Toyota Land Cruiser 90 3.0 TD (1998)

autoreview

Toyota Land Cruiser 90 3.0 TD (1998)

Signalement

UitvoeringLand Cruiser 90 3.0 TD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf183.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds jaren ben ik er al zeker van dat ik ooit nog eens een 3 deurs LandCruiser 90 wilde hebben. Er was alleen 1 probleem.. Ze zijn nieuw en 2e-hands onbetaalbaar. Daarom was ik ook niet echt bezig met serieus zoeken naar zo’n auto. Totdat ik er eentje tegenkwam die binnen mijn budget viel. En nog wel eentje op geel kenteken, een zeldzaamheid! Ik ben gaan kijken, proefrit gemaakt en de knoop maar doorgehakt. De hoge MRB (€ 120,= per maand) neem ik dan maar voor lief. Wat je ervoor terugkrijgt is een geweldige auto. De uitstraling is helemaal top. Het is een Challenger uitvoering, wat betekent dat hij lichtmetalen velgen heeft met bredere banden, dakrailing, verchroomde grille en spiegels, spatbordverbreders en bumpers in kleur (two-tone). Zelf heb ik er nog een zonneklep en een pushbar op laten zetten. Het enige wat hem (naar mijn mening) nog meer uitstraling geeft, zijn een maatje grotere velgen.
De hoge zit in combinatie met de goede stoelen is erg fijn. Je hebt een heel goed overzicht op het verkeer, ook naar achteren, omdat de zijruiten niet geblindeerd zijn. Verder is de motor soepel, vanaf 1500 toeren wil hij graag vooruit, en mooi stil. 120 km/u is geen probleem en ook dan blijft het motorgeluid mooi op de achtergrond. Door de lange overbrengingen maakt de motor weinig toeren. Nog geen 2.000 bij 80 km/u. De vering is comfortabel, hij hobbelt niet en drempels zijn normaal te nemen. En dit voor de korte uitvoering..! Al met al een erg fijne auto om langere stukken mee te rijden.
Intussen heb ik er een aantal keer met aanhanger en caravan mee gereden. Zelfs met een aanhanger die richting 2.000 kilo gaat, heb je nog niet het idee dat de auto er ook maar iets moeite mee heeft. Het enige is, dat hij met wat meer gewicht op de kogel (rond de 100 kilo), nogal op zijn kont gaat hangen. Maar om dit als een echt probleem te zien...

Update Januari 2010

Ondertussen heb ik al heel wat meer ervaring opgedaan met deze auto. Ik heb er nu ook al een aantal keer mee met een echt zware aanhanger (3500 kilo) erachter gereden. Dat gaat prima. Wat dan echt ideaal is, is de lage gearing bij het achteruit rijden. Zet hem in Low en in zijn achteruit en je kunt zonder de koppeling te belasten zo'n combinatie overal heen rijden.

Ik gebruik de auto nagenoeg niet in het terrein. Over de capaciteiten in de modder, in het mulle zand of op hellingen kan ik niks vertellen.

Wel zijn we er al een aantal keer mee op wintersport geweest. Ook dan is het ideaal met de LandCruiser. 4 man erin, de bagage + eten achterin en rijden maar. Voor relax rijden houdt je 120 km/u aan. Door de hoge zit heb je mooi overzicht over de wegen. Mocht je onderweg twijfelen of de weg misschien glad is, dan kun je de 4x4 al rijdend inschakelen. Berg op heeft hij totaal geen probleem met het gewicht ofzo. En in de sneeuw de 4x4 erbij aan en je kan overal komen.

Ook hangt er wel eens een fietsendrager voor 4 fietsen achterop de trekhaak. Het doorhangen blijft dan beperkt. Dit omdat de as bij doorzakken van de veren op rubberen blokken komt te liggen, waardoor hij niet verder in kan veren. Gaat prima en de vering blijft ook comfortabel. Dus mijn eerdere verhaal over het op zijn kont hangen valt wel mee. Hij zakt vrij snel door zijn veren, tot het punt dat de rubberen blokken het overnemen, dan zakt hij niet meer verder.

Er zit nu een motorkap-logo voor op en ik heb originele windkappen boven de voorste zijruiten geplaatst. Dit maakt hem nog meer af.

Ik rijd elke keer met veel plezier in mijn LandCruiser

PROBLEMEN

Voor de aanschafprijs zou het wel heel mooi zijn geweest, als alles aan de LandCruiser helemaal goed was. Er waren wel een aantal punten waaraan iets moest gebeuren.

Zo was de linkervoorband helemaal scheef afgesleten, de andere banden waren ook niet echt top meer. Er liggen nu 4 nieuwe banden onder en tijdens de eerste grote beurt, heb ik hem laten uitlijnen.
Verder stond de treeplank aan de rechterkant een stuk naar achteren. De spatkap bij het rechter voorwiel ontbrak en de kappen van de rechter spatbordverbreders sloten niet mooi op elkaar aan. Zeer waarschijnlijk heeft hij daar ooit een aanrijding / botsing gehad. De treeplank en de spatbordverbreder hebben we terug gebogen en opnieuw vastgezet.
Bij de eerste grote beurt, kwam naar voren dat er nogal wat roest aan de onderzijde van de auto was. Hij was nog nergens doorgeroest, maar op een aantal plaatsen wel flink geroest. De garagist vond dit vreemd voor een Toyota uit 1998, zeker omdat aan de deuren en rondom de wielkasten helemaal geen roest zat. ik denk dat de auto van een boer of veekoopman geweest is. Dan komt de auto vaak in aanraking met mest, en dat tast ijzer op een gegeven moment flink aan. Een andere reden kan ik niet bedenken. In overleg met de garagist heb ik de auto volledig laten tectyleren.
De grote beurt gaf verder geen verassingen.


Update Januari 2010

Nog weinig problemen gehad tot nu toe. Enkel regulier onderhoud

Airco-onderhoud voorjaar 2008
Nieuwe Schokbrekers achter eind 2009 (Zaten nog de originele onder)

Verder elk jaar een beurt, het ene jaar een grote het andere jaar een kleine + apk en rijden maar.

Ik moet het natuurlijk afkloppen, maar de geroemde betrouwbaarheid van de LandCruisers, geldt tot nu toe ook voor dit exemplaar.!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.