Toyota Yaris 1.0 16v VVT-i Linea Luna (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Yaris 1.0 16v VVT-i Linea Luna |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 115.135 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Voor het eerst een niet-Europese auto
- 115.315 km
Vandaag (20-02-2016) een Toyota Yaris gekocht via marktplaats.
Aan de andere kant van het land op basis van twee foto's, maar het is toch goed gekomen.
Mooi van binnen, mooi van buiten (1 diepe kras, proberen weg te poetsen), proefrit voelde goed dus meenemen.
Daarna 225 km huiswaarts met de 1.0 motor.
Het is geen snelweg auto, maar kan toch goed meekomen.
Rond de 90 km p/u rijdt de auto het fijnst.
Het digitale dashboard ziet er leuk uit en went snel.
Er zit nog een cassettespeler in, die wordt vervangen door een cd speler. Radio ontvangst en geluid is trouwens prima.
Ik heb ook al een nadeel ontdekt en dat is de deur.
Die is best groot en moet je goed in de gaten houden, want voor je het weet waait hij uit je handen. Er zit geen tussenstand op waarin hij automatisch blijft staan.
Eerste positieve en negatieve impressies:
+ Comfortabele auto (ook op lange rit)
+ Prima stoelen
+ Veel ruimte van binnen
+ Goed zicht rondom
- Grote lichte deur die makkelijk openwaait.
- Bestuurdersstoel gaat moeilijk naar voren, maar ook
weer moeilijk naar achteren. Gaat niet in dezelfde stand
terug. Beetje lastig met kinderen.
Veel lawaai is ook een nadeel, maar dat weet je van tevoren bij een 1.0. Door ons wordt de auto gebruikt vooral in de bebouwde kom en 80- en 100 km wegen.
Daar is het prima toeren met de Yaris.
Nu eerst maar een tijdje rijden en kijken hoe de Japanner ons bevalt.
Eerste indruk is goed.
Update 04-03-2016:
Eerste tank leeg, 608,4 km gereden.
37,82 liter getankt, dus een verbruik van 1 op 16.
40% lange rit, de rest kleine stukjes in de buurt.
Op zich wel tevreden, toch denk ik dat het zuiniger kan.
De boordcomputer geeft trouwens 5,6ltr/100 km aan, dat is 1 op 17,8. Dus best een groot verschil.
Wat mij verder opvalt is de besturing.
De Yaris stuurt prima, maar als je de bocht uit komt moet je echt terug sturen. Als je het stuur los laat blijf je 'in' de bocht.
Is dit normaal?
Ik heb de auto gekocht met een diepe kras waarvan ik hoopte dat die eruit gepoetst kon worden. Dat gaat helaas niet lukken.
De deur wordt nu gespoten en de achterbumper wordt ook weer strak gemaakt.
Dan staat hij er straks weer super strak op.
Lekkage (05-03-2016)
- 116.000 km
Vanochtend een natte kofferbak ontdekt. Oorzaak komt waarschijnlijk van het linkerachterlicht. Los gemaakt, rubber schoon gemaakt en vervolgens terug geplaatst met Bison polymax (kit) eraan.
Het rechterachterlicht is waarschijnlijk al een keer afgekit, want die zat vrij vast. Als je de achterbank omhoog doet kun je de vloerbedekking makkelijk verwijderen, die ligt nu te drogen.
Komende tijd zal blijken of het geholpen heeft.
APK (11-05-2016)
- 117.000 km
Vandaag voor de APK geweest en een kleine beurt.
Voorbanden konden nog door de keuring, toch maar laten vervangen.
Lagen twee Kumho bandjes onder, vervangen door Vredestein. Rijdt een stuk rustiger.
Totale kosten € 270,-
Verkocht
Auto vandaag verkocht i.v.m. auto van de zaak.
Slechts 3.000 km in de Yaris gereden, maar het is een absolute aanrader.
Ondanks de idiote vraagprijzen..!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.