Toyota Yaris 1.0 VVT-i Design Sport (2018)

autoreview

Toyota Yaris 1.0 VVT-i Design Sport (2018)

Signalement

UitvoeringYaris 1.0 VVT-i Design Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf15.250 km
KM-stand laatst31.450 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Alle waar is naar zijn geld

  • 31.450 km

Na 16 jaar te hebben rondgereden in een Yaris T-Sport, werd het tijd om het beestje in te ruilen. Er stonden een kleine 300.000 km's op de klok.
Als je uit een T-Sport stapt en in een Yaris 1,0 VVTI terecht komt, dan gaan er een aantal werelden voor je open en evenzovele worden gesloten.
De 1,5 liter motor uit de TS presteerde; ongeacht wat je ervan vroeg. En was bovendien erg zuinig als dat gevraagd werd. Ik haalde er althans met gemak 1:21 mee.
De Nieuwe Yaris is niet meer te vergelijken met zijn oudere familielid.
Ik zat met mijn 1,99 meter met uitschuifstelten continue met mijn knie en kuit tegen het dashboard aan.
Bij de nieuwe uitvoering totaal geen last meer van.
Dashboard is een verademing. Ik snap dan ook niet wat mensen lopen te zeiken over het gebruik van hard plastic. Het dashboard van de TS was van beton, in vergelijking met het dashboard van het 2018 model.
Stoelen zijn zonder meer goed te noemen.
Niet zoveel zijdelingse steun als de TS, maar zeker comfortabel genoeg voor een lang iemand als ik.
Grootste verschil (u voelt hem al) is de motor.
De 1,0 kan in geen velden of wegen tippen aan de 1,5 uit de TS, maar dat verwacht ik er ook niet van.
De Design Sport werd weliswaar in de markt gezet als de opvolger van de TS, maar mag bij wijze van spreken diens veters nog niet eens strikken.
Het interieur en exterieur is opgeleukt met een biesje en een fel kleurtje, maar met echt sportief heeft het niets van doen. Toch zijn wij heel tevreden over de 1,0 VVTI Design Sport. Het motortje knort er lustig op los en je kunt er mooie verbruikscijfers mee halen. Mijn echtgenote rijdt een mix van stad, provinciale weg en snelweg, waarbij ze het gebruik van de rechtervoet niet schuwt. Toch noteren we een gemiddeld verbruik van 1:19.
De onderhoudskosten waren een lachertje.
Wel vond ik dat de voorbanden erg snel versleten waren (30.000 km). Maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat deze wagen een demo is geweest en dus, naar alle waarschijnlijkheid, flink op zijn lazerij heeft gehad.
Moet beter kunnen, en daar gaan we ook ons best op doen.
De kofferruimte is een verademing. Ik hoor mensen in lachen uitbarsten, maar als je uit een Yaris TS model 1 komt weet je wat ik bedoel. Meer dan je tandenborstel en een paar sportschoenen kon je daar niet in kwijt.
T.O.V. de TS heb ik 1 hele belangrijke les geleerd, te weten; voor mij NOOIT meer een tweedeurs auto.
De Design Sport is 4-deurs en ik ben er maar wat blij mee.
Er kunnen met gemak 4 volwassenen in, maar verwacht dan op de snelweg geen wereldschokkende prestaties.
Sowieso boven de 120 is hij dorstig, laat staan dat je 140 wilt gaan rijden bij tegenwind. Dan daalt het verbruik naar een schrikbarende 1:10.

Openbaring vinden wij de climate control met voorruitverwarming/ontdooiing.
Over de radio zijn wij prima te spreken.
Bluetooth werkt goed en ook een USB-stick is makkelijk aan te sluiten en uit te lezen.

Telefoonherkenning werkt prima en een gesprek voeren via de speakers is gewoon lollig. (nooit gehad, dus dan is het al gauw leuk).

Navigatie werkt prima!
Superhandig is de achteruitrijcamera. Als je in een parkeervak staat, kun je als het ware om de hoek kijken en zie je dus fietsers veel makkelijker en eerder aankomen.
Als je eenmaal weet hoe het zit met de blauwe en rode lijntjes, dan manoeuvreer je de Yaris bijna zonder te kijken en een open plek.

De minpunten van de 2018 Yaris?

Afleesbaarheid van het entertainmentscherm laat soms te wensen over; afhankelijk van de stand van de zon.
Het volumeverschil tussen MP3 en radio is irritant!
Als je een stukje muziek van bijvoorbeeld een usb-stick hebt geluisterd en je schakelt dan naar de radio, dan schrik je je te barsten zo hard als die staat!

Dode hoek achterkant. Wij lossen dat op door de buitenspiegels zo wijd mogelijk af te stellen.

Irritant is de sensor voor rijbaan wisselen. Die hebben wij uit gezet.

De bordenherkenning is een lachertje. Als je uit een 30 km zone komt en je rijd vervolgens op een weg zonder bebording, dan kan het zomaar 5 minuten duren eer je het juiste bord op je dashboard ziet.

De velgen zijn erg snel vies en worden in de wasstraat niet mooi schoon, door de vele tierelantijnen die erin zitten.
Action biedt gelukkig uitkomst met velgenreiniger!

Wij zijn tot op heden erg te spreken over onze muisgrijze Yaris.
De volgende wordt, op zeker, weer een Yaris maar waarschijnlijk de Hybride uitvoering.
Wordt ongetwijfeld vervolgd

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.