Toyota Starlet 1.3 GLi (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Starlet 1.3 GLi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 77.800 km |
KM-stand laatst | 155.000 km |
Aankoop
- 77.830 km
Dit is nu mijn tweede starlet, vorige starlet heb ik verkocht aan mijn schoonouders die er erg blij mee zijn.
De huidige auto heb ik gekocht bij toyota Dijksman in Beverwijk, zonder afleveringsbeurt en garantie. De auto is in het bezit geweest van een ouder echtpaar en gebruikt als tweede auto. De auto is altijd bij Dijksman in onderhoud geweest wat terug te zien is in het onderhoudsboekje. In september 2009 (km stand 77130) heeft de starlet een nieuwe distributieriem en spanrollers gekregen, nieuwe accu en een kleine beurt en apk. vanaf die tijd heeft de auto nog geen 1000 km gereden.
De uitvoering is een xl cool (dus geen gli), met airco, elektrische ramen, stuurbekrachtiging, velgjes, achterpoiler en centrale deurvergrendeling. Het interieur is als nieuw. Exterieur heeft de auto wel wat krassen, maar deze ga ik nog zogoed als wegwerken dmv. polijsten.
De auto rijdt stukken beter dan mijn andere starlet, qua pk is het wel hetzelfde (op papier) maar qua beleving toch een stuk beter. Vooral de soepelheid tijdens tussensprintjes en optrekken. De stoelen zitten wel wat minder, je zit er meer op dan in, even wennen maar verder geen klachten. Ook is de auto een stuk stiller bij 120 km/uur.
Sinds aankoop heb ik nu de airco laten reinigen, nieuwe voorbanden en een andere radio in gezet.
Update
- 80.500 km
Aangezien ik nu ruim een maand met de auto rij, een update.
De auto is zuinig qua verbruik (1 op 16), kan goed mee komen met het andere verkeer en pakt wat gemakkelijker op in de onderste toeren regionen dat ik wat sneller door schakel (lees: het nieuwe rijden).
De airco werkt perfect, je merkt wel dat er wat vermogen 'verloren' gaat, maar dat is normaal. het wordt in ieder geval lekker fris in de auto.
Qua binnenruimte vind ik hem wel wat tegenvallen, ik heb vrienden van rond de 2 meter lang, en die passen maar net op de passagiersstoel. Ze zitten klem tegen het dashboard. zelf ben ik niet heel groot (1.80), echter de stoelen zijn wat klein uitgevallen. Ook achterin is het niet heel ruim, het past allemaal net met 4 mensen aan boord. Bagageruimte is oke.
Laatst een nieuwe radio in gezet, tevens nieuwe boxen voorin (kickers). Geluid is bedroevend...komt niet door de boxen maar door het hele materiaal waar de boxen aan vastzitten. Ik overweeg om toch maar boxen in de hoedenplank te plaatsen of een kleine subwoofer onder de voorstoel.
Ook al geregeld lange stukken met de auto gereden (>200 km) en het valt op dat de auto stiller is dan de vorige starlet, nog steeds niet überstil maar je kan het beter verdragen. Auto ligt goed op de weg en inhalen op de snelweg gaat wat makkelijker. Verder werkt alles nog naar behoren. Waarschijnlijk voor de zomer een grote beurt. We willen van de zomer naar Italië, en dat is niet echt naast de deur. Ook is het al een paar jaar geleden dat de auto een echt grote onderhoudsbeurt heeft gehad. Ivm met de lage kilometertrage ging de starlet alleen voor kleine beurtjes en checkmomenten naar de garage.
Kort samengevat ben ik nog steeds erg tevreden over de auto.
APK 2010
- 89.500 km
De starlet is deze week voor een grote onderhoudsbeurt geweest en APK. Conclusie, weinig aan te merken. Condensator van de airco is matig, maar daar was ik al van op de hoogte. Schokbrekers hebben wat speling maar dat heeft verder geen consequenties. Verder weinig op aan te merken. Ik heb nu 12000 km met de auto gereden, ik blijf bij de conclusie van slechte zitpositie, ben veel aan het verstellen en voornamelijk de hoek die mijn knie maakt hou je ongeveer een klein uurtje vol, daarna begint het toch aardig te zeuren.
Van de zomer ongeveer 3000 km gereden (Italie), de rit was daardoor wel wat vermoeiend. Tevens kunnen bij de achterbank in ingeklapte positie, de stoelen niet helemaal meer naar achteren, en dat is niet echt fijn. En de starlet vind ik erg krap met alle vakantiespullen erin (tent/stoelen e.d.). Maar goed, verder prima volstaan. Airco werkt goed en de auto rijdt redelijk stabiel rond de 130-140, harder kan wel maar wordt vermoeiend ivm licht stuur en motor/wind/bandengeluid. Brandstofverbruik blijft rond de 1 op 16 schommelen. Lekker door blijven rijden, ofwel, op naar de 100000!
Remklauw
- 100.300 km
In maart de winterbanden verwisseld (vredestein snowtrac) voor de zomerbanden (voor vredestein en achter yokohama). Waardeloos die zomerbanden van vredestein, de starlet heeft veel eerder onderstuur dan met de winterbanden. Volgende keer toch een iets hardere structuur.
Twee weken geleden begon te auto te trillen bij snelheden boven de 80. Ik had net zelf olie en koelvloeistof vervangen met een vriend van me. Bij zijn auto (skoda fabia) hetzelfde plus nieuwe remblokken. Nu bij mij aanlopende blokken linksvoor. Wat blijkt, aanlopende remklauw (gezien de zwarte velg). Bij mijn garaga kreeg ik een bevestiging, vastgelopen remklauw. Ook maar even een telefoontje naar Toyota, daar schatte ze het op 800 euro...Dit even voorgelegd bij mijn eigen garaga, in ieder geval schijven en blokken vervangen en dan kijken ze wel in hoeverre de remklauw gangbaar gemaakt kan worden. Bij ophalen van de auto bleek ik maar 400 euro hoeven af te rekenen. Bij uitleg bleken ze de remklauw uit elkaar gehaald te hebben, schoon gemaakt en weer in elkaar. Auto remt weer prima (rem komt ook weer los).
APK 2011
- 105.000 km
De starlet is weer voor de APK geweest. Het blijft erg saai, maar er waren geen op- of aanmerkingen. Alles functioneert ook nog steeds naar behoren. Airco werkt nog goed, een puntje is alleen het hitteschild wat los zit, die moet er binnenkort onderuit gehaald worden.
Begin november de winterbanden er weer onder en dan zal het starletje meer ingezet worden aangezien de corolla op de zomerbandjes blijft. Dit is niet erg aangezien de starlet nu alleen maar korte ritjes maakt. Af en toe gaan we naar Ede en dat zal de auto goed doen.
Op naar de winter!
Niet geheel zonder problemen
- 115.000 km
Weer even een verslag van de Starlet. In oktober een grote beurt laten uitvoeren. APK zonder problemen door gekomen. Echter uit de voortrein komt een rammel. Volgens de garaga ligt het aan de stuurinrichting, dat daar speling op zit en dat je daardoor die rammel hoort. Het is nog niet echt storend dus ik blijf er nog even mee door rijden. In november weer de winterbanden eronder laten zetten, die kwamen goed van pas de afgelopen weken. Heerlijke auto die voorlopig nog bij ons blijft. Airco, elektrische ramen, alles blijft het doen.
130.000
- 130.000 km
Tijdens de warme zomerdagen werkte de airco niet zoals deze zou moeten werken. Een aircocheck bevestigde dit, het systeem was bijna leeg. Het systeem opnieuw laten vullen resulteerde in een heerlijk koude airco. Het schijnt hetzelfde systeem te zijn als een Camry uit die tijd (650 gram). Dat voel je ook wel want het wordt letterlijk een vrieskast. Nog steeds genieten wij van het kleine gebakje, voornamelijk bij ons in de regio is het gewoon lekker rijden met dit onverwoestbaar autootje. Vorige week 2 nieuwe voorbanden van het merk Dunlop aangeschaft. Hierdoor rijdt het weer een stuk veiliger. We gleden namelijk met regenachtig weer letterlijk van de weg. De oorzaak; de uitgedroogde Vredestein banden. Veel rijden we niet met ons Starletje, maar wegdoen is (nog) geen optie. Helaas is wel de achterspoiler bijna ontdaan van zijn blanke lak, en ook begint bij de antenne een klein roestblaasje. Dit zal ik tzt aanpakken.
APK niet zonder problemen
- 137.000 km
De jaarlijkse apk stond weer voor de deur. Helaas een dikke afkeur. Remverschil was meer dan 30% bij de voorremmen. Oorzaak, verroeste remklauwen. Zuiger aan de linkerkant zat volledig vast. Voor reparatie twee nieuwe remklauwen wat de rekening al aardig opstuwd. Tevens de rechterkoplamp afgekeurd, multiriem hing nog aan twee draadjes aan elkaar en de distributieriem moest vervangen worden. Alles bij elkaar maakt dit een fikse rekening (€1400). Optie om te stoppen met de starlet kwam niet bij ons op. De reden daarvan is dat de auto onder andere verder roestvrij is, ook aan de onderzijde is de auto gewoon nog keihard. Daarnaast rijden wij ongeveer 5000 km per jaar met deze auto. En een andere goede auto kost meer dan deze 'dure' beurt.
Na een klein weekje de starlet weer opgehaald. Blijft een heerlijke en wendbare auto voor voornamelijk om en in de stad. Ze blijft dus voorlopig!
- 141.000 km
Vorige week ons Starletje weggebracht voor een APK. Bijna vlekkeloos, alleen de handremkabel rechtsachter moest vervangen worden, deze was namelijk afgebroken. Omdat wij de auto niet heel veel gebruiken, hebben we besloten om dit jaar de beurt over te slaan. Over een paar weken wissel ik de banden weer om naar de wintersloffen. Verder geen bijzonderheden.
Brandstoftank
- 152.000 km
Vorig jaar (2018) tijdens een beurtje en apk, het achterste stuk uitlaat vervangen (imitatie).
Dit jaar een duurdere apk, brandstoftank zweet waardoor dit afkeur betekent. Toch besloten om een gebruikt exemplaar op de kop te tikken en deze er onder te laten zetten. Airco wordt elk jaar opnieuw gevuld waardoor we in de zomer een koud starletje hebben.
Verder is het nog een goedmoedig beestje waar we eigenlijk geen afstand van kunnen nemen. Over veiligheid in het huidige verkeer zal ik het maar niet hebben (1 airbag), raamstijlen zo dik als soepstengels. Maar wat een vlot en behendig bakkie.
Starten en lopen. Verbruik blijft hetzelfde als in voorgaande verslagen.
Voorlopig mag ze blijven.
Afscheid
- 155.000 km
Afgelopen vrijdag de starlet (liefkozend ons sletje genoemd), ingeruild voor een Toyota aygo uit 2015. Met een traan en lach onze laatste rit van Alkmaar naar Ede gemaakt. We hebben 10 mooie jaren gehad. Ze heeft ons nooit laten staan. Reden van inruil? Veiligheid, wens voor een 5deurs (ivm dochtertje) en aankomend onderhoud/onkosten.
Misschien heb ik wat tunnelvisie ontwikkeld, maar Toyota is gewoon een goed en betrouwbaar merk. De starlet is een fijn vervoersmiddel voor een beginnend bestuurder of voor een 2e autootje voor erbij. We gaan haar missen. Review voor de aygo volgt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.