Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Executive (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | RAV4 2.5 Hybrid 4WD Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 12.300 km |
Eerste halfjaar met de RAV4
- 12.300 km
Na ruim twee jaar in een Citroën Grand Picasso (2015) gereden te hebben, ingeruild op deze Toyota. Met als vnl reden dat de Citroën niet beviel. Veel dealerbezoeken ivm (motor)storingen, radio die niet werkt, lekkage, ... Dit leverde frustraties op. Citroën was geen goedkope auto (44d), dan verwacht je toch echt wat anders. Overgestapt op Toyota vanwege een aantal redenen. Als eerste wilde ik een auto die betrouwbaar zou zijn, en statistiek geeft aan dat Toyota dat is.. Dus obv deze cijfers keuze gemaakt om naar een Toyota dealer toe te gaan. De RAV4 sprong er meteen uit, wat een mooie auto! Diesel rijden wilde ik liever niet meer ivm afschrijving (wat doet de nabije toekomst?) Dus keuze gemaakt om zakelijke km's met een kleine auto te doen, en de gezinskm's met deze RAV4. De Hybrid AWD was dan de enige optie. De auto moet een caravan kunnen trekken van 1500 kg. Gekozen voor de Executive uitvoering, afneembare trekhaak, JBL geluidsinstallatie, dakrails voor de dakkoffer/wintersport. Mooi leder, elektrisch verstelbare stoelen, LED koplampen, open dak, en allerlei andere luxe (veiligheids)zaken. Goed geholpen door de dealer, en daar stond dan in juli onze nieuwe auto!
Tot nu toe zijn we positief, meer dan tevreden. De auto rijdt echt heerlijk, zeer comfortabel. Is geen sportieve auto, dat niet. Maar wat zit het lekker, hebben de kinderen enorm veel ruimte achterin en is het geluidsniveau in het interieur laag. Nog niet eerder zo'n stille auto gehad. De JBL geluidsinstallatie geeft voortreffelijk geluid.
Ik heb bij aanschaf rekening gehouden met een verbruik van 1:15, dat is prima haalbaar. Bij gewoon rustig en relaxed rijden is zeker 1:16,5 1:17 haalbaar. Alleen rijden in stedelijk gebied nog veel zuiniger. De elektromotoren doen soms merkbaar mee als het over trekkracht gaat. Het aanslaan van de gewone motor / afwisseling elektromotor merk je er eigenlijk niets van. Dat gaat allemaal vanzelf. I.c.m. de automaat is dat heerlijk rijden. Ook met de caravan rijden afgelopen zomer naar Oostenrijk/Italië ging prima. Altijd voldoende vermogen.
Moet wel zeggen na jaren diesel gereden te hebben dat de auto soms hoge toeren maakt, bij accelereren. In het begin was dat wel even wennen.. gaat dat wel goed? Moet gezegd dat ook dan het geluidsniveau laag blijft. Maar zonder caravan rijden komen die toeren eigenlijk nooit zo hoog, of je moet hem op z'n staart trappen. Wat ik niet zo snel zal doen.. De caravan ligt trouwens veel stabieler achter deze auto dan bij de Citroën. Dat rijdt echt een stuk comfortabeler. De auto is ook bijna 400 kg zwaarder, dat scheelt natuurlijk ook.
De kwaliteit van de auto vind ik prima. Waar ik in de citroen nog wel eens op het dashboard (of ergens anders) sloeg, vanwege een rammeltje (waar ik mezelf echt aan kon storen...) is dat bij deze RAV4 gewoon goed. Geen gerammel of gekraak. Dat zit goed in elkaar.
Dingen die bij de Toyota misschien wat beter kunnen zijn;
- Geen ventilatieopeningen achterin, de kinderen vinden dat jammer! In de warme zomer zou dat wel fijn zijn.
- Geen zonnerolgordijnen mogelijk, bij de achterdeuren. Dat moet dus nog los ingebouwd worden..
- Geen goede leeslampjes achterin, ga ik ook nog mee aan de slag, voor die kids..
- Ramen (en open dak) kunnen niet worden gesloten met de sleutel?! Irritant, want dat ben ik gewend, mijn vorige auto's hadden dat wel. Ideaal om 's avonds nog even de auto goed af te sluiten.. nu bij twijfel naar de auto toe om te controleren. Met de dealer over gesproken, er komt ws een raamsluitmodule in..
- Alleen de bestuurder heeft een "auto" functie, bij de elektrische raambediening. (valt mee te leven hoor..)
Bovenstaand lijstje is geen drama, maar wel opvallend... De auto kost ruim 50d euro, dan mag dat toch wel op orde zijn, vind ik. Aan de andere kant: voor dit bedrag echt een fantastische auto, zeer degelijk, stil en AWD.
Ben benieuwd hoe de komende wintersport -over een paar weken- bevalt. Wie weet biedt de AWD nog soelaas in de sneeuw/bergen. Binnenkort laat ik het weten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota RAV4
Had je deze auto's al gezien?

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive | Pano | JBL | Leder | Trekhaak
- 2019
- 105.364 km

Toyota RAV4 2.0 VVT-i AWD Executive Business Aut.|NL-auto|Navi|Trekh|Leder|Clima
- 2016
- 178.147 km

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive , Trekhaak, 360 gr Camera, Winterpakket, 1650 KG Trekgewicht
- 2017
- 130.102 km