Toyota Starlet 1.0 DX (1987)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Starlet 1.0 DX |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1987 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 158.078 km |
KM-stand laatst | 216.618 km |
ERVARINGEN
- 216.618 km
Omdat mijn originele review wel erg uitgebreid was met de nodige updates heb ik besloten om een nieuwe en kortere review te schrijven. Het gaat over mijn Toyota Starlet uit juli 1987 die ik al sinds 22 september 2000 in mijn bezit heb, en nog steeds mijn huidige vervoermiddel is. Ik kocht hem met 158.078 km op de teller, nu ruim 8 jaar later staat er 216.578 km op. Na deze 58.500 probleemloze kilometers kan ik zeggen dat het een oerbetrouwbare auto is!! Jammer van die nutteloze 8 jaar lidmaatschap ANWB... Voor mij niets anders dan Toyota!!
De keuze voor deze auto was een logische. Mijn ouders hebben jarenlang probleemloos Toyota’s gereden, ik kende de ijzersterke reputatie van Toyota in het algemeen, ik ging nog studeren, dus het moest een goedkope en zeker zeer betrouwbare auto worden. In het begin zag hij er niet zo goed uit, maar met wat zilverkleurige verf voor de stalen velgen, zwart voor de bumpers en rubber delen en poetsen kan veel worden bereikt. Uiteindelijk heb ik er velgen onder gezet, zit er een lekker stuk muziek in, heb ik de beide al aardig verroestte voorschermen vervangen en staat op het dashboard nu een toerenteller. Ook heb ik een andere pookknop en pedalen gemonteerd, zit er een 3e remlicht op, een achterspoiler en een uitlaatsierstuk. Voor meer zicht heb ik de gloeilampen vervangen voor H4 halogeen. Al met al heb ik voor relatief weinig de auto mooi aangekleed.
Dan het rijden zelf... Hij heeft de 999cc motor, een 4 bak en de top lag een jaar geleden altijd nog op 160 op de teller. Tegenwoordig doe ik het rustiger aan, ik spaar de auto een beetje. Echt snel is hij niet, maar dat kan je ook niet verwachten van zo’n autootje. Met het verkeer kom je nog gemakkelijk mee, want tot de 80 km/h is hij, zeker als je hem hoger in de toeren houdt, best pittig. Wel maakt het verschil of je alleen (80 kg) of met 4 man (320 kg) in de 718 kg zware auto zit. Dan is het geduld hebben. De auto is erg zuinig, dus goedkoop te rijden. Het slechtste verbruik was 1 op 12,83, een retourtje Assen met 120 tot 130 km/h, het gunstigste was 1 op 18,22. Gemiddeld 1 op 16 red ik vrij gemakkelijk, dus om de 500 km moet ik tanken, best acceptabel.
Qua comfort voldoet de auto zeer zeker. De stoelen zitten nog goed, hij gaat lekker strak door de bochten, hij stuurt zeer direct. Uiteraard zonder stuurbekrachtiging, die heb je absoluut niet nodig! Zeker met de velgen erop zijn klaverbladen en de vele rotondes leuk om te nemen. Niet dat de auto hard geveerd is, juist lekker comfortabel. Voor mij een perfecte combinatie, want in een stuiterbak met een straf onderstel heb ik echt geen zin.
Het geluid bij 100 á 120 is best wel aanwezig, hij draait bij 100 rond de 4000 toeren, bij 120 ongeveer 4500. Echter is dat bij de concurrentie uit die tijd, met een 1.0 of 1.2, niet anders. Ik heb 4 maanden zonder problemen dagelijks 60 km snelweg gereden, irriteren deed het geluid me niet. Dan de radio maar wat harder. Verder overigens geeneens rammeltjes in de auto!! En hij is echt al ruim 21 jaar oud!!
De ruimte valt me ook reuze mee. Zelf ben ik 1,85 en ik kan voorin zeer goed zitten. Achter mezelf zitten is wat krap, maar als ik de voorstoel 1 stand naar voren zet is dat nog goed te doen ook! De kofferbak is klein maar fijn. Nu is hij met de muziek erin zo gemaakt dat er nog 2 kratten bier in passen, of een grote weekendtas. Voor mij groot genoeg.
De auto gaat nu van zijn ‘pensioen’ genieten. Stage zit erop, de studie ook, ofwel ik heb hem voorlopig niet veel meer nodig. Wel nog 2 keer in Nederland op vakantie met de auto geweest, ook zonder een centje pijn verlopen. Hij staat nu veel in de garage en ik ga hem met kwast, roller, tape en weet ik veel wat weer zoveel mogelijk voor zo min mogelijk ‘opknappen’. Foto’s volgen...
U leest het goed, ik ben erg positief over de auto en dat is terecht! Bij problemen zal ik de onderhoudskosten en dergelijke beschrijven. In die bijna 60.000 km ben ik nog nooit gestrand, er zijn uiteraard wel onderdelen vervangen, maar ik zocht een kleine, zuinige en goedkoop te rijden auto, en dat is voor meer dan 200% gelukt!! Aan wegenbelasting betaal ik 13 euro per maand, de verzekering, collectief, kost me slechts 10,55 per maand!!
PROBLEMEN
- 216.618 km
Problemen heb ik niet tot nauwelijks gehad, vandaar dat ik de complete onderhoudshistorie hieronder ga vermelden. Ik kocht de auto toen die 13 was, hij is nu ruim 21. In die 8 jaar tijd en bijna 60.000 km ben ik nog nooit stilgevallen en heb ik enkel de accu en uitlaat tussen de APK\'s door vervangen, ofwel de betrouwbaarheid is perfect, een echte Toyota!! Dat is ook precies waarom ik voor deze auto heb gekozen!! Bij de APK kwamen dus wel eens wat dingen aan het licht die vervangen moesten worden. Vrijwel alles is gewoon onderhoud, de koppelingcilinders en remleidingen eigenlijk ook, al waren dit dingen die niet erg gebruikelijk zijn, maar wat is gebruikelijk bij een auto van 21? Wel heeft de auto last van roest, helaas, en zijn daarom de voorschermen preventief vervangen, dat kijkt een stuk mooier, en is er rechtsachter een plaatje in de dorpel gelast, wat achteraf nog overbodig was ook!! De dorpel bestaat namelijk uit 2 balken of zoiets en enkel de buitenste was slecht, jammer... Hieronder de lijst met dingen die zijn vervangen of andere opmerkelijke dingen:
162.828; Bougiekabels, rotor en verdelerkap; hij liep niet lekker; vonkenregen onder de motorkap. Fl 130,- = € 59,-
164.917; APK 29 juni 2001 2 nieuwe banden. Fl 282,- = € 128,-
168.065; Wintercontrole + 2 nieuwe banden. Fl 259,- = € 117,50
173.461; APK 1 juli 2002. € 56,55
185.599; APK 23 juni 2003. Koppelingscilinders en remslang linksvoor. Achteraf 150 euro te duur uit, want vervanging cilinders was wel nodig, maar had ik ook zelf kunnen doen en veel uurloon mee kunnen besparen. Kostte me nu 350 euro ipv materiaal van 200 euro!! Totale kosten, slik, € 567,24
188.711; Nieuwe accu, kan gebeuren. € 75,50
191.747; Stalen velgen vervangen door 2e hands alu’s. € 215,-
193.805; APK 9 juli 2004. Nieuwe remleidingen. De garage vond het niet nodig mij bij de vorige APK op de hoogte te stellen dat ze al wat roestig, dus nog behandelbaar waren... Nu waren ze te ver heen, dank ’goede’ garage! Dit is APK verplicht om op formulier te melden, maar goed... Ze vonden het niet verplicht te melden als ik geen grote beurt liet uitvoeren, ofwel of ik 300 euro wilde betalen voor advies… Laatste keer dat ik in Cuijk was. Kosten; € 339,12
196.547; 50 euro afstelkosten, startte slecht met kou…
198.445; APK 29 juni 2005. Inlassen plaatje rechtsachter, bleek niet nodig + voorpijp uitlaat. € 233,-
200.708; December 2005, nu het achterstuk van de uitlaat. € 128,-
202.971; APK 26 juni 2006. € 55,-
203.548; Nieuwe distibutieriem + rollen. Achteraf preventief, hij was nog goed, maar na 6 jaar vond ik het tijd voor een nieuwe riem. Ook koelsysteem gereinigd. € 260,-
205.514; APK 21 mei 2007. € 57,-
Slechts 2143 km gereden sinds de laatste APK!! Dat is tevens lastig, want het komt nu voor dat ik soms 4 tot 8(!!) weken niet rijdt, dan weer wel, dan weer niet. De accu trekt leeg, waardoor ik nu vrijwel elke keer met een jumpstarter erbij moet starten. Jammer, maar dat heb ik voor lief.
207.660; Beurtje gehad, nieuwe olie en luchtfilter, want ik ga 100 km per dag rijden…
208.834; Carburateur schoongemaakt, auto schokte wat, hield wat in. Week later sloeg de auto steeds af, wilde niet stationair lopen. Stationair injector schoonblazen en klaar… Ofwel lichtelijke opstartproblemen om na 2 jaar en 4000 km gereden te hebben weer dagelijks meer dan 100 km te rijden, maar niets schokkends. Totale kosten beurt plus schoonmaken carburateur € 185,-. Nu rijd ik dagelijks, het starten is geen probleem meer.
210.770; Liter olie bijvullen, peilstok staat weer op max, dagelijks 100 km een eitje!! Verbruik ligt ook nu in de winter op ruim 1 op 16, netjes!!
215.060; De stage zit erop, heb in de tussentijd nog een liter olie nodig gehad, maar de peilstok staat nu nog boven de helft. Ongeveer 1 op 2500/3000 per liter is veel, maar er zijn nieuwe auto\'s die meer verbruiken. Heb de afgelopen 4 maanden 9.000 km gereden, begon dus met lichte opstartproblemen maar verder geen centje pijn!!
215.330; APK 14 mei 2008. Schokdempers achter vervangen. € 133,65
216.618; Huidige kilometerstand.
Verder is ooit mijn linkerraam uit het geleidingsmechanisme gevallen en ging die niet meer dicht, kwestie van de deurbekleding losklikken en terug zetten. Ook heb ik na een nachtvorst mijn ruitenwissers iets teveel getergd en sprong de verbinding tussen de ruitenwissermotor en de wisserarm los. Weer vastgeklikt en verder geen problemen meer mee gehad. Ook heb ik voor 125 euro een setje winterbanden gekocht, voor het geval...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.