Toyota Starlet 1.3 XLi (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Starlet 1.3 XLi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 171.000 km |
KM-stand laatst | 192.000 km |
- 192.000 km
Zo, nu wordt het toch ook eens tijd voor een review over de Starlet.
Een auto met een ijzersterke reputatie, die in mijn geval ook volledig terecht is.
Gekocht begin dit jaar met 171.000 km op de klok en een verse apk.
Bij de proefrit kwamen er geen gekke dingen aan het licht, en dus de japanner voor 500 euro meegenomen.
Nu, na bijna 1 jaar en dik 20.000 km te hebben gereden denk ik wel al een goed beeld te hebben over dit oerbetrowbaar wagentje.
Als je hem op het eerste gezicht ziet, kan je goed zien dat het ontwerp alweer uit 1988 komt, maar dit is ook totaal onbelangrijk bij dit soort auto's.
Que techniek was hij de de europese tegenstanders ver vooruit, op papier levert de 1.3 75 pk, maar exact dezelfde motor levert in de corolla 82 pk, en verschillende rollenbanktests wijst ook uit dat deze starlets ook dit vermogen leveren.
Dit betekent dat je bij sportief rijgedrag werkelijk veel mensen eruit rijdt bij het stoplicht, volgens een app op de telefoon gaat we met de compleet standaard Starlet in 9,77 seconden van 0-100.
Topsnelheid ligt volgens Toyota op 170, dit ligt in werkelijkheid op een krappe 180, met wat overdrijven van de teller en een windje mee ga je zo van de schaalverdeling van de teller af (190)
Prestaties zijn dus buitengewoon goed, en kan zich makkelijk meten met de mini's van tegenwoordig die geen schijn van kans maken.
Het verbruik ligt bij een normaal rijgedrag ongeveer op 1 op 15,5, bij rustig rijgedrag is 1 op 19 goed mogelijk.
Het rijgedrag is wel echt achtergebleven bij het vermogen, bij gas in de bocht slaan de wielen ook in de 2e versnelling gewoon door.
overhellen is de starlet niet vreemd, komt grotendeels door de zachte vering voor een auto van dit kaliber ( Een Micra of Polo is veel harder geveerd ) maar ook door het ontbreken van stabilisatorstangen op deze auto.
Onderstuur is het devies, overstuur is zelfs bij het remmen in een bocht niet op te wekken.
Vanbinnen is de auto zeer basic, maar het noodzakelijke zit erop, maar meer ook zeker niet.
De stoelen zijn echt te klein voor mensen langer als 1.80 meter, vooral bij wat langere ritten stap je stijf uit de auto.
Ruimte is best goed, ook achterin kan je mits je niet al te lang bent ook nog fatsoenlijk zitten.
De betrouwbaarheid is zoals je mag verwachten van een Toyota uit begin jaren 90, werkelijk fantastisch.
Er is buiten 1 maal verversen van de olie en 2 lampjes helemaal niets vervangen.
Kosten:
1 maal olie ververst bij Mr Wash:
20 euro incl. oliefilter en 3,5 liter Shell Helix olie, helemaal niets van te zeggen dus.
2 lampjes van de Action ( 2,79 euro )
De auto wordt ingezet als dagelijks vervoer, voor erbij heb ik sinds een paar dagen een '91 Civic 1.6 gekocht waar ik ook een review over ga maken
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.