Toyota Starlet 1.3i (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Starlet 1.3i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 77.750 km |
KM-stand laatst | 120.024 km |
Eerste kilometers
- 78.100 km
Afgelopen 26 mei heb ik een rode Toyota Starlet 1.3i Comfort (€1800) aangeschaft bij Toyota Spiering in Rotterdam. De auto is letterlijk van een oud dammetje geweest die hem altijd heeft laten onderhouden bij deze dealer. De onderhoudsboekjes zijn aanwezig en de auto heeft steeds de benodigde beurten en vervangingen gehad. Hij werd weggedaan omdat de mevrouw stopte met rijden. Ze was de eerste en enige eigenaar.
De keuze voor de Starlet was snel gemaakt. Ik als 'arme' student zocht een goedkope, betrouwbare en compacte auto die goed onderhouden is. Deze Starlet voldoet aan alle criteria. Hij is wel wat oud, 19 jaar, maar gezien het uitstekende onderhoud en de reputatie van deze autootjes, durfde ik de koop makkelijk aan.
De auto ziet er netjes uit, heeft wel een wat doffe lak inmiddels (rood wordt roze), maar heeft verder weinig gebruiksschade. Los van een deuk linksachter vlak voor de achterlichtunit. De dealer heeft, op mijn verzoek, deze kleine roestplekjes rondom de deuk netjes weggewerkt en gelakt.
Vanbinnen ziet de auto er als nieuw uit. Het interieur kent nog minder gebruikssporen dan de buitenkant. De bekleding is bijna helemaal in tact en ook het dashboard ziet eruit als nieuw. De auto is voorzien van de, voor die tijd, luxe extra's als: stuurbekrachtiging, elektrische ramen en een stereo installatie, het zij met wat matige boxjes.
Het rijden is fantastisch. Ik vind zelf het grote voordeel aan kleine, oudere autootjes het grote glasoppervlak. Je kunt aan alle kanten om je heen de omgeving goed zien. Dit voelt veilig en je wordt zo goed betrokken bij het rijden. De auto stuurt prettig licht, wel wat afstandelijk, en zeer direct voor die tijd. Het schakelen gaat gezien de leeftijd goed, maar wel af en toe wat hakerig, vooral tussen 2 en 3. Het koppelen gaat licht en er zit rembekrachtiging op. Wel vergt het wat gewenning dat de remkracht over een grote afstand is verdeeld. Het pedaal moet aardig diep worden ingetrapt voor flinke vertraging. Je voelt je met deze auto echt betrokken bij het autorijden, zeker in vergelijking met nieuwe auto's. Erg leuk en prettig.
De auto ligt erg stabiel op de snelweg. Snelheden van boven de 120 voelen veilig aan, de wegligging is voorbeeldig, gezien het type voertuig. Het geluidsniveau wordt op de snelweg wel wat hoger uiteraard, maar niet eens zo hinderlijk als ik had verwacht.
In de stad rijdt de auto lekker soepel. Door de 1.3 motor is de auto meer dan voldoende krachtig en kan er schakellui worden gereden. Ik rijd graag in hoge versnellingen en dat is geen probleem. Vanaf 35 km/h is het geen probleem om hem gewoon in zijn 4 of 5 te laten staan. Snel wordt hij hier niet van, maar hij trekt hem netjes, zonder stoten, weg. Wel voel je hem iets trillen door het lage toerental. Maar dat doen nieuwe auto's niet altijd beter.
Wel moet erbij vermeld worden dat de auto dus echt van een oud dametje is geweest. Dit houdt veel voordelen in; goed onderhoud, weinig kilometers. Maar ook wat nadelen; lui motorgedrag (kwestie van tijd/inrijden) en hij heeft regelmatig lang stilgestaan en weinig snelweg gereden. Maar als er één auto is die dit aankan, is het deze wel.
Leuk om te zien dat er nog zoveel rond rijden! Dat is de beste meetlat voor kwaliteit. De auto is al 20 jaar uit productie. Mijn starlet is uit het laatste bouwjaar (1995) maar pas in 1996 op kenteken gezet (januari).
Deze auto is echt een aanrader voor mensen die een echte auto willen, voor weinig geld. Oja: maak je geen zorgen over de leeftijd! Kan hij hebben.
Al met al ben ik zeer tevreden met het autootje.
De pluspunten:
- ruimte
- overzicht
- pittige prestaties (0-100: 10.5 sec, top: 170)
- betrouwbaar
Nadelen:
- spiegels met de hand verstellen
- af en toe hakerige versnellingsbak
- geen airco (je moet iets te zeuren hebben)
Tevredenheid
- 79.300 km
Na zo'n 1500 kilometer gereden te hebben, ben ik nog steeds erg tevreden over het autootje. Laatst 2 keer 250 kilometer achter elkaar gereden van Den Haag naar Assen en tijdens de rit gedroeg de auto zich prima.
Wel valt het verbruik mij nog wat tegen. Op deze langere snelwegritten reed ik 1 op 14.8. Dit is niet heel slecht. Maar ik had gehoopt dat de auto minder zou verbruiken bij een constante snelheid van 120. Maar eigenlijk weet ik niet of ik teveel verwacht van de auto. Gemiddeld rijdt de auto zo rond de 1 op 13/14. Mag van mij wel minder zijn.
De lak is gelukkig na een aantal keer wassen, poetsen en polijsten weer wat minder dof geworden. Het kleurverschil in de panelen is wat afgenomen. Toen ik de auto kocht kon je duidelijk het kleurverschil zien tussen de metalen delen (motorkap, dak, deuren etc) en de kunstofdelen (de panelen boven de wielkasten). Maar door goede verzorging valt het kleurverschil nu weer mee.
Het haken van de versnellingsbak is door de kilometers wat afgenomen. Het lijkt er bijna op dat de vorige eigenaar voornamelijk in de eerste en tweede versnelling reed. Dit zou best kunnen, gezien de korte ritjes die de auto constant gemaakt heeft in het verleden. Inmiddels gaat het schakelen van 2 naar 3 weer een stuk soepeler. Verder merk ik dat de auto meer en meer ingereden raakt.
Het blijft nog wel even wennen dat met een auto van bijna 20 jaar oud, minder soepel gereden kan worden dan met moderne auto's. Het koppel van de motor komt duidelijk pas bij hogere toerentallen vrij. Dit is niet erg, maar even snel inhalen in hogere versnellingen zit er niet in. Bij hoge toerentallen is de auto lekker snel, maar bij lage toerentallen dus niet.
De enige puntjes die mij nog wat tegen staan zijn de slechte muziekboksjes en een ratelend geluid wat uit de ventilatie komt. Maar dit zijn twee problemen die oplosbaar zijn. Ook vind ik de bestuurders stoel niet zo lekker meer zitten. Maar hiervoor koop ik waarschijnlijk een steunkussen voordat ik vaker lange ritten ga maken in de vakantie.
Plus:
- Stadsauto, maar ook prima op de snelweg
- Prestaties (bij hoog toerental)
- Uitstraling (gewoon een leuk ding)
Min:
- verbruik (?)
- Ratelend geluid ventilatie
- Stoel
Bijna vakantie
- 80.800 km
Het gaat de Starlet nog steeds erg goed. Over een aantal dagen staat er een grote uitdaging te wachten. Of nou, ik verwacht dat de Starlet het met gemak gaat doen. Maar ik ga met het beestje naar Hongarije. 2 keer 1500 kilometer, maar voornamelijk goede snelwegen. Op mijn plaats van bestemming zullen hem wat onverharde wegen te wachten staan, maar ik verwacht geen problemen.
Om wel het zekere voor het onzekere te nemen, besloot ik afgelopen week de dealer te bezoeken voor een zogeheten 'zomercheck'. De auto wordt dan op alle vitale punten gecheck die relevant zijn voor bijvoorbeeld een autovakantie. Niet duur, wel prettig. De Starlet bleek in zeer goede staat te zijn. Eén groot en een aantal kleine punten kwam wel naar boven. Zo is de radiateur aan vervanging toe, ook de carter moet worden vernieuwd. Verder zweet de krukaskeerring. Geen dingen om van wakker te liggen. De radiateur vervang ik direct. De rest kan nog wel even wachten.
Ik baalde wel van deze puntjes, aangezien die niet in de afgelopen 2 maanden na afschaf zijn ontstaan. Dus ik had graag gezien dat ze bij aanschaf werden vermeld of netjes werden aangepakt. Hierover belde ik Toyota Spiering in Rotterdam ook op. Maar ze gaven niet thuis. Zij vonden het duidelijk mijn probleem en er werd geen blijk van enige service of verstand gegeven. Zij 'doen pas wat aan een radiateur als de motor te warm loopt'. Dat lijkt me geen erg dealer-waardige instelling. Hierop heb ik besloten verder geen zaken meer te doen met Toyota Spiering in Rotterdam. Ik verwacht iets meer van een Toyota merkdealer. Op zijn minst eerlijke communicatie bij aankoop.
Na mijn Hongarije-reis meer ervaringen met de Starlet!
Terug van vakantie
- 84.600 km
Afgelopen week teruggekomen van een twee-weekse vakantie naar Hongarije met de Starlet. Dit betekent dat de auto twee keer 1600 kilometer heeft moeten afleggen, gelukkig wel over voornamelijk prima snelwegen. In Hongarije zelf heeft de Starlet ook nog slechte wegen en zelfs wat stukken onverhard moeten verwerken.
Zoals beschreven in mijn vorige review heb ik de auto van te voren laten checken. Gelukkig heb ik wel voor de reis de radiateur laten vervangen. Want de aankomsttemperatuur zou 38 graden zijn. Geen temperaturen voor een kapotte radiateur in de file.
De radiateur heb ik laten vervangen bij Autogarage Veenkade in Den Haag. Ze deden het daar voor 175 euro. Een nieuwe, merkloze radiateur. Prima wat mij betreft. Ik kon ook nog kiezen voor een tweedehands. Maar gezien de tocht die ik ging maken, toch gekozen voor een nieuwe.
Na het vervangen van de radiateur kon de reis beginnen. Via Arnhem, Duitsland in en 700 kilometer later via Oostenrijk richting Boedapest. 1600 kilometer snelweg langs veelal prachtige landschappen. Het was genieten.
Niet alleen vanwege de landschappen was het genieten. Ook vanwege de Starlet. Wat is het toch prettig om met een auto onderweg te zijn, die net zo enthousiast is als jij zelf. Zonder problemen heeft hij heel de reis afgelegd. 180 kilometer per uur (heuvelaf) haalde hij zonder problemen. Natuurlijk begint de auto dan wat te trillen en merk je dat het niet zijn natuurlijke snelheid is. Maar het viel me zeker niet tegen.
Door Duitsland heen heb ik dus even de topsnelheid uitgeprobeerd, op vlak is die ongeveer 165 op de GPS, verder vooral gecruised met snelheden van 150/160. Geen probleem voor de auto. Je voelt je wel vrij kwetsbaar, want bij een aanrijding blijft er niks van je over.
In Oostenrijk, met de grote hoogteverschillen, was wel goed te merken dat de auto geen ongelooflijke krachtpatser is. Maar terwijl ik dit type vind ik mezelf al een aansteller.
Bij Snelheden boven de 130 trekt hij de auto lastig heuvelopwaarts. Maar ja, waar heb ik het over... Probeer het maar eens met een willekeurige A-segment'er die nu bij de dealer staat.
Al met al heeft de auto het dus goed gedaan. Eigenlijk valt er verder weinig over te vertellen. Behalve dat het verbruik mij zeer mee viel. Met vakantiebagage aan boord en hoge snelheden bleef hij netjes hangen rond de 1 op 14. Gewoon echt niet slecht. Olie heeft hij tijdens de hele reis ook niet verbruikt.
Tijdens mijn vakantie heb ik ook nog het onderstel aan flinke klappen blootgesteld. In Hongarije zijn veel plattelandswegen niet geasfalteerd. Dit betekent dat de auto flink door elkaar geschut wordt. Op dit soort wegen merk je wel dat de auto wat stug geveerd is. Voor Nederland perfect, maar op slechte wegen na een tijdje irritant. Hij gaat ook veel meer geluid maken op dat soort wegen. Isolatie was nog niet vanzelfsprekend 20 jaar terug.
Pluspunten:
- Betrouwbaarheid
- verbruik tijdens de vakantie
- ruimte aan boord
- overzicht om je heen
- zitpositie
minpunten:
- Lawaai!
- geen airco
Bijna een jaar in bezit
- 89.500 km
Nog 1,5 maand en dan moet de Starlet naar de garage. Hij moet voor de APK en een beurt. Geen idee eigenlijk hoe hard hij aan een beurt toe is, ik denk dat het wel mee zal vallen.
Nu ik de auto bijna een jaar in bezit heb, kan ik wat beter vertellen wat ik ervan vind. Hij bevalt nog steeds erg goed ik heb nog lang geen genoeg van het autootje. Vaak zeg ik tegen mensen: stiekem is rijden in een 20 jaar oude auto veel leuker dan in een nieuwe. Niemand zal me echt geloven, maar eigenlijk is het wel waar. Het lijkt nog een beetje op autorijden, zonder dat het echt vermoeiend is. Ja qua comfort (stoelen, geluidsniveau ed.) kan het totaal niet tippen aan bijvoorbeeld een nieuwe Yaris, maar het is in ieder geval een stuk leuker.
De volgende zaken zijn mij de afgelopen tijd opgevallen in positieve en in negatieve zin:
Wat rijdt de auto toch soepel. Hij rijdt zo ontzettend makkelijk en voorspelbaar. Zonder dat het echt saai wordt. Hij stuurt vederlicht, maar toch zit er erg veel informatie in het stuur. Daarnaast stuurt hij heerlijk direct.
Schakellui rijden gaat perfect. Soms ben ik in een relaxte en luie bui en zet ik de auto in de stad (Den Haag) al in z'n 5 bij 50 km/h. Soms dient er dan even afgeremd te worden voor bijvoorbeeld een kleine opstopping. Als ik dan niet langzamer dan 30 km/h hoef te rijden, laat ik hem gewoon in zijn 5 staan. De Starlet trekt zichzelf dan in z'n 5 weer gewoon richting 50. Niet erg snel uiteraard. Maar nog lang zo langzaam om toeterende achterliggers te veroorzaken.
De auto is laatst ook weer gebruikt als 'verhuisauto'. Opvallend aan auto's van deze leeftijd is dat ze vanbinnen veel ruimte bieden. Natuurlijk komt dat door het gebrek aan veiligheidsvoorzieningen en isolatie ed., maar toch is het een voordeel soms. Laatst vroeg iemand mij om een designstoel op te halen van Marktplaats omdat die waarschijnlijk niet in haar Yaris zou gaan passen. Zij dacht dat hij wel in mijn Starlet zou passen. En inderdaad; de, best grote, designstoel ging er makkelijk in. Topper!
Niet alles aan de auto is perfect. Ik blijf me lichtelijk storen aan het geluidsniveau. Daarnaast maakt de auto best hier en daar wat bijgeluidjes die niet perse verklaarbaar zijn. Het is waarschijnlijk een combinatie van het goedkope interieur met de leeftijd van de auto. Niet perse ernstig. Maar soms wel even irritant als de radio niet aan staat.
Verder valt er weinig te zeuren over de Starlet. Wel vind ik het verbruik wat aan de hoge kant. Hij rijdt zo'n 1 op 14 gemiddeld. Ik rijd ook wel veel stadskilometers, dus dat is er waarschijnlijk de oorzaak van. Maar ik had hem wat zuiniger verwacht. Ik weet wel dat bij veel 80 wegen de auto makkelijk 1 op 18 rijdt. Maar daar rijd ik dan weer wat minder.
Inmiddels heeft hij er, in mijn bezit, 15.000 km opzitten. Er daar komen er nog veel meer bij in de toekomst. Binnenkort dus de keuring en de beurt. Daarna zal ik verslaan hoe dat verlopen is.
1,5 jaar in bezit
- 99.300 km
inmiddels is de Starlet 1,5 jaar in mijn bezit. Over vier maanden moet ik hem voor de tweede keer laten keuren. Maar hij zal er weer met twee vingers in de neus doorheen komen.
De afgelopen periode eigenlijk geen bijzonderheden meegemaakt. Of het moet zijn dat mijn tellerverlichting stuk ging. Er zitten twee lampjes achter de tellers. Eentje daarvan gaf de geest. Bij Toyota Louwman Kerketuinen hebben ze direct alle lampjes van het dashboard vervangen, zodat ik niet binnenkort voor een ander lampje hoef terug te keren. Erg prettig. Dit deden ze voor niet al te veel geld en binnen een half uurtje.
Waarschijnlijk zaten de originele lampjes er nog in. Want de nieuwe lampjes (waarschijnlijk LED'jes) functioneren veel beter. Mijn zicht op de tellers is nu perfect en veel duidelijker. Zonder dat het te vel is.
Wat wel vervelend is, is dat er sinds het vervangen van die lampjes een trilling in de auto zit bij lage toerentallen (onder de 2000 toeren, op gehoor, want geen toerenteller). Ik wil de Toyota dealer binnenkort even opbellen met de vraag of ze daaraan wat kunnen doen.
De Starlet doet het verder gewoon perfect. Ook is hij de winter tot nu toe goed doorgekomen. Hij start altijd in één keer. Ook na een tijdje stil te hebben gestaan.
Wat verder opvalt aan de auto is de prettige stoelen. Japanners staan er zeker niet om bekend goede stoelen te bouwen voor de gemiddelde Europeaan. Ik ben zelf 1,83 meter lang. Toch zit ik goed in de Starlet. Ik zit er beter in dan vele andere auto's van dezelfde leeftijd. Het is mij echt gelukt een prettige zitpositie te vinden, waardoor langere ritten geen straf zijn in het autootje. De zittingen zijn erg lang voor een Japanner en de kussens prettig hard, kan echt veel slechter. Wel is het stuur wat aan de grote kant, maar dat hoort bij zijn leeftijd.
Verder wil ik zijn kwaliteiten op de snelweg nog even roemen. Het is een B-segmentertje van 21 jaar oud. Toch glijdt hij heerlijk over 's lands A-wegen met een kruissnelheid van 130 km/h. Hij rijdt zo ongelooflijk stabiel en voelt erg veilig aan. Natuurlijk maakt hij herrie en blijft er niks van je over bij een ongeval, maar je laatste minuten zijn dan in ieder geval prettig verlopen.
Wel merk je, vooral binnen de bebouwde kom, dat je met een auto op leeftijd rijdt. Het veercomfort en de stabiliteit op klinkerwegen is niet fantastisch. Hij springt dan alle kanten op en laat van zich horen. Maar echt oncomfortabel wordt hij nooit, mede dankzij de eerder genoemde goede stoelen.
Daarnaast blijft het fantastisch hoe relatief krachtig de auto zich door het verkeer beweegt. Laatst stond ik stil bij het stoplicht en bewoog ik uit ongeduld wat met de koppeling waardoor de auto ging 'dansen'. Mijn buurman, rijdend in een moderne leaseauto (merk is mij ontschoten, een Volvo of zo) interpreteerde dat als een uitdaging. Bij groen licht schoot hij ervandoor. Ik was niet van plan te gaan sprinten, maar trok het gas toch even open om hem een lesje te leren. Het lukte hem niet om bij mij weg te lopen. Zelfs voor moderne lease-auto's is een sprint van 0 tot 100 in 10 seconden geen vanzelfsprekendheid. Dus de beste meneer kon zijn ego weggooien. Toch leuk. Maar zo'n sprint moet je niet proberen bij nat wegdek, dan ben je verloren. De auto heeft dan echt te weinig grip met zijn dunne bandjes. Wegglijden bij optrekken en krappe bochten is dan een zekerheid.
Ik wil deze update afsluiten met een cliché over de Starlet: hij staat garant voor jaren onbezorgd rijplezier en hij is gebouwd voor de eeuwigheid. Hij is bijna saai om over te schrijven. Ware het niet dat hij zich ontvouwt als een goede vriend en hij daarom het schrijven waard is. Ik loop er elke keer weer met veel plezier naartoe voor een ritje. Soms twijfel ik eraan om een modernere auto te kopen, maar dan zal ik zijn charme te erg missen denk ik...
3 jaar in bezit
- 120.024 km
Inmiddels is de Starlet ruim drie jaar in mijn bezit (ik reed in die drie jaar zo'n 45.000 km). Afgelopen mei heeft hij zijn jaarlijkse onderhoud gehad (kleine beurt) en APK. Bij de APK bleek dat de banden inmiddels aan vervanging toe waren (voorbanden: 2.2mm en achterbanden 5.0mm). De achterbanden had ik dus kunnen laten zitten. Echter bleken alle vier de banden al 17(!) jaar oud te zijn. Dus, om het zekere voor het onzekere te nemen, heb ik alle vier de banden laten vervangen bij Profile tyrecentre.
Voorafgaand aan het vervangen van de banden even onderzoek gedaan en bekeken welke banden door de ANWB werden aangeraden en een goede prijs/kwaliteit verhouden hadden. Uiteindelijk gekozen voor Apollo Amazer 4G ECO banden. Deze scoorden goed bij de ANWB en waren erg goedkoop. Voor 200 euro vier nieuwe bandjes onder de Starlet en de banden voldoen inderdaad prima. De auto heeft veel minder onderstuur en is wat stiller en comfortabeler geworden. Ook niet zo gek aangezien er 17 jaar ontwikkeling in de nieuwe banden zit ten opzichte van de oude.
Tot zover de update met betrekking tot het onderhoud. Het is tenslotte een Toyota Starlet en met goed onderhoud vormen zich zelden problemen. Het enige voorwerp wat (buiten dingen als luchtfilters etc.) vervangen is sinds het bezit van de Starlet is de radiateur, daarover meer te lezen in eerdere verslagen. Verder is de auto nog steeds in perfecte technische staat en ontbreekt roest voor 99%.
De afgelopen periode, sinds de laatste update heb ik een hoop met de auto gedaan. Hij is mee geweest naar Spa Francorchamps voor de Formule 1 race van 2017 (dit jaar gaan we weer), hij is naar Parijs geweest en een weekendje naar Maastricht (en nog veel meer uitstapjes). Maar twee grote hoogtepunten waren de bezoekjes aan racecircuits.
In juli 2017 heb ik mijn stoute raceschoenen aangetrokken en ben ik met de Starlet richting de Eifel gereden in Duitsland. Racefans weten dan al genoeg. De Starlet heeft de groene hel overwonnen. Mijn jongensdroom is uitgekomen door het kleine Toyotaatje over de Nürburgring Nordschleife te sturen. Van te voren werd ik tegelijkertijd voor gek verklaard en jaloers aangekeken. Iedereen lijkt het vet, maar niemand durft het met zijn eigen auto. Logisch natuurlijk, maar ik durfde het aan met de Starlet.
Vertrokken uit Den Haag kwam ik na 4 uur rijden aan bij het circuit. Ik besloot, samen met mijn toenmalige vriendin, om eerst het GP-circuit te verkennen en even de Starlet op het circuit te leren kennen. Echter vond ik het GP-circuit niet zo prettig. De andere deelnemers waren zeer fanatiek en ongeduldig. Hoewel ik de Starlet aardig de sporen gaf en in de bochten niet eens veel langzamer was (op de rechte stukken uiteraard wel).
Gelukkig bood de Nordschleife meer vertier. Wat een gave baan is dat zeg! Je voelt de geschiedenis en je waant je Niki Lauda (maar dan zonder het tragische ongeval). Prachtig om op het spaghetti-achtige circuit te rijden en een onvergetelijke ervaring. De andere chauffeurs gedroegen zich een stuk aangenamer en geduldiger waardoor ik mij geen 'rijdende chicane' waande.
Opnieuw viel mij op hoe prettig de Starlet eigenlijk is en hoe ontzettend veelzijdig. Op het circuit staat hij (relatief) zijn mannetje en houd ik andere straatauto's met gemak bij of haal ze in. In de stad is hij wendbaar en praktisch, op de snelweg is hij comfortabel en stabiel en als bezit is hij goedkoop en vrij zuinig. Ik vraag me werkelijk af of er een uitdaging is die de Starlet niet zou aankunnen. Hij brengt mij naar Hongarije vol bagage, geeft mij plezier op het circuit en hij draait zijn hand niet om voor het verhuizen van redelijk grote meubels, hij heeft immers verrassend veel binnenruimte. Om over de betrouwbaarheid nog maar te zwijgen.
Boze tongen zullen nu roepen dat ik rondrijd in een prehistorisch model zonder enige luxe. Maar ik mis eigenlijk maar weinig. Ja een airco zou prettig zijn en cruisecontrol en wellicht iets minder lawaai op de snelweg (met name motorgeluid). Maar verder is het een top auto. Hij heeft gewoon stuurbekrachtiging, bekrachtigde remmen en elektrische ramen. Dus zo spartaans is hij niet eens. Oja en een in delen opklapbare achterbank. Zelf heb ik nog een bluetooth speler met handsfree-kit ingebouwd. Wat wil een mens nog meer.
Nog even terugkomend op het circuitavontuur: twee weken geleden heb ik de Starlet uitgelaten op Zandvoort. 4 juli was er een vrij rijden evenement en ik had zin in een uitdaging. Dat was wel even wat anders dan de Nürburgring. De deelnemers waren nog fanatieker en het was gigantisch druk. Dat komt waarschijnlijk ook doordat Zandvoort maar eens per maand vrij rijden aanbiedt en de Nürburgring het bijna elke dag aanbiedt. De drukte maakte het rijden wel een stuk minder ontspannen. Constant werd ik ingehaald en vlak voor mijn neus gebeurde een flinke klapper.
Toch was het een leuke ervaring, de Starlet gedroeg zich prima en ik bleef rustig en voorzichtig (ondanks dat ik flink doortrapte). Ik weet niet of ik het snel nog een keer zou doen vanwege de risico's, maar ik kan het in ieder geval van mijn bucket list afstrepen, want Zandvoort is een prachtig circuit. Ik hoop dat de Formule 1 nog eens terugkomt.
De oplettende lezer concludeerde waarschijnlijk al dat ik nog steeds, na 3 jaar, ontzettend verliefd ben op mijn Starlet. Ik spreek regelmatig tegen vrienden uit dat ik hem, als ik een goede baan heb, het liefste zou willen houden als toekomstige young timer/klassieker. Hij rijdt zo ontzettend lekker en heeft een ongekende charme. Zoals velen tegen mij zeggen: als je hem ooit wegdoet, zul je hem heel je leven missen. En zo is het maar net.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.