt bij een Swift of Grande Punto niet.
Daarnaast kent de kofferbak nog een onderlaag, waar bijv. reservelampen, gevarendriehoek etc.. kunnen worden opgeborgen.
+Bekendheid met merk en dealer. Ook de Aygo was motorisch perfect, maar liet het op afwerking en ruimte liggen. Deze Yaris heeft dezelfde motor, met MEER auto en betere afwerking.
+zuinige en betrouwbare 1KR-FE motor. Verwacht geen topprestaties, echter als tweede auto ruim voldoende. Bovendien, als ik de reviews mag geloven, bijna net zo zuinig als de Aygo.
We rijden dus voor drie tientjes extra per maand, een auto met veel meer comfort.
*Het rijden*
-De Yaris rijdt, zoals de pers meldt, vrij standaard.
Dat klopt. Je zult niet snel sportieve of spannende ervaringen eraan beleven.
Echter, wel met veel comfort en souplesse. De driecilinder is kwiek genoeg voor het dagelijkse verkeer en komt voldoende mee. Verwacht geen coureur-prestaties.
Op de snelweg gaat het motorgeluid wel wat overheersen, echter nog steeds prima te doen. Het is lang niet zo dramatisch als in sommige tests wordt voorgespiegeld.
Gewoon prima als je er niet bijzonder veel waarde aan hecht. Bovendien is de 1.3 versie, gebruikt, meteen een klap duurder
-Schakelen gaat heel fijn, maar dat is sowieso mijn ervaring met Toyota's. De koppeling grijpt duidelijk aan en is soepel in te leggen.
-Ook de stoelen bieden voldoende steun en de bediening spreekt voor zich. Makkelijk en logisch.
-De binnenruimte is ruim voldoende, ik kan (1.84m), goed achter mezelf zitten.
De scherpe hoek in de achterportieren maakt instappen gemakkelijk.
-Remmen gaat gedoseerd en ook hierin kan de Yaris goed overtuigen.
Na nu een week, absoluut geen spijt van deze aankoop, maar ik had ook niet anders verwacht.
Het enige wat deze auto tegenzit is zijn imago in Nederland.
De naam 'bejaardis' heeft helaas zijn intrede al gedaan.
Echter, in veel andere landen is het een prima gewaardeerde B-segmenter die in de USA en Afrika zelfs goed als sedan (Echo) wordt verkocht. In Griekenland en ook Italië zie je in de auto ook. vaak genoeg jongere mensen rijden. (Dat is trouwens ook in NL het geval!)
Ik sluit me bij die kopersgroep aan.
Wie wars is van status en merkimago doet hier een donders goede koop aan! (Maar dat wist ik van tevoren.)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.