Toyota Prius 1.8 Hybrid Executive (2019)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 Hybrid Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 71.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Zuinig en stil
Na jarenlang een Prius3 te hebben gereden en deze de twee ton bereikt had, was het tijd om hem in te ruilen voor een andere. Na lang wikken en wegen toch weer voor een Prius gekozen, maar dan wel eentje van de 4e generatie en van ná de facelift in 2019. Na jarenlang Prius rijden is het model een soort geuzennaam geworden; veel mensen vinden het maar niks, een ouwelullenmodel en staat de naam alleen al garant voor spot; ik ben er aan gaan hechten zoals je dat ook met een paar goed ingelopen schoenen doet.
De plug-in versies van na de facelift (dus met volledige achterbank) zijn a; nog heel zeldzaam en b; erg prijzig. Zo prijzig dat je het mogelijke voordeel er niet uit zal halen en met de huidige elektriciteitsprijzen is rijden op benzine in de Prius waarschijnlijk sowieso een betere deal.
Waarom toch weer voor een Prius gekozen: De betrouwbaarheid, ruimte van binnen voor een gezin met grote kinderen en de lage onderhoudskosten waaronder natuurlijk het verbruik. Ook heb ik een Corolla TS (stationwagen) overwogen. Van binnen een stuk moderner dan de Prius4 maar is wel bijna 20cm langer dan mijn huidige Prius3 en dat hoeft ook weer niet.
Wat mij na de eerste 150km in de Prius4 opvalt: Hij stuurt veel lichter en strakker dan de Prius3. Je merkt dan pas hoeveel je met de 3 moet corrigeren. Het dashboard is moderner uiteraard maar ook door de veel luxere materialen geen gepiep en gekraak meer en het is overall ook veel stiller van binnen.
De motor heeft nog steeds een inhoud van 1,8liter en perst daar nu 98pk uit, eentje minder dan de Prius3. Samen met de elektromotor is het vermogen nu maximaal 122pk, ipv 136pk. Nu koop je een Prius niet om agressief op het gas door het verkeer heen te jagen met snelheden boven het maximale, maar ondanks het lagere vermogen rijdt de auto veel prettiger en alerter.
Dan het verbruik na 150km met gemengde wegen maar nog wel heel voorzichtig rijden: Ik heb nog niet afgetankt maar de boordcomputer geeft bijna 1:28 aan. Ik ben benieuwd wat dat werkelijk gaat zijn. Met de Prius3 lag het wérkelijk verbruik in mijn geval gemiddeld tussen de 1:18 (winter) en 1:20 (zomer).
Update mei 2024
35.000km verder, weinig klachten, inmiddels Michelin all weather banden en trekhaak laten monteren. Dat laatste is voor de fietsendrager maar is ook bescherming voor de lak aan de achterzijde;-). Van de zomer ga ik ook een vouwwagen trekken (max 725kg) dus ik ben benieuwd.
Gebrek aan Android Auto is storend, nu dus maar navigatie via telefoon aflezen.
Beurten bij de Toyotadealer zijn helaas prijzig.
Gemiddeld verbruik is volgens de boordcomputer van de auto 4,3 en in werkelijkheid (aan de pomp) 4,6. Met warmer weer en zuinig rijden is 4,3 wel haalbaar in de realiteit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Prius+
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Prius+ 1.8 Active 7-Persoons Automaat / Adaptieve Cruise Control / Airco Climate Control / LMV / Keyless Entry Start&Go / Onderhoudshistorie aanwezig / Hybride / Automaat /
- 2019
- 136.061 km

Toyota Prius+ 1.8 Active , 7 persoons, 1e eigenaar en org NL, garantie tm 5-2030 en/of max 200.000 km*
- 2020
- 115.657 km

Toyota Prius+ 1.8 Active | 7 Persoons | Climate Control | Lichtmetalen Velgen |
- 2020
- 128.573 km