Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Style (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | RAV4 2.5 Hybrid 2WD Style |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 49.000 km |
nieuwe RAV4
- 790 km
Het is (te) vroeg om een review te schrijven op basis van uitgebreide ervaring. Wat ik nu schrijf is dan ook als eerste een uiteenzetting van waarom ik overgestapt ben naar deze auto en de eerste indruk van deze hybride auto.
Hiervoor heb ik jarenlang een diesel van de zaak gereden en afgelopen 4 jaar mijn eigen auto's gekocht, ook diesels.
Mijn laatste 3 auto's waren een Volvo V70 D2 Nordic+ (automaat) uit 2014, een Audi A4 Avant 2.0 TDI Ultra 150pk Sport (handgeschakeld) uit 2016 en een VW Passat 1.6 TDI 120pk Highline Business R (automaat) uit 2017.
Met deze 3 auto's zal ik deze Toyota RAV4 2.5 Hybrid (automaat) gaan vergelijken. In veiligheid, comfort, betrouwbaarheid, verbruik, totale kosten en algehele beleving.
De reden dat ik een hybride wil proberen is dat ik van mening ben dat de diesel echt z'n langste tijd heeft gehad. Als het niet is vanwege de daadwerkelijke milieubelasting en negatieve effecten op de gezondheid dan wel om z'n steeds slechter wordende imago; terecht of niet terecht.
De eerste winst heb ik al behaald; de wegenbelasting ligt €46,- per maand lager, ondanks hogere gewicht (1600kg). Tot mijn grote verrassing en verbazing is mijn verzekeringspremie zo'n €400, per jaar lager (bij 75% no-claim korting) dan voor de vrijwel even dure/goedkope Passat. Interpolis kon me niet echt uitleggen waarom dat is.
De Volvo en de Passat diesels waren echt zuinig en daarmee haalde ik makkelijk 1:20, de Audi was iets minder zuinig. Deze benzine hybride moet z'n zuinigheid nog bewijzen. De eerste onwennige kilometers leveren 1:14,29 op. Dat moet zuiniger kunnen.
Later meer...
kleine aanpassingen
- 4.000 km
De RAV4 rijdt nu zuiniger dan de eerste paar honderd km's, zonder er echt op te letten zit ik nu op 1 op 15,7
Maar daarom niet dit korte verslag van mijn ervaringen met deze auto.
Ik zit nu bij de dealer omdat ik twee kleine aanpassingen laat doen;
de inklapbare buitenspiegels worden met een extra module nu echt automatisch. Het onverlichte knopje links onder het stuur werkt voor mij niet. Vaak vergeet ik de knop in te drukken en daarmee de spiegels in of uit te klappen, Daarbij is uitstappen met ingeklapte spiegels link. De aanpassing kost een kleine €200 maar is het me waard.
Daarnaast laat ik RAV4 instaplijsten monteren omdat ik merk dat (bij deze hogere instap) de dorpel aan de bestuurderskant al kleine beschadigingen vertoont. Dit is een ingreep van zo'n €250,- en maakt de auto iets fraaier.
Verder nog steeds erg blij met deze auto en de keuze om hybride te gaan rijden.
inruilen
- 49.000 km
Na nog geen anderhalf jaar ruil ik deze auto in voor het nieuwe model.
Waarom?
1. Prima auto maar echt heel enthousiast ben ik uiteindelijk toch niet (meer) zo; zon schijnt hinderlijk op touchscreen, mis uitstraling, iets minder zuinig dan gehoopt en nog wat kleine dingetjes.
2. Ik blijk er toch niet heel goed tegen te kunnen om niet in het nieuwste model te rijden...
3. Die nieuwe RAV4 is toch wel een stukje completer en stoerder om te zien, zeker de Bi-Tone met treeplanken en panoramisch schuif/kanteldak
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.