Toyota Corolla Wagon 1.6 16v VVT-i Linea Sol Annivers. (2006)

autoreview

Toyota Corolla Wagon 1.6 16v VVT-i Linea Sol Annivers. (2006)

Signalement

UitvoeringCorolla Wagon 1.6 16v VVT-i Linea Sol Annivers.
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf116.000 km
KM-stand laatst280.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Alles behalve saai

  • 280.000 km

Inmiddels rij ik in mijn tweede Corolla station van dit model. De vorige heb ik in november 2015 na ruim 4 jaar en met 265.000 kilometer op de teller ingeruild voor een model van na de facelift die eind augustus 2006 op kenteken is gezet. Ik heb na circa 300.000 zelf gereden kilometers dus de nodige ervaring opgedaan met dit type auto.

Ik heb ervoor gekozen om voor deze review een bestaande Autoweek-autotest te herschrijven waarbij ik, anders dan testredacteuren vaak doen, niet oneindig lang door zeur over hoe saai deze Toyota wel niet is. Ik schrijf vanuit mijn eigen jarenlange ervaring.

Ik rij in een Corolla Wagon 1.6 16v VVT-i Linea Sol. In deze complete uitvoering van de Toyota Corolla zit eigenlijk alles wat je wenst. De rijeigenschappen van de Corolla zijn afgestemd op comfort, de auto heeft guitige koplampen, een strak gevormde achterzijde en is voor een gezinsauto ruim genoeg. Tevens presteert ie goed.
De Corolla Wagon valt in positieve zin op doordat de auto tijdloos is vormgegeven. Waar generatiegenoten na twee jaar al verouderd lijken te zijn is deze auto 14 jaar na zijn introductie nog altijd fris en monter. Het is niet moeilijk om de kwaliteiten aan de Toyota Corolla Wagon te ontdekken, vooral niet als deze is uitgemonsterd als meest luxueuze Linea Sol Anniversary. Deze Japanner koop je om zijn kwaliteiten. ‘Maar hoe gaat het met het innerlijk’, wordt vaak gevraagd als de technische kwaliteiten worden geroemd..
Is die dan ook zo goed? Ja, alles zit op z’n plek en werkt logisch en met de kwaliteit van de materialen is ook weinig mis. Het donkere doch functionele dashboard blinkt uit in overzichtelijkheid en bedieningsgemak. Daarbij zorgt de zilverkleurige afwerking op de middenconsole en de portieren voor afwisseling. Zeldzaam voor Toyota zijn de kleine missertjes die we tegenkomen; delen van het dashboard sluiten niet mooi op elkaar aan, dat had strakker gekund..
De zitpositie is in orde, het leren driespaaksstuur is goed axiaal verstelbaar. De stoelen zitten comfortabel maar geven wat minder zijdelingse steun. Voor mensen met lange benen zijn de zittingen wellicht aan de korte kant. Vering en demping zijn afgestemd op comfortabel vervoer. Het karakter van de auto is niet afgestemd op klaverbladraces.

Snelle sprinter
Met een gewicht van 1.170 kg heeft de Corolla een relatief laag gewicht, met een positief effect op de sprintcapaciteiten. Met een 0-100-tijd van 10,2 seconden is ’ie een snelle sprinter en ook bij de tussenacceleraties laat de Corolla zich van z’n goede kant zien. Het stuurkarakter en de eerdergenoemde soepele onderstelafstemming zorgen ervoor dat we ‘m kunnen bestempelen als een comfortabele doch vlotte auto. Schakelen gaat soepel en nauwkeurig. Ook als je normaal doseert bij het remmen komt de auto vlot tot stilstand.
De Corolla heeft ‘echte’ hoofdsteunen voor de achterpassagiers in plaats van geïntegreerde exemplaren. Het voordeel hiervan is dat je ze kan verwijderen wanneer je de leuning naar voren wilt klappen om de laadruimte te vergroten, zodat de leuning niet achter de al eerder omgeklapte zitting wordt gepropt. De Toyota heeft een bagagecapaciteit van maximaal 1.480 liter. Als het meubilair achterin weer rechtop staat, hebben de achterpassagiers voldoende beenruimte als bestuurder en bijrijder een normale lengte hebben.

Nieuw kostte deze auto nog geen 22.500 euro! En als je ziet wat er voor dat geld allemaal op en aan deze Linea Sol Anniversary zit... Standaard heeft deze Toyota o.a. zaken als dakrails, lichtmetalen wielen, cruise control, automatische airco, vier elektrisch te bedienen zijruiten, een met leer afgewerkt stuur en een dito pookknop, zijairbags voor en achter, een regensensor, zonwerende ramen en audiobediening op het stuur. Dit, de vlotte prestaties en Toyota’s bewezen betrouwbaarheid, zijn de sterke punten van mijn Corolla Wagon.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.