Toyota Corolla Wagon 1.6 16v VVT-i Linea Sol Annivers. (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Wagon 1.6 16v VVT-i Linea Sol Annivers. |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 181.293 km |
KM-stand laatst | 252.500 km |
Waarom een Corolla?
- 206.199 km
Beste autoweek gebruikers.
Al jaren lees ik met plezier autoreviews van auto's die wat ouder zijn of hogere kilometerstanden hebben, dan kun je in mijn ogen pas zien of een auto ''goed'' is.
Na jaren alleen maar lezen en af en toe een reactie plaatsen ga ik nu maar eens zelf een review schrijven en zo goed mogelijk bijhouden.
Waarom heb ik deze auto gekocht?
Privé rijd ik ongeveer 8000/9000 kilometer per jaar, het woon-werk verkeer mag ik afleggen in een auto van de zaak.
Mede daarom ( als ik meer zou rijden zou het al snel te duur worden. ) was ik in het bezit van een BMW 323Ci cabrio automaat uit 2000 ( de E46 ).
Een erg fijne auto om te zien en om te rijden ( ja ik mis hem nog steeds wel eens ).
Gezien er een kindje opkomst was, is er besloten voor een station of MPV te gaan kijken, een kinderzitje in de BMW past wel, maar is onpraktisch.
Open rijden zonder kindje zat er voorlopig ook even niet in, in de weekenden.
Enfin.
Na een tijdje zoeken en bekijken van reviews op autoweek en op https://www.honestjohn.co.uk/ ( wat een topsite als je een occasion zoekt , wel in het engels !)
Kwam ik op deze shortlist:
BMW 3 (E46)
BMW 5 (E39)
Ford Focus 1.8 125 PK
Mitsibushi Lancer 2.0
Subaru Impreza
Subaru Legacy
Toyota Corolla 1.6
Toyota Corolla Verso 1.8
Volkswagen Golf 4
--De BMW's en Subaru's vielen af vanwege het gewicht ( en de Impreza is ook nog behoorlijk klein).
--De Focus was net iets te duur en stond niet vaak bij een dealer te koop.
--De Lancer, mooie auto maar 1.6 te licht en 2.0 lastig te vinden met redelijk KM stand ( en iets zwaarder / minder zuinig dan de Corolla ).
--De Corolla stond ook volop bij dealer inclusief garantie te koop ( zegt wel iets over het vertrouwen in de auto ).
--De Corolla Verso ( 1e ) generatie werd niet heel veel aangeboden ( wel het overwegen waard )
--De golf 4, prima auto, met toch wel wat probleempjes op leeftijd.
De shortlist werd dus erg kort...het moest een Corolla worden, een station met 1.6 en Sol uitvoering. ( i.v.m. de climate control ).
Gezien er bij de Toyota dealers best wat exemplaren stonden ( dealer onderhouden, bovag garantie), zijn we hier op zoek gegaan.
De eerste auto in Venray zag er niet uit, overal hagelschade en schade rondom, hierna naar Ridderkerk gereden...en daar de Corolla naar wat onderhandelen gekocht, de BMW was gelukkig al particulier verkocht.
Het betreft een Corolla E12 Sol ( geen Anniversary!! ) van 15-07-2006
De auto was van de eerste eigenaar, en zag er van binnen netjes uit en had buiten wat gebruikerssporen.
De auto was 10 jaar en één dag oud bij aanschaf en is afgeleverd inclusief grote beurt, nieuwe APK, Airco afvullen en reinigen, Nieuwe remblokken en schijven voor en nieuwe banden voor...à €959,32 ( bedrag zit al in het aankoop bedrag).
prijs €5300,- voor een ''oude'' Toyota....maar hopen dat de auto ze geld qua betrouwbaarheid waard is.
HET RIJDEN:
De stoelen zitten erg fijn, de auto is vrij luxe uitgevoerd, elektrische ramen rondom climate control en ja ja navigatie ( met pijltjes dus niet goed bruikbaar maar goed ).
De bagageruimte heeft een vlakke laadvloer wat ik erg waardeer.
Enige dingetje is de trekhaak deze schraapt nogal snel over een drempel met passagiers/zware bagage achterin.
De motor reageert soepel en is behoorlijk snel bij doortrekken, in het begin wel even gekeken of ik nog in ze 4 zat, of dat er 6 versnellingen waren toerenteller wijst 3000 toeren bij 100km/h en 3900 toeren bij 130km/h aan....dit is vrij normaal voor benzine auto's uit die tijd, maar na de BMW 6 cilinder en diesels die ik gewend was, moest ik hier even aan wennen.
Verbruik is gemiddeld 1 op 13...bij langere ritten en 1 op 15 indien je niet harder dan 110KM/H gaat en langere afstanden rijd.
PROBLEMEN EN ONDERHOUD:
Gezien ik niet veel, maar wel lange afstanden rijd ben ik van plan de auto om de 2 jaar een grote beurt te geven.
Tot nu toe is dit uitgevoerd ( kosten vul ik later in ).
€26,54
08-2016 : Na een vakantie in Duitsland op een verschrikkelijk slechte weg hield de bodemplaat van de carterpan het voor gezien, ik kon deze nog terug klikken achter de bumper en rijden op de Autobahn zonder dat die er vanaf viel, bij thuiskomst is deze vast gezet met pop nagels.
€29.96
07-2017: APK geen opmerkingen/reparaties.
€25.25
02-2018 : 1 koplamp defect, 1 lamp laten vervangen (H7 Longlife ) bij de garage ( hoge rekening in mijn ogen, doe het volgende keer zelf ).
€347.94
07-2018
--APK geen opmerkingen of reparaties
--Remvloeistof vervangen ( 2 jaar oud ).
--Remmen reinigen achter ( piepten een beetje )
--Grote Beurt ( Dealer )
De dealer had bij de grote beurt ook koelvloeistof en 4x een bougie vervangen à €162,81, dit was niet nodig en achteraf van de rekening gehaald.
Wat mij opviel is dat de ( Toyota dealer ) goedkoper of amper duurder is dan andere garage's ook als deze geen koelvloeistof/bougies vervangen.
€6,95
08-2018
Het rubber van de ruitenwisser aan de bestuurderskant is gescheurd, jammer want hij wiste nog goed, een nieuwe ruitenwisser van de action erop gezet, even kijken hoe deze zich houd tegenover wissers van de dealer zelf.
€4.95
02-2019
Even een kleine update,
Dimlicht aan de passagierskant was defect, deze zelf vervangen voor een Philips lampje van de action.
Zelf vervangen, was niet makkelijk door de beperkte ruimte ( aan de bestuurderskant nog minder ruimte trouwens ).
Kilometers gaan iets harder dan verwacht, omdat mijn vriendin haar Yaris wat vaker laat staan ( omdat deze beroerd stuurt ) en de Corolla meeneemt.
Remmen blijven soms wat piepen, schijnt bij andere Corolla's ook voor te komen.
Kleine beurt en APK
- 207.150 km
Deze week de auto weer naar de dealer gebracht voor een APK á 29.95 en een kleine (budget) beurt à 174 euro, voor dat bedrag blijf ik trouw bij de dealer in plaats van een andere garage.
De Corolla kwam weer glansrijk door de APK, zonder op of aanmerkingen.
Wel is de ruitenwisser achter en het interieur filter vernieuwd.
Tevens is er 450 gram koudemiddel aan de airco toegevoegd en is er een takata airbag onder garantie vervangen.
Totaal kosten voor alles €391,-
Geen gek bedrag om hopelijk weer een jaar probleemloos te rijden.
Dakantenne kapot.
- 208.911 km
De antenne was er al een aantal keer lastig eraf te draaien bij het bezoek aan de wasstraat ( ja ik weet het ik moet hem eigenlijk met de hand vertroetelen maar heb daar niet altijd zin in.)
Vorige week draaide de antenne helemaal niet meer los, gegokt op een goede afloop, maar in de wasstraat brak de antenne toch af.
Geprobeerd deze los te draaien, met veel pijn en moeite gelukt, maar hierbij helaas ook de antennevoet beschadigd..
Bij CAR in Nijkerk ( als je in de buurt woont een aanrader, kreeg snel en duidelijk een prijs opgave en montage gebeurde aldaar). De boel laten vervangen en tevens één gescheurd wisserblad laten vervangen, totale kosten €110,- maar nu kunnen we gelukkig wel weer alle radiostations ontvangen.
Nieuwe APK en kleine beurt.
- 211.753 km
Vandaag is de auto weer naar de garage (toyota dealer, familiebedrijf) geweest.
Mede door ander werk ( minder kilometers)
Corona (minder kilometers met kinderen en privé).
Hadden we dit jaar maar weinig kilometers gemaakt, daarom gekozen voor een kleine i.p.v. grote beurt.
APK, fluitend er door heen (blijft me verbazen).
Beurt + interieur filter gedaan
Kosten €193,-
Ook was de accu in wat mindere staat, deze geeft in de winter waarschijnlijk problemen en laten we binnenkort vervangen.
Accu vervangen
- 211.760 km
De accu is vervangen voor een originele toyota accu, met drie jaar garantie... Kosten €169 dus hoop dat de accu langer dan drie jaar mee gaat.
De accu zat er al in bij aankoop van de auto.
Ai eerste echte reparatie
- 212.726 km
De eerste echte reparatie is een feit.
De remmen piepten al een tijdje, dit was vooral te horen bij langzaam rijden, het piepen werd steeds erger.
Na een lange rit kwam er veel hitte van één velg aan de voorkant, deze was gloedheet, de andere velg enkel warm.
Het vermoeden was een vastzittende remklauw.
Dit bleek inderdaad het probleem.
Remklauw voor bestuurderskant is gereviseerd, beide kanten gereinigd en remvloeistof bijgevuld.
Kosten €158
Tevens een lampje laten vervangen, wou dit eigenlijk zelf doen maar de auto stond toch bij de garage, en voor deze kant moet je eerst één en ander uitbouwen om er goed bij te komen.
Kosten €32
Binnenkort gaan we weer een rit van 70 kilometer maken, ik ben benieuwd of het verbruik dan misschien makkelijk boven de 1 op 15 komt.
Eerste onderdeel vervangen wegens defect
- 218.144 km
In de tussentijd is het eerste onderdeel echt kapot gegaan (revisie van de remklauw en preventief vervangen van de accu niet mee gerekend).
Één van de twee autosleutels werkte niet meer op afstand.
Zelf gekeken voor een nieuw batterij, maar meeste komt uit China en dan krijg je nog verzendkosten, en ik wilde een goede kwaliteits batterij (Japans). Kosten €7,50 bij de dealer.
Toen de batterij werd vervangen bleek de sleutelhoes ook kapot, kosten voor vervangen €14,95
In de tussentijd gebruikten we de 'tweede' sleutel, toeval bestaat niet, maar na een paar dagen gebruik viel er ook een knopje uit deze sleutelhoes.
Kosten weer 14.95
Bij aankoop zijn er nieuwe Yokohama blueearth banden voor geplaatst, en de banden die toen voorop zaten naar achteren geplaats, na ongeveer 35 000 kilometer zit er rondom overal nog 2 à 2,5 millimeter profiel op.
Omdat de Yokohama's best prijzig zijn, en redelijk snel versleten nu gekozen voor 4 Bridgestone Turanza T005 195/60 R15 banden, inclusief montage en nieuwe ventielen €365,56
Zijn er meer mensen die merken dat de Yokohama blue earth sneller slijten?
Auto gaat binnenkort voor de APK en Onderhoudsbeurt weer naar de dealer, ik houd jullie op de hoogte?
APK en grote beurt
- 219.000 km
De auto is weer geweest voor de jaarlijkse APK en ditmaal een grote beurt, er is dit jaar weinig gereden, maar de kilometers komen er aankomend jaar waarschijnlijk sneller bij.
Grote beurt 325
Apk 29.95
Stadslicht 12,55
Remblokken achter (nipparts) 145,50
Interieur / pollen filter 32,40
Totaal bijna 545, -
Alles bij elkaar een duurder jaar ivm nieuwe banden (4x) nieuwe accu grote beurt en remblokjes.
Gezien de meeste onderdelen jaren goed blijven zal de prijs per kilometer de komende tijd weer dalen.
Oja de Bridgestone banden, hiervoor met de Yokohama's kwam ik met de boordcomputer eigenlijk zelden boven de 1 op 15, nu lukt dat wel makkelijk en zit ik op langere ritten bijna tegen de 1 op 16.
Nieuwe ruitenwissers en zoemend geluid.
- 224.111 km
Vandaag de twee ruitenwissers weer vernieuwd, zag dat ze goedkoper waren dan in 2018 (5,95 nu 6.95 toen).
Voor 11.90 dus weer twee valeo/magnum action ruitenwissers gemonteerd.
45 maanden was de tijd dat de action wisser mee ging.
20 maanden de tijd van de Japanse wisser van car in nijkerkeveen.
Ik hoor sinds kort een zoemend geluid, ik vermoed een wiellager gezien de verbanden alle vier redelijk nieuw zijn en ik ervan uit ga dat deze nog niet gecupt zijn.
Grote beurt en APK
- 225.226 km
De auto weer weggebracht voor een APK en grote beurt. ( 29.95+194 euro)
3e remlicht was kapot (26.87), en een advies voor de koplampen ( deze waren iets dof en nu gepolijst).
Ook is de remvloeistof vervangen (60,-) net als de ruitenwisser achter. ( 17.78 euro)
Totaal dus 328.60 bij de officiële dealer.
Het eerder zoemende geluid lijkt verdwenen....dus daar heb ik geen last meer van.
Hard uitlaat geluid.
- 225.597 km
Vlak voor de vakantie klonk de auto ineens als een petjes Honda Civic...
De ANWB gebeld en deze constateerde een kapotte midden demper.
Ik vroeg of ze dit niet hadden moeten zien, maar volgens de wegenwacht was het doorgeroest op een plek die je moeilijk kon zien.
Gelukkig kon de middendemper (merk romax )apart vervangen worden, eigenlijk bestaat de uitlaat uit voor/middendemper en katalysator ( origineel) en einddemper.
Volgens de ANWB zou de dealer de hoofdprijs rekenen.
Rondgebeld...
Kwikfit kwam op 200,- ( in of exclusief btw? maar kon geen onderdeel leveren)
Vakgarage kwam op 367,- euro
Bij CAR in nijkerk 200 voor 2e hands onderdeel inclusief montage maar deze konden de komende weken niet...
toch maar de dealer gebeld en kosten waren 332,07 voor onderdeel en montage....
Waarschijnlijk roest de auto over een paar jaar dus eerder weg dan de uitlaat zelf :)
Duurdere apk dan verwacht.
- 233.909 km
Dit jaar de auto weer voor groot onderhoud inclusief nieuwe remvloeistof (€269) en apk (€29.95)gebracht.
Ook koelde de airco niet heel lekker meer,deze is nu bijgevuld (129.95)
Een paar weken geleden zelf twee koplampen vervangen ( waarvan één kant makkelijker gaat dan de andere kant door de accu die in de weg zit ).
Helaas kreeg ik een belletje....u gordel is niet meer goed ( mij niet opgevallen maar ik controleer dat ding eigenlijk ook nooit )...
Gerepareerd inclusief (de)montage voor €190 , terwijl een nieuwe uit zou komen op €400....
Totaal is 619,48....dus hopelijk volgend jaar een kleine beurt en niet al te dure apk?
De dealer heeft de koplampen uit service gepolijst , ik neem nog even contact met ze op want in september 2022 heb ik dit laten doen inclusief in de blanke lak zetten ( en dat was 99% beter dan wat het was )...
Ik ben bang dat als ze het nu gepolijst hebben ( ik hoop het eigenlijk van niet )....dat ze dan de blanke lak er weer hebben afgeschuurd.
Tussentijdse update.
- 239.500 km
Weer even een kleine update,de ruitenwissers waren aan vervanging toe...heb er even mee gewacht tot na de vorst periode ( die natuurlijk alsnog terug kan komen dit jaar ).
Kosten 11,90 valeo van de action zelf gemonteerd.
Vorige week was ik bang dat de koppeling versleten was.
Vorig jaar met de vele sneeuw en zomerbanden kwam ik moeilijk de parkeervakken uit, de koppeling slipte toen bij optrekken op de snelweg,offerte voor nieuwe koppeling al opgevraagd maar het probleem leek ineens verdwenen tot vorige week.
Ik reed op de snelweg, moest hard remmen en gaf vol gas in de 3e versnelling om een baan op te schuiven...de koppeling leek even door te slippen......
Ik heb er daarna nog een behoorlijke tijd mee gereden en niks meer gemerkt,tot ik dezelfde avond de snelweg opreed en express behoorlijk door trok in de toeren en de koppeling leek weer heel kort te slippen.
Daarna echter niks meer gemerkt bij hoge versnelling lage snelheid, lage versnelling hoge snelheid, van 5 naar 3 terug schakelen op de snelweg....helemaal geen slip te voelen....iemand hier ook ervaring mee?
Als de koppeling versleten is moet die vervangen worden, maar vind dat soms slippen heel apart.
Dit jaar gaan we voor het eerst op langere autovakantie ( circa 1300 kilometer enkele reis) ik zal een update plaatsen na deze trip.
APK en kleine beurt.
- 241.990 km
Weer een jaar verder.
de APK kunnen we vrij snel afhandelen, geen problemen.
Kleine beurt is uitgevoerd ( wederom bij de dealer ).
En omdat we voor het eerst een echt lange autorit gingen maken naar Frankrijk ook een aircocheck en reiniging laten doen , de airco was qua temperatuur nog prima en ook waren er geen gebreken waargenomen aan het aircosysteem.
APK 49.95
Kleine onderhoud 232.99
Airco check en opfrissing 39.95
Totaal €322.90
Naar mijn mening niet te gek veel voor weer een jaar rijden.
Niet helemaal vlekkeloze rit Frankrijk
- 245.500 km
Omdat vliegen in de vakantieperiode ons te duur werd. en de vlucht tijden vaak ook niet ideaal zijn hebben we dit jaar besloten om met de auto naar Zuid-Frankrijk te gaan.
De ruimte in de kofferbak is voor ons voldoende, wij hadden dus geen dakkoffer mee.
Ook hadden we ter plekke een accommodatie dus geen vouwwagen/caravan aan de trekhaak.
Ook op langere ritten blijken de stoelen prima ( waar bij andere Aziatische auto's de stoelzitting nogal eens te kort kan zijn is dit in de Corolla niet zo, voor mij als langere Nederlander van 1.83 dan ).
Jammer blijft het feit dat de auto 3000 toeren maakt bij 100km/h en de auto dan ook iets meer begint te verbruiken omdat de vvti kleppen open gaan, bij 130 maakt de auto ongeveer 4000 toeren, een diesel rijd over het algemeen wat relaxter, het verbruik zou waarschijnlijk ook iets zuiniger kunnen zijn als de toeren iets lager zouden zijn.
Op de heenweg verliep alles eigenlijk goed, tot we na een snelle plaspauze bij een parkeerplaats de snelweg opreden.
Ik merkte vrij snel op dat de koelvloeistoftemperatuur net onder het rood stond.
Airco uit, verlichting uit, ramen open, kachel vol aan,snelheid omlaag, en zo snel mogelijk stoppen ( vluchtstrook was vrij smal dus 1 kilometer door gereden naar een tankstation ).
Motorkap open en die voelde uiteraard warm maar niet heet, ook bij inschakelen van de airco begon de koel fan te draaien, en het koelvloeistof niveau stond ook nog mooi op maximaal....
Auto opnieuw opgestart en prompt stond de koelvloeistof meter weer mooi in het midden (de meter start onderaan dus waarom die aan de bovenzijde bleef staan is me nog steeds een raadsel.).
Uiteraard daarna nog een paar keer gekeken maar de koel fan bleef gewoon draaien en koelvloeistof stond op MAX.
Het brandstofverbruik lag ongeveer op 1 op 12,5 in België iets boven de 120 in Frankrijk voornamelijk iets boven de 130 op de teller gereden.
We hadden een tussenstop in Dijon ( zowel heen als terug ) maar door drukte hebben we alsnog wel behoorlijk door gereden om toch bijtijds in het hotel te zijn.
Op de terugweg ( 10 augustus )
Zwarte zaterdag was voorspelt op zaterdag 27 juli en zaterdag 3 augustus, toen ik keek viel de file me op die dagen wel mee.
Wij hadden echter de pech dat het drukker was dan op zwarte zaterdag en één van de drukte dagen ooit in Frankrijk volgens de mevrouw bij de receptie van ons hotel.
Over 550 kilometer normaal circa 6 uur, hebben we 10 uur gedaan.
Na een aantal uur werd het steeds warmer in de auto, de airco leek eigenlijk niks meer te doen.....
Dit was gelukkig vrij laat op de reis, ik heb de ANWB gebeld of ik er iets aan kon doen ( de Franse ANWB werkt niet in het weekend ).
Meneer gaf aan dat het kon zijn dat er stof in de uitloop van de airco zat, of dat de airco leiding was bevroren ( deze was inderdaad helemaal wit ) indien je lang rijd, en de temperatuur te koud hebt treed de vorstbeveiliging in werking.
De dag erna was de leiding mooi ontdooid ,hebben we de temperatuur van de climate control op 23 in plaats van 21,5 gezet en konden we eigenlijk overal door rijden, het probleem is toen ook niet meer ontstaan.
Kortom de rit is goed verlopen ( met een schrik momentje door de koelvloeistof meter ).
Totale kosten heen en weer voor benzine (euro 98 ) en tol waren.
Tol €164
Tanken €444,70
Tanken had zeker goedkoper gekund, we hebben een paar keer duur getankt op de tolweg ( soms 2,37 per liter ) omdat we er niet bekend waren, de volgende keer zorg ik dat we nog tanken in België ( rond de 1,75 per liter ) of Luxemburg, en waar mogelijk de snelweg soms afgaan.
Toch is 152 per persoon ( met misschien nog wat afschrijving van de auto )voor een retourtje een stuk goedkoper dan vliegen.
Duurste rekening tot nu toe.
- 249.000 km
Een poos geleden begon de auto wat lastig te schakelen in de 3e versnelling, vooral bij een koude start, en hoe lager de temperatuur hoe langer het duurde voor de bak wel goed schakelde. ( als de versnellingsbak warmer werd ging het beter), daarop heb ik besloten de versnellingsbakolie te laten vervangen om te zien of dit iets zou oplossen.
Echter slipte de koppeling in de 4e en 5e versnelling op de snelweg, net als vier jaar geleden toen er een dik pak sneeuw lag ( toen kwam ik met de zomerbanden de wijk moeilijk uit ), echter was het slippen toen ineens verdwenen, ook bij lage snelheid hoge versnelling en veel gas geven enz enz.
Maar gezien de problemen nu besloten alsnog de koppeling te vervangen.
Ook een poos geleden, de dakstrip ( dus niet de dakrails ) stond omhoog na een bezoekje aan de wasstraat, deze leek toen weer goed te zitten, tot ik op een moment besefte dat hij een tijdje daarna toch echt was verdwenen, de dealer vroeg er een paar honderd voor ( ik heb dit dus anders opgelost daarover zo meer ).
Ook de voet van de antenne was afgebroken, omdat ik niet zeker was of hier water door naar binnen (kon gaan) komen besloten deze te vervangen, volgens de dealer kon dit alleen compleet vervangen worden voor €500,- ( in 2019 was dit inclusief montage bij een Toyota sloperij 110 euro ). bij de zelfde sloperij kostte een nieuwe ring 14,50.....
Ik heb dus de dealer dit maal links laten liggen, en de auto 40 kilometer verderop naar de sloperij ( die ook montage/onderhoud doet ) gebracht voor een nieuwe koppeling en versnellingsbakolie met additief , dakantenne ring, en dakstrip.
maarrrrrrrrrrrr, toen kwam er een belletje, dat de auto eigenlijk nog iets meer liefde nodig had dan was gedacht, de remblokken voor waren minder, remklauwen niet helemaal goed meer ondanks reviseren tijd geleden, ook de aandrijfas rechts was wat dunner door roest, kleppendekselpakking was hard, ring aandrijfas links en uitlaat waren slecht.
Ook zijn de filters,motorolie,remvloeistof,bougies vernieuwd,
Gasklephuis gereinigd,en zijn de lampjes achter de climate control vervangen.
Totaal kosten € 1750
De totale onderhoudskosten ( reparaties onderhoudsbeurten lampjes ruitenwissers ) was tot nu toe 4.069,40
Met het bedrag hierboven dus 5819.40 in totaal over de hele looptijd.
Kosten per kilometer = 4.069,40 / 67.707 km circa 6 cent per kilometer of 39.90 euro per maand ( 102 maanden in bezit )
Kosten per kilometer = 5.819,40 / 67.707 km circa 8.6 cent per kilometer of 57.10 euro per maand ( 102 maanden in bezit )
-Ik heb wegenwacht Europa service ( nu circa 16 euro ) dit zal sinds 2016 circa 12 euro per maand zijn schat ik.
-WA+ circa 40 euro per maand gemiddeld.
En de wegenbelasting schat ik op 50 euro per maand.
Afschrijving 5300 euro : 102 maanden is afgerond 52 euro ( als de auto nog 0 euro waard zou zijn ).
Per maand heeft de auto tot nu toe dus ongeveer 211 euro gekost ( exclusief wassen en brandstof ), mensen vragen wel eens waarom ik geen private lease neem....( ik besef dat indien je een brandstof/laad pas mag gebruiken het bedrag anders is natuurlijk ), maar ik kan voor dit bedrag nog geen A segmenter leasen.
Ik kijk met een schuin oog nog wel eens naar de Avensis T27 maar ben huiverig voor het handrem elektronica probleem, onderdeel is 2000 euro en imitatie ( en ook sloop is zelden ) te vinden.
de Avensis T25 ook wel eens bekeken maar behalve meer bagageruimte vraag ik me af hoeveel ruimer de auto is vergeleken met deze Corolla.
Er is nog één ''probleem'' waar ik binnenkort op terug kom, de hemelbekleding laat los, niet door de auto zelf, maar de laatste vakantie rit is er iets teveel in de kofferbak geduwd, Bij Amayama de onderdelen via de gedetailleerde plaatjes bekeken en 3 nieuwe dopjes besteld voor een paar euro, ook lijmspray van 3M gekocht voor hemelbekleding, reparatie hele hemel kost tussen de 450 en 600 euro....ik hoop dus dat ik het voor een paar tientjes zelf redelijk netjes opgelost krijg.....
APK
- 252.500 km
Jaarlijkse APK (€49.95)is weer gedaan, de remleidingen waren al eens getectyleerd maar moesten nu toch echt vervangen worden.(€ 190.35), Het schakelen ging naar mijn mening nog steeds niet zoals het hoort, de dealer gevraagd om de versnellingsbak en kabels waar mogelijk te smeren, het probleem lijkt nu minder dus hopelijk blijft het probleem even weg en is bak revisie, of vervanging ( van de sloop ) niet nodig.
Waar de yokohama banden bij rond de 35 000 kilometer nog 2 á 2,5 millimeter profiel hadden hebben de bridgestone turanza 5 banden voor nog zo'n 3.5 en 3.7 millimeter en achter 4.3 en 4.8, deze gaan dus langer mee, ik zal het prijsverschil indien vervangen nodig is tussen beide banden eens vergelijken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.