Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Style (2016)

autoreview

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Style (2016)
Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Style (2016)Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Style (2016)Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Style (2016)Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Style (2016)Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Style (2016)Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Style (2016)Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Style (2016)Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Style (2016)Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Style (2016)

Signalement

UitvoeringRAV4 2.5 Hybrid 2WD Style
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf35.500 km
KM-stand laatst89.350 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bijna een half jaar in mijn RAV4

  • 41.420 km

Na een proefrit kon ik er eigenlijk niet omheen. Niet dat ik de RAV4 nou zo mooi vond, oh nee. Maar wat rijdt dat ding lekker! En ja, het is een Toyota, dus je mag aannemen dat hij dat ook nog een hele tijd blijft doen.
Deze RAV4 is mijn dertiende auto. Er is een rijtje uiteenlopende voertuigen aan vooraf gegaan. Ik heb nooit geleased en altijd eigen auto's gehad, al heb ik in perioden soms veel kilometers gemaakt. Ooit in 1965 begonnen met een tweedehands 2 CV, waarna nog enkele Citroëns volgden (1 x Ami 6 en 2 x een nieuwe 2 CV4) en daarna een viertal Renaults (2 x R6L, R14TL en R14GTL). In 1986 kocht ik mijn eerste Toyota, een Corolla DX Diesel waarmee ik in tien jaar tijd probleemloos meer dan 400.000 km heb gereden. Daarna, in 1997, wilde ik meer ruimte en in de vakantie een auto die je als camper kon gebruiken en dat werd dus een busje. Het Toyota busje vond ik niet leuk en ik viel voor een Mercedes Vito, die ik met ramen rondom bestelde. Na de Toyota, die me nooit in de steek liet, viel de betrouwbaarheid van Mercedes behoorlijk tegen. In 2004 ruilde ik hem in tegen een Opel Vivaro, ook een bestelbusje met ramen rondom, dat van aanzienlijk betere kwaliteit bleek. Ik vond het een fijne auto (zie review), ook in het dagelijks gebruik, al was de plotselinge verhoging rond 2005 van de wegenbelasting met ca. € 1000 per jaar voor particuliere eigenaren van auto's met een grijs kenteken wel een tegenvaller. Toch heb ik veel plezier van die auto gehad en ik eigenlijk wilde hem helemaal niet inruilen. Maar na 14 jaar dezelfde auto werd ik toch wel nieuwsgierig naar iets nieuws en ik begon af en toe proefritten te maken. Niet meer in busjes, want voor particulieren zijn die erg kostbaar geworden. En ook geen diesel meer, daarvoor rijd ik tegenwoordig te weinig. Het slechte imago van diesel speelde in mijn achterhoofd natuurlijk ook mee. Ik reed proef in o.m. Opel Zafira, Mitsubishi Outlander, Hyundai i40, Honda CRV, BMW 218i en een paar Toyota's (Auris TS en Prius Plus). Er waren enkele fijne auto's bij, maar ik werd er niet hebberig van. Als ik na een proefrit in mijn Vivaro stapte voelde ik me weer helemaal thuis. Hij paste bij wijze van spreken als een paar oude schoenen. Maar in augustus 2018, bij het maken van een proefrit in een net twee jaar oude RAV4 met 35.500 km op de teller, was ik verkocht. Het werd een impulsaankoop. De volgend morgen werd ik het al met de dealer eens over een inruilprijs en enkele dagen later stond de glimmende grijze RAV4 voor de deur. Een mooie uitvoering met dakreling, stootstrips op de portieren en fraai, al is het wat donker, interieur. Omdat ik minder rijd dan vroeger dit keer geen nieuwe auto meer, maar een gebruikte, al was hij nauwelijks van nieuw te onderscheiden. Maar op basis van mijn ervaring met Toyota in de jaren 80 en 90 en de vele positieve ervaringen van anderen leek het me geen groot risico. Bovendien werd de auto verkocht met twee jaar garantie.
Na een week vertrok ik voor enkele maanden naar Frankrijk en wat ik in de testen had gelezen bleek te kloppen, de RAV4 is een uiterst comfortabele en probleemloze reisauto, die zich heel makkelijk laat rijden, prettig stuurt en die heel stil is. Het perfecte samenspel tussen benzine- en elektromotor vind ik nog steeds fascinerend. Het bezwaar tegen gieren van de motor bij veel gas geven, wat veel als nadeel bij een continu variabele versnelling wordt genoemd, heeft Toyota bij de RAV4 goed ondervangen. Alleen bij plankgas neemt het toerental sterk toe, maar wanneer doe je dat? Bij normaal gas geven blijft het toerental binnen de perken en heeft de auto al opmerkelijk veel pit. Het verbruik viel me aanvankelijk wat tegen, hoewel 1 op 13,5 bij een rit op de autoroute niet schokkend is. Maar eenmaal in Zuid-Frankrijk bleek het hybride systeem op de secondaire wegen daar in zijn element. Ik haalde gemiddelden die tussen de 1 op 17 en de 1 op 19 lagen. In december keerde ik weer terug naar Nederland en het verbruik is hier iets hoger, maar het verkeer is hier ook drukker. Gemiddeld zit ik nu met korte en lange ritten samen op ongeveer 1 op 15,5. Gezien het feit dat ik toch vrij veel korte ritjes heb gemaakt ben ik daar dik tevreden mee.
De kilometerstand is nu bijna 41.500 en problemen heb ik tot dusver niet gehad. Alleen een band die langzaam leeg liep, hetgeen veroorzaakt werd door een spijker die loodrecht in het loopvlak stak. Het waarschuwingssysteem voor te lage bandenspanning bewees hier goede diensten. Reparatie bij een Franse bandenspecialist kostte me € 15,-.
Alles werkt perfect, er klinken geen rammeltjes en de auto doet soepel en geruisloos zijn werk. Het enige bezoek dat ik aan de garage heb gebracht was voor de update van het navigatiesysteem (valt nog binnen de garantie) en het monteren van een afneembare trekhaak. Omdat ik nogal eens met veel bagage naar Frankrijk rijd kom ik ruimte tekort en ik heb een bagagewagentje aangeschaft, waar ik nog eens 600 kg in kwijt kan. Achter de RAV4 merk je daar weinig van.
Het rijden met een automaat vind ik een zegen. Niet dat ik schakelen ooit als een probleem heb ervaren, maar zeker met steeds meer files is het wel heel ontspannen rijden. Die automaat werkt perfect, de auto reageert nauwkeurig op het gaspedaal.
Wat betreft luxe was ik weinig gewend, de RAV4 is mijn eerste auto met airco, elektrische ramen, regensensor, automatische verlichting, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, automatisch dimmende spiegel en nog wel wat van dergelijke extra's. Ik vind dat soort zaken niet heel erg belangrijk, maar wel prettig nu ik het heb. De achteruitrijcamera vind ik ook heel prettig, maar die is wel noodzakelijk. Het zicht naar achteren is bepaald niet het sterkste punt van deze auto. Fijn vind ik ook de LED-verlichting, die een zeer goede lichtopbrengst heeft. De ingebouwde navigatie vind ik een grote vooruitgang na het gehannes met losse TomTommen. De werking er van is prima, al heb ik in Frankrijk wel een enkele behoorlijke fout ontdekt. Maar ook mijn TomTom was verre van foutloos. De geluidsinstallatie is beter dan ik gewend was, maar ik vind wel dat de lage tonen behoorlijk kunnen dreunen. De radio werkt prima, alleen ontbreekt DAB in deze auto, wat ik een merkwaardige tekortkoming vind.
Is dat de enige tekortkoming? Nou, parkeersensoren aan de voorkant zouden wel makkelijk zijn. De draaicirkel is vrij groot. En de elektrisch bediende bagageklep gaat wel erg langzaam open en dicht. Ik vind dat een vrij onzinnige optie, maar je raakt er aan gewend. Wat meer vakjes om spullen weg te bergen, dat zou ook wel makkelijk zijn. Ik mis vooral de grote vakken in de portieren die ik in mijn busjes had. En het knopje om de buitenspiegels in te klappen is klein, niet verlicht en in het donker bijna onvindbaar. Bij een auto van deze prijs zou dat verlicht moeten zijn. Toyota is sowieso spaarzaam met lichtjes, want ook de meeste knoppen van de raambediening zijn niet verlicht. Maar verder zou ik het niet weten.
Hoewel….er is nog één punt. Het is een probleem bij meer auto's, maar bij de RAV4 speelt het een belangrijke rol. Dat is de keyless entry. Erg makkelijk natuurlijk, maar helaas ook makkelijk voor autodieven. Er zijn diverse trucs waarmee het boevengilde de auto kan openen en er mee kan wegrijden. Vooral de RAV4 schijnt heel erg in trek te zijn bij autodieven en hij staat zeer hoog in de lijst van meest gestolen auto's. Het keyless entry systeem is bij de RAV4 gelukkig eenvoudig uit te schakelen. Ik heb dat meteen gedaan, want ik wil mijn RAV4 niet kwijt. Maar elke keer als ik met de afstandsbediening de auto open en de sleutel bij de startknop moet houden om de auto aan de praat te krijgen erger ik me aan het feit, dat een wereldmerk als Toyota niet in staat is tot het ontwerpen van een goede beveiliging.
Tot zover mijn ervaringen na de eerste 6000 kilometer. Het is duidelijk dat ik heel tevreden ben met deze auto. Uiteraard zeggen 6000 km niet veel over de betrouwbaarheid en kosten op termijn. Ik neem me daarom voor om in de toekomst dit review bij te houden.

Benzineverbruik uitgerekend

  • 42.005 km

Eindelijk ben ik er toe gekomen om de verbruiksmonitor in te vullen. Ik ben wat betreft mijn schatting van het benzineverbruik toch iets te optimistisch geweest. Ik ging uit van gemiddeld 1 op 15,5, maar het blijkt 1 op 14,8 te zijn. Voor een zo zware auto op zich nog steeds een zeer acceptabel cijfer, maar wel héél veel meer dan het officieel opgegeven verbruik. Ik had gehoopt dat mijn RAV iets zuiniger zou zijn, zeker omdat ik een vrij rustige rijstijl heb. Ik ben benieuwd hoe het verbruik in de zomer is, mogelijk valt het dan toch een beetje mee. Wel is duidelijk dat de snelweg niet de plaats is waar het hybride systeem tot zijn recht komt. De besparing zit in het rijden op secondaire wegen en binnen de bebouwde kom. Dat laatste doe ik trouwens zo min mogelijk, de fiets is daar wel zo handig.

Een jaar na aanschaf: eerste beurt

  • 45.975 km

Omdat mijn RAV4 op 25 juli drie jaar werd heb ik de jaarlijkse beurt net voor die datum laten uitvoeren. Daardoor kon ik nog gratis de navigatie laten updaten. Ik hoop dat het helpt, want die liep behoorlijk achter, hoewel ik het systeem in december ook al had laten bijwerken. De verlaging van de maximum snelheid in Frankrijk buiten de bebouwde kom van 90 naar 80 km was bijvoorbeeld nog niet doorgevoerd, terwijl dat toch al een tijd geleden is veranderd.
Heel vreemd is dat de navigatie de provincieplaats Roye langs de snelweg van Lille naar Parijs niet kent. Lastig, omdat je daar vlak buiten de péage goedkoop kunt tanken en aangezien ik daar nog wel eens langs kom sla ik daar altijd even af om de tank te vullen. Het is een plaats van behoorlijke omvang, dus het is onbegrijpelijk dat deze niet in het geheugen staat, terwijl de gehuchten in de omgeving wel te vinden zijn.

Bij de beurt zelf kwamen, zoals dat gewoon schijnt te zijn bij Toyota's van deze leeftijd, geen bijzonderheden aan het licht. Op de rekening tref ik naast de beurt slechts de gebruikelijke motorolie, de ruitensproeiervloeistof, een oliefilter en een carterstopring aan. Totaal moest ik hiervoor € 234,00 afrekenen, wat voor deze beurt (3 jaar of 45.000 km) het standaardtarief is dat ook op de site van Toyota is terug te vinden.

Ik heb deze auto nu elf maanden en in die tijd heb ik er ruim 10.000 km mee gereden. De kilometerstand is nu 46.002. Ik ben nog steeds heel tevreden, het blijft een plezier om met deze auto te rijden. Het enige minpunt vind ik dat het interieur weinig flexibel is. Dat wist ik toen ik deze auto kocht, maar het is wel jammer. Ondanks dat het een heel ruime auto is sta je soms voor een probleem bij het vervoeren van grotere dingen De rugleuning van de achterbank kan niet vlak worden neergeklapt, en de rugleuning van de stoel rechtsvoor kan noch naar voren noch naar achteren plat gelegd worden. Vooral het vervoeren van lange dingen vergt daardoor veel puzzelwerk, als het al mogelijk is. Ook is de verhoging voor de hybride accu's in de kofferbak lastig, er is een schuin randje waar je niks op kunt zetten. Daarnaast vind ik de kleine vakken in de portieren onhandig. De navigatie maakt veel mogelijk, maar kaarten blijven onontbeerlijk. Je kunt ze in de portiervakken nauwelijks kwijt. Maar laat ik niet zeuren: het zijn kleinigheden die in het niet vallen bij alle positieve punten die ik over de RAV4 zou kunnen melden.

Alweer een jaar verder

  • 50.579 km

Zaken kunnen anders lopen dan je je voorstelt: na de eerste beurt in juli vorig jaar stond de auto volgens plan gepakt klaar voor een lang verblijf in Frankrijk, maar vlak voor mijn vertrek kreeg ik een ongeluk (niet met de auto, maar in het openbaar vervoer). Het opgelopen letsel maakte reizen onmogelijk en autorijden nou ook niet bepaald tot een genoegen, zelfs niet met een RAV4. De auto bleef dus grotendeels werkloos voor de deur staan. Toen ik na een aantal maanden weer zodanig was opgeknapt dat ik aan mijn uitgestelde verblijf in het zuiden kon beginnen sloeg, enkele dagen voor mijn vertrek, corona toe. Grenzen dicht en ook het eigen land min of meer op slot. En weer kon ik de klaar gezette bagage wegzetten en stond de RAV4 opnieuw doelloos voor de deur. Het mag een wonder heten dat ik sinds juli vorig jaar toch nog zo’n 4500 km heb gereden.

Maar nu de grenzen weer open lijken te gaan wil ik opnieuw proberen te vertrekken. Dat betekende wel weer een gang naar de garage en de eerste APK, want eind juli wordt de RAV vier jaar en ik wil niet gedwongen voor een APK moeten terugkeren. En omdat bij het onderhoudsschema niet alleen de kilometerstand geldt, maar ook de verlopen tijd, werd de APK weer gekoppeld aan een onderhoudsbeurt.

Ik heb weliswaar in het afgelopen jaar extreem weinig gereden, maar aan de RAV4 ligt dat zeker niet. Integendeel, het is nog steeds een plezier om de auto te pakken en elke rit ervaar ik weer wat een fijne auto dit is. Zoals te verwachten viel heeft de auto altijd trouw dienst gedaan en ik had dus bij de beurt ook geen enkele klacht te melden. De kosten van deze beurt, incl. vervangen pollenfilter e.d. bedroegen € 304,27. Op basis van de magere 4500 km die ik heb gereden drijft dit de kilometerprijs fors op, maar dat is het gevolg van de uitzonderlijke situatie en kan ik noch de dealer, noch Toyota verwijten. Bovendien, als je niet rijdt spaar je hoe dan ook een hoop geld uit, dus wat klaag ik eigenlijk.

Benzineverbruik opnieuw uitgerekend

  • 57.792 km

Na het invullen van de verbruiksmonitor is duidelijk dat mijn benzineverbruik wat is gestegen. Ik kom nu uit op 1 op 14,47 (6,91/100). Op zich niet verbazingwekkend, want er zaten de laatste maanden een paar lange ritten naar het buitenland in met een betrekkelijk zware aanhanger en ook een fors aantal heel korte ritjes (boodschappen e.d.). Ik vind een dergelijk verbruik onder deze omstandigheden acceptabel. De RAV4 is geen zuinigheidswonder, maar voor een auto van dit formaat is het verbruik m.i. heel netjes.

Drie jaar zorgeloos rijden

  • 62.756 km

Ik heb mijn RAV4 nu drie jaar en hij was dus toe aan zijn derde beurt. Tot nu toe geen klachten, alleen ben ik tussentijds één keer naar de garage gegaan omdat het ruitenwisserblad linksvoor gescheurd was. Het blad van de rechter ruitenwisser was ook al niet best meer, dus het werden twee nieuwe ruitenwisserbladen. Die van Toyota lijken wel van goud gemaakt, want ik moest daarvoor € 89,70 afrekenen. Ze wissen goed, dat wel.
Verder doet de RAV braaf zijn werk. Aan niets was te merken dat hij weer aan een beurt toe was, maar de kalender wees het aan. Het reguliere onderhoud kostte dit keer € 414,67 en dat was inclusief een nieuw ruitenwisserblad achter. Want dat was ook aan het rafelen. Met deze beurt kreeg ik ook weer een jaar Toyota Pechhulp Europa met de opmerking van de monteur dat ik die toch niet nodig zal hebben “want met een RAV4 krijgt je geen pech”. Zo’n opmerking is natuurlijk de goden verzoeken, maar eerlijk gezegd heb ik er wel vertrouwen in. Ik blijf het een genot vinden om met deze auto te rijden.

Geen nieuws, goed nieuws

  • 72.599 km

Dit dreigt een saaie review te worden, maar ook na vier jaar heb ik geen opzienbarende meldingen te doen. De kilometerteller wijst inmiddels ruim 72.600 km aan. Bij de (kleine) beurt + APK, die ik gisteren bij de dealer liet uitvoeren, kwamen geen bijzonderheden aan het licht. Dat verbaasde me niets, want mijn RAV4 rijdt nog steeds erg fijn. Toyota verlengt de garantie weer met een jaar en dat kunnen ze doen want het risico dat ze daarbij lopen is gering.
Dit voorjaar zochten we vrienden op die hoog in de Pyreneeën wonen. Het was voor het eerst dat we echt steile hellingen en afdalingen met deze auto hebben gereden en tsjonge, wat gaat dat makkelijk! Moeiteloos naar boven en door terug te schakelen in de S-stand is de snelheid naar beneden ook goed te reguleren.
Toch zijn er een paar dingen die gaan ergeren. Veel mensen klagen over de navigatie van Toyota en hoewel ik dat in het begin wat overdreven vond begin ik me daar wel bij aan te sluiten. Het systeem reageert af en toe erg traag. Bovendien zijn diverse plaatsen in Frankrijk niet in te geven. Vooral de plaatsen die met “Saint” beginnen (en dat zijn er nogal wat) leveren problemen op. Ik houd een TomTom bij de hand en het is eigenlijk te gek voor woorden dat dat nodig is.
Een ander punt zijn de achterlichten. Die functioneren uitstekend, dat is het niet, maar de kunststof kappen zijn op een paar plaatsen aan het verweren en echt mooi ziet dat er niet uit. Dat zou bij een auto van deze leeftijd toch nog niet mogen gebeuren. Herstel is volgens de garage slechts mogelijk door het vervangen van de hele units en dat is een zeer kostbare affaire. Dat gaan we dus niet doen want zo belangrijk is het nou ook weer niet.
Mogelijk exemplarisch zijn de banden, die naar mijn gevoel steeds lawaaiiger lijken te worden. Althans, het gaat me steeds meer storen. Jammer, want de auto is verder zo stil. Ook die ga ik nog niet vervangen, want daar zijn ze nog lang niet aan toe en ik houd niet van kapitaalvernietiging. Wel weet ik nu al dat ik, als ik aan nieuwe banden toe ben, zorgvuldig de stilste banden zal uitzoeken. Waarschijnlijk kom ik dan uit op Michelin, waar ik in het verleden uitstekende ervaringen mee had.
Het zijn eigenlijk kleine ergernissen en die kunnen mij het plezier in mijn RAV4 niet wegnemen. Het blijft een fijne auto en zoals het er nu uitziet lijkt hij zijn reputatie van betrouwbaarheid waar te maken. Al klop ik dat toch maar even af op ongeverfd hout, want je weet maar nooit…...

10 JAAR GARANTIE, OF TOCH NIET

  • 77.159 km

Toyota geeft een uitzonderlijke garantie op auto’s tot 10 jaar oud tot een maximum van 200.000 km. Voorwaarde is wel dat de Toyota’s volgens fabrieksschema bij de dealer hun onderhoudsbeurten krijgen. Dat kan Toyota kennelijk doen, want met de bekende betrouwbaarheid van dit merk is het risico aanvaardbaar.
Die garantie is veelomvattend. Maar elke auto heeft zo zijn zwakke plekken of plekjes en ook bij een Toyota gaat er wel eens iets stuk. Zo functioneert het navigatiesysteem in mijn RAV4 niet goed meer en in de achterlichten is sprake van enige condensvorming, wat er nogal shabby uitziet. Volgens mijn dealer komen deze twee kwalen vaker voor bij mijn model van de RAV4. En die zijn natuurlijk, in de kleine lettertjes van de garantievoorwaarden, uitdrukkelijk uitgesloten van de garantie. Mijn dealer, als altijd zeer behulpzaam, heeft het nog eens zorgvuldig nagekeken, maar kan daar niets aan veranderen.
Oké, op het rijden van mijn auto is niets aan te merken, de achterlichten functioneren (nog) naar behoren en navigeren met een TomTom kan ook. Ik blijf mijn RAV4 een erg fijne auto vinden, maar dit is toch wel een gevalletje van jammer maar helaas. Een ruilunit van het navigatiesysteem kost € 600 ex btw en montage. Een nieuwe ca € 2000,- Het om cosmetische redenen vervangen van de achterlichten is schier onbetaalbaar. Dat gaan we dus allemaal niet doen….

SAAI VERHAAL?

  • 80.650 km

Deze week werd mijn RAV4 zeven jaar (waarvan vijf jaar in mijn bezit). Dat betekende dat hij weer naar de garage mocht voor een onderhoudsbeurt. Het wordt een saai verhaal, want hij rijdt nog als een tierelier. Er viel in de afgelopen vijf jaar niets te repareren en ook nu was alles oké. Door wielen te verwisselen is het bandenrumoer ook verminderd en dat is heel prettig. Ik blijf het een fijne auto vinden en de haperende navigatie en shabby achterlichten doen daar niets aan af. Wel ben ik volgend jaar toe aan twee nieuwe banden, zo werd mij meegedeeld. Na 80.000 kilometer en zeven jaar is dat niet gek.
Natuurlijk, met een kilometerstand van net over de 80.000 mag je ook verwachten dat alles naar behoren functioneert, maar toch, bij andere merken hoor je wel eens minder prettige verhalen bij een vergelijkbare kilometerstand. Dus ik ben nog steeds heel tevreden over deze auto.

Maar nu ik toch in de garage was lokte nieuwsgierigheid mij naar de showroom om eens goed te kijken naar het huidige model van de RAV. En hoe gaat het dan, je raakt in gesprek met een verkoper en een afspraak voor een proefrit is snel gemaakt.
Gisteren was het zo ver: een fraaie RAV4 black edition uit ‘21 met 48.000 km op de teller stond voor mij klaar. Ik kan kort zijn, de stoelen zitten lekkerder, de motor is nog wat stiller en ook iets krachtiger en de auto rijdt vaker elektrisch. Ook het stuurkarakter lijkt wat verbeterd, kortom, een heel fijne, soepel rijdende en comfortabele auto. Maar toen ik daarna weer in mijn eigen RAV stapte vond ik het verschil nou ook weer niet zo groot dat ik meteen wilde gaan inruilen. Natuurlijk, zo’n nieuwe RAV maakt wel hebberig. Is ie verbeterd? Jazeker! Is hij zoveel beter dat het een zeer omvangrijke investering waard is? Hmmm….. eerlijk gezegd eigenlijk niet. Je krijgt wel wat terug voor een RAV uit 2016, maar voor een gebruikt exemplaar van het nieuwe model worden pittige prijzen gevraagd en zo groot is het verschil tussen beide auto’s nou ook weer niet. Hij blijft wel bovenaan op mijn verlanglijstje staan. Maar voorlopig rijd ik toch nog maar door met mijn RAV!

Schokkende ervaringen?

  • 89.350 km

Hoe houd ik deze review interessant? Ik ben weer bijna 10.000 km en een jaar verder en schokkende ervaringen heb ik niet te melden. De RAV doet nog steeds wat ie moet doen.
Het was in juli wel weer tijd voor de jaarlijkse beurt en nu de auto acht jaar oud is hang ik ook elk jaar aan de APK keuring. Dit keer moest ik wel dieper in de buidel tasten, want de achterbanden waren echt aan vervanging toe (cuppen en beginnende droogtescheurtjes). De dealer wist mij er ook van te overtuigen dat ik de ruitenwissers voor moest laten vervangen (die lijken, zoals ik al eerder schreef, prijstechnisch van goud gemaakt) zodat ik alles bij elkaar rond de 900 euro kwijt was. Maar met die nieuwe achterbanden is het net of ik een heel nieuwe auto heb. Wat een rust….
Verder is er niets, maar dan ook helemaal niets te melden. Behalve dan dat ik nog steeds heel erg in mijn nopjes ben met deze auto.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota RAV4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (50)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.