Peugeot 208 - Suzuki Swift - Toyota Yaris
Tussen hoofd en hart

Wie een blik werpt op de prijslijst van Suzuki komt al snel tot de conclusie dat het merk een wat eigenaardige aanpak hanteert. De meeste merken hebben immers een auto in het A-segment, één of twee modellen in het segment daarboven, enzovoort. Bij Suzuki concentreert het hele modellengamma zich rondom de kleinste twee segmenten. Enige BPM-gerelateerde uitzonderingen daargelaten valt het hele modellenaanbod grofweg tussen de €11.000 en € 30.000. Dan kan het bijna niet anders dan dat er overlap ontstaat. Neem bijvoorbeeld de nieuwe Swift, die bijna dezelfde positie inneemt als de Baleno. Goed, die laatste is wat langer, maar de motoren en veel van de technologie komen overeen. De vanafprijs ligt zelfs op precies hetzelfde bedrag. En toch blijkt de Swift een veel verfijndere auto te zijn dan de Baleno. Een auto die veel meer inspeelt op de emotie van het bezit en daarmee beter geschikt is om de strijd aan te gaan met een auto als de Peugeot 208.
Om te voorkomen dat het rationele aspect over het hoofd wordt gezien, nemen we de Toyota Yaris mee, een auto die al jaren consistent uitblinkt in verstandig zijn. Al sinds 2011 om precies te zijn. Want hoewel de snuit van de Yaris fris oogt, stamt de basis van de Japanse hatchback van zes jaar geleden. Normaal gesproken is dat het moment om aan een opvolger te gaan denken, maar Toyota kiest er in dit geval voor om de carrière van de bestaande versie nog een paar jaar op te rekken. Niet met de minste facelift trouwens, want de Yaris van nu mag zich op 900 punten beter noemen dan de auto die vorig jaar in de showroom stond. Toch zijn er wel wat punten waaraan je merkt dat de auto alweer wat langer in de prijslijst staat. Aan de instelbaarheid van de zitpositie bijvoorbeeld; die laat naar moderne maatstaven wat te wensen over. Het stuur zou verder axiaal verstelbaar moeten zijn, terwijl de stoel wat verder richting wagenbodem mag zakken. Ook het navigatiesysteem met touchscreen doet erg ouderwets aan. Het scherm reageert niet snel genoeg op aanrakingen en moet soms erg lang nadenken voordat er wat gebeurt. Over de afwerking en de gebruikte materialen geen klachten trouwens. Zeker gezien z'n leeftijd oogt het allemaal keurig en de bouwkwaliteit geeft geen enkele reden tot twijfel. Daarbij biedt de achterbank van de Toyota gemakkelijk plaats aan volwassenen. Been- en hoofdruimte zijn voldoende en dan blijft er ook nog redelijke bagageruimte over.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Uitgelicht aanbod

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic Automaat, Keyless Entry , Navigatie via telefoon, Cruisecontrol, Licht en regensensor, Led verlichting voor en achter, Dealer onderhouden
- 2019
- 94.932 km

Suzuki Swift 1.2 Select /Navi/1e.Eig./Ned.Auto/ALL IN PRIJS
- 2018
- 99.966 km

Toyota Yaris 1.0 VVT-i Active
- 2019
- 59.754 km
Lees ook

Praktijkervaring Toyota Yaris (2011-2020): dit vinden eigenaren van hun auto

Zo zuinig is de Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid in de praktijk

Seat Ibiza Sport vs. Suzuki Swift Sport - Dubbeltest

Op zoek naar een GTI van Peugeot voor 5k, 15k en 25k

Suzuki Baleno - Toyota Yaris - Occasion Dubbeltest
