Toyota Land Cruiser 100 4.7 V8 Executive (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Land Cruiser 100 4.7 V8 Executive |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 148.000 km |
KM-stand laatst | 163.500 km |
Genot op wielen
- 156.000 km
Ik heb deze donkerblauwe auto gekocht in het vroege voorjaar. Ik heb lang gezocht naar een mooi exemplaar met relatief weinig kilometers, Nederlandse herkomst en een duidelijke geschiedenis.
De meeste auto’s van dit type hebben een dieselmotor. Ik wilde de benzinemotor. Die is hoogst zeldzaam. Mijn auto heeft een soort turbo die hem extra kracht geeft.
Ik heb er sinds aanschaf bijna 8.000 kilometers mee gereden. Probleemloos. Geen olieverbruik. Goede koeling. Goede automaat. Zeer comfortabel. Relatief korte draaicirkel. Heel wat anders dan de Range Rover P38.
In deze auto kom ik tot rust. Ik zit hoog en droog. Als een vorst. Hij is stabiel op de snelweg, maar hij kan ook door gebieden waar de wegen slecht of afwezig zijn. Hij kan trekken als een lier, reageert rap op het gaspedaal en remt geweldig.
Hij start altijd, rijdt 1 op 7, heeft een formidabele airco en alles gaat ouderwets met de hand: Geen automatische ruitenwissers of verlichting. Geen tingeltjes of bliepjes. Dit is gewoon helemaal een auto voor mij.
Hij is in onderhoud bij de Toyota dealer. De wagen is roest- en schadevrij, staat mooi in de lak, heeft grote wielen met verse banden. En de trekhaak zit er nog maar net op.
Natuurlijk kost het geld. Brandstof is duur. Goed onderhoud kost ook wat. Maar in vergelijking met een Range Rover is hij voordelig. En het publiek ziet er een werkpaard in; geen luxe paard. Dat vind ik eigenlijk wel zo fijn.
Supercharger
- 159.000 km
Mijn auto heeft een supercharger. Dat is een soort turbo, maar dan niet aangedreven door uitlaatgassen, maar door een riem.
Deze toevoeging aan het vermogen van de auto is al in zijn jonge jaren aangebracht. Het geeft de auto heel veel extra kracht.
Ik heb niet de indruk dat die kracht ooit echt is gebruikt, want de trekhaak is nog maar kort aanwezig.
Ook beschikt de auto over een extra benzinetank. Daardoor heb ik een actieradius van 850 kilometers. Dat is trouwens een schatting, want ik rijd hem nooit helemaal leeg.
Zelf gebruik ik de auto niet om er zwaar mee te trekken. Ik vind het gewoon fijn dat hij dat wel kan. Ik ben er zuinig op en wil er het liefst mee rijden tot ik niet meer mag of kan rijden.
Ben er onlangs mee naar Zuid Frankrijk geweest. Op de terugweg heel veel regen gehad. Ook in die omstandigheden voelt de auto heel veilig en vast aan.
Rijd superfijn
- 163.500 km
De auto heeft een grote beurt gehad en is voorzien van een nieuwe APK. Hij rijdt zó verschrikkelijk lekker. Elke rit maakt me blij. Hij is in onderhoud bij Toyota van Leeuwen in Waddinxveen. Daar is de auto ruim 22 jaar geleden nieuw geleverd.
Het onderhoud aan zo’n auto is niet goedkoop. Ik besteed aandacht aan preventief onderhoud. Als ik denk dat iets slijt, vraag ik om vervanging of vernieuwing. Dit keer wat rubbers van de wielophanging achter. En nieuwe olie in het differentieel. Nieuwe ruitenwissers, aircocheck, bougies, filters, slangetjes en een derde sleutel besteld. Dan moet je niet schrikken van €2.000.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.