Toyota Urban Cruiser 1.3 VVT-i Dynamic (2010)

autoreview

Toyota Urban Cruiser 1.3 VVT-i Dynamic (2010)

Signalement

UitvoeringUrban Cruiser 1.3 VVT-i Dynamic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst18.100 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 9.100 km

Hoewel de Auris prima beviel keken we rond naar de (toen nieuwe) Mitsubishi ASX en de Urban Cruiser met op de achtergrond de Auris Hybrid en de Kia Venga.
De eerste viel af omdat de instap voor mijn niet zo langbenige echtgenote onhandig is (de stoelen staan te hoog en te ver naarbinnen om makkelijk te gaan zitten, jammer), de Auris Hybrid omdat de kofferruimte een rare vorm heeft door de batterijen, (dan reden we liever door met onze 'gewone' Auris,) de u.c. vonden we eigenlijk gelijk een leuk ding en die bleek ook nog prima te rijden, dus aan de Venga zijn we helemaal niet toegekomen.
Na een jaar nog steeds blij met de u.c..
De zit is prima, hoog maar niet tè en vier personen hebben door de doosvorm ruimte genoeg, meer dan in menige andere B-segmenter, waarbij de verschuifbare achterbank ook handig is.
De lay-out van het dashboard is leuk en het ziet er zeker niet goedkoop uit, alles is solide en uitstekend afgewerkt en voelt ook zo aan.
Dat de toerenteller in de snelheidsmeter is opgenomen is aardig maar bevordert niet de afleesbaarheid.

Aan de boordcomputer heb je weinig: het ding geeft maar 1 funtie weer en de rest roep je op met een door het stuur te bedienen priegelknop. Voor mij overigens geen probleem, gebruik hem nooit.

Bij het rijden heb je niet het gevoel een stap terg te doen t.o.v. de Auris: alleen voel je soms iets meer van de weg door de kortere wielbasis, maar hard of oncomfortabel wordt het nooit. Ook de breedte is iets minder (geen grote bak tussen de stoelen) maar nog steeds prima.
Het weggedrag is stabiel, niet hard en ook niet zijwindgevoelig, heel relaxed.

De moter is stil, ook bij hogere snelheden en trekt vlot genoeg op. Windgeruis is er ook niet, alleen hoor je de banden (Bridgestone)als het asfalt ruwer is, anders heerst er gewoon rust aan boord.
De versnellingsbak schakelt licht en met gevoel, heel prettig. Bij het optrekken sla ik als er geen haast is of op 80km wegen trouwens de 5 over en zet de boel gewoon bij 80 in de 6e versnelling, alleen bij langere stijgingen (tunneluitgangen) moet onder de 90km/u even de 5 worden ingelegd om de fut erin te houden.
In het begin moest ik wel wennen bij het terugschakelen vanuit de 6: het is dan vanuit die voor mij nieuwe positie even zoeken naar 4, 3 of 2, maar dat gaat nu ook al 'automatisch'
Het start/stop systeem werkt zo ongemerkt dat het eigenljk altijd aan staat, ook vooraan bij het stoplicht: als je naar de koppeling kijkt loopt de zaak alweer, nog nooit in moeilijkheden geweest.
Het benzineverbruik is vrijwel constant 1:20 (gemeten)maar ik moet er meteen bij zeggen dat dat komt omdat er voornamelijk op 80 en 100km-wegen wordt gereden met snelheden zelden boven de 110, dus representatief is dit niet, maar zuinig is de u.c. zeker, 1:18 moet normaal gesproken kunnen denk ik. Resultaat van uitgekiende techniek zonder kwetsbare turbo's.

Dan de sleutelloze toegang: dat leek me nogal een decadente uitvinding maar nu ik er eenmaal aan gewend ben is het toch wel erg handig en luxe, je pakt de deurgreep, gaat gewoon zitten en drukt op de startknop.
Niettemin: de Aspiration-uitvoering lijkt me ook royaal genoeg uitgerust, maar wij hebben deze.
Verder zijn er parkeersensoren v/a gemonteerd omdat we soms nogal krap moeten parkeren, dat gaat zo een stuk makkeljker.

De onderhoudstarieven zijn des toyota's gunstig: de eerste beurt (jaar) kostte € 130, verdere garagebezoeken waren er niet.

Conclusie: een leuke auto om te zien vinden wij, prettig in de omgang en overall een gevoel van kwaliteit.

  • 18.100 km

Nog steeds zeer tevreden over de uc, geen problemen alleen voor de € 280 kostende grote 2-jaar beurt bij de garage geweest.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens