Toyota Corolla Wagon 1.6 16v VVT-i Linea Sol (2003)

autoreview

Toyota Corolla Wagon 1.6 16v VVT-i Linea Sol (2003)

Signalement

UitvoeringCorolla Wagon 1.6 16v VVT-i Linea Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf134.000 km
KM-stand laatst264.910 km
Lezerswaardering: 36%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer iets luxer

  • 175.000 km

De zoektocht

Ik reed al ruim vijf jaar vrijwel probleemloos rond in mijn Toyota Corolla 1.6 GXi Station uit 1997 en voelde de behoefte om weer eens in een andere auto te gaan rijden. Technisch en optisch was mijn oudje nog prima, maar ik had geen zin om binnen enige tijd voor onvoorziene hoge kosten te komen staan. Het was (te) lang goed gegaan en ergens komt dan een moment dat het bloeden gaat beginnen en daar wilde ik niet op wachten. Er moest een andere komen. En omdat ik bij auto's maar in één richting kan denken moest het weer een Toyota worden. Nadat ik een late Carina station en Camry station de revue had laten passeren koos ik toch weer voor een Corolla. Een auto met overzichtelijke afmetingen en betaalbare vaste lasten. Natuurlijk een station want ik wil nooit meer anders vanwege de ruimte en dan de meest luxe versie met een 1.6 motor. En het moest er één zijn van het model 2002-2006. De meest luxe versie bleek 'Sol' te heten dus werd de digitale zoektocht ingezet met als sleutelwoorden 'Sol' en trekhaak. Prijs maximaal 7500 euro, kilometerstand beneden 150.000. Wat mij bij mijn GXi ook al was overkomen, overkwam mij nu weer: het aanbod was zéér klein. Hooguit vier à vijf stuks in heel Nederland, met bouwjaar 2002 of 2003. Dat maakt de keuze natuurlijk gemakkelijk, maar de spoeling is wél dun en het aanbod was verspreid over alle uithoeken van het land. Na één teleurstellende bezichtiging in Zutphen (de auto stond klem op de buitenparkeerplaats en oogde zowel van binnen als van buiten smoezelig) kwamen we puur toevallig weer uit bij het bedrijf waar we in 2005 ook de GXi hadden gekocht. We maakten telefonisch een afspraak en na onze eerdere goede ervaringen met dit bedrijf hadden we vooraf al besloten dat, als we tot een passend financieel plaatje zouden komen, de deal rond zou zijn. En zo ging het dus ook. De auto optisch nagelopen, enkele krasjes ter kennisgeving aangenomen en de deal gesloten zonder proefrit te maken.

Twee weken later stond de auto klaar. Ik nam plaats en moest wennen aan het donkere interieur. En wijdbeens zitten was er niet meer bij door de bredere middenconsole. En dan al die knopjes! Waar dienen die in vredesnaam allemaal voor? Ik ben niet iemand die handleidingen gaat lezen, een auto moet voor zichzelf spreken en dat bleek met deze 'Sol' gelukkig het geval.

Meer luxe

Wat zijn de extra's ten opzichte van mijn GXi: Automatische airco, afstandbediening voor de portieren, electrische raambediening achter, zij- en passagiers airbags, boordcomputer, electrisch verstelbare buitenspiegels, meer opbergvakjes en een geïntegreerde radio/cd speler met twee keer zoveel geluidboxen waar ik erg blij van wordt, evenals mijn dochters op de achterbank die nu hun eigen boxen hebben. Kortom, een hele stap voorwaarts voor iemand die tot voor kort ook nog in een 46 jaar oude Kever reed.

De rijeigenschappen

De auto kan prima meekomen in het moderne verkeer, trekt vlot op en heeft tot 119 km/uur een laag geluidsniveau. Na 120 wordt het luidruchtiger, zodat het geluidsvolume van de radio iets moet worden opgeschroefd. Bij 130 lijkt het geluidsniveau weer wat minder nadrukkelijk aanwezig te zijn. Dat fenomeen komt mij bekend voor, mijn GXi had dat ook. Wel is de Sol een stuk stiller dan de GXi, ook omdat ik nu geen ruisend dakraam meer heb. De stoelen zitten prima. Het dakraam, dat de GXi wel had, mis ik in het geheel niet. De Sol is bijna 150 kilo zwaarder en heeft 5 pk minder dan de GXi, maar ondanks deze voor de 'Sol' nadelige cijfers doet ie niet onder voor de GXi. Schakelen gaat prima, al is de achteruit af en toe wat hakerig. En sinds ik een nieuwe koppelingsplaat heb laten monteren door een ander bedrijf dan de Toyotagarage, blijft de versnelling af en toe haken als ik terug wil schakelen van vier naar drie. Dat krijg je ervan, als je geen officiële Toyota-onderdelen laat monteren.
Het verbruik is voor ons positief verrassend. Zonder er veel moeite voor te hoeven doen halen we met gemak ruim 1 op 15, ook tijdens de zomermaanden mét de airconditioning aan, vouwcaravan er achter en veel bergweggetjes. Met een lichte voet en anticiperende rijstijl is 1 op 16 mogelijk. Het kan nog zuiniger, zo leert de ervaring, maar dan moet je supergeconcentreerd en anticiperend rijden en dat is dodelijk voor het rijplezier. Wellicht dat cruisecontrol een uitkomst zou zijn, maar juist dát zit er niet op. De boordcomputer met verbruikswaarden die je op verzoek kan oproepen vind ik prettig. Tevens is het een leuke gadget voor een wedstrijdje met mijn vrouw: wie kan er het zuinigst rijden!

Het uiterlijk

De 'Sol' heeft een voornaam voorkomen. Er zitten weinig frivoliteiten op of aan maar die mis ik ook niet. De vormgeving is niet memorabel maar heeft wel als voordeel dat het redelijk tijdloos is. De GXi sprak duidelijk meer tot mijn verbeelding. Om eerlijk te zijn mis ik de GXi nog elke dag, niet omdat de 'Sol' mij niet bevalt, maar omdat ik de GXi een buitengewoon sympatieke auto vond. Die status heeft de'Sol' (nog) niet.

De pluspunten

De pluspunten van de 'Sol': Hij voelt zeer degelijk, zowel van binnen als van buiten. Geen rare kieren of naden, geen hinderlijke kraakjes. Het rijdt volwassen maar is minder een klaverbladridder dan de GXi. De auto oogt goedmoedig, maar kan uit zijn slof schieten als de verkeerssituatie of mijn gemoedstoestand daar om vraagt. De 10,2 seconden van nul naar 100 zijn cijfers waar deze 'Sol' goed mee voor de dag kan komen. Olieverbruik heb ik nog niet waargenomen.
Met de laadruimte zijn we tevreden. De hele uitzet voor twee kleine kinderen past er in, de bank is, mocht het nodig zijn, gemakkelijk om te klappen, zonder poespas. Het in- en uitladen is vanwege het ontbreken van een tildrempel erg gemakkelijk. Op dat punt hebben we beslist niets ingeleverd, sterker nog, we kunnen méér meenemen, mocht dat nodig zijn. Kleine spullen kunnen we onder de laadvloer kwijt, in speciale vakjes. Het zicht rondom is goed. De stoelen zitten stevig en comfortabel. De afwerking oogt verzorgd.


De minpunten

De minpunten. Ik heb moeten wennen aan het indirecte gevoel bij het sturen. Ik kan er minder scherp mee rijden dan met de GXi. De wielen volgen de bevelen van het stuur prima op, maar het is duidelijk geen kart.
Over de bagageafdekhoes ben ik niet enthousiast. De bagageruimte wordt afgedekt door een combinatie van hoedenplank en oprolscherm. Dat oprolscherm begint op circa 1/3 deel van de bagageruimte. Bij het vervoeren van veel bagage zit de hoedenplank al snel in de weg, evenals de koker waarin het scherm zich oprolt. Deze kunnen echter onder de vloer van de bagageruimte worden opgeborgen, zo merkte één van de lezers van deze review op, waarvoor dank. Neemt niet weg dat dit bij de GXi slimmer was uitgewerkt.
Een ander minpuntje is dat de ramen weinig zonwerend zijn. Wel beter dan bij de GXi, maar het had wat meer mogen zijn.
Dagteller en kilometerteller zitten in één display en zijn nooit gelijktijdig zichtbaar. Met het menuutje dat in dit display is verwerkt is tevens de lichtsterkte in het klokkenhuis te regelen. Dit is overdag moeilijk in te stellen omdat het menuutje in daglicht slecht is af te lezen. Het went wel, maar zelf zou ik het anders ontworpen hebben. In mijn GXi was dat beter geregeld, maar ja, dat was mechanisch en blijkbaar niet meer van deze tijd.
Als de contactsleutel in het contact zit en het bestuurdersportier gaat open, dan klinkt er gepiep. Dat soort fratsen is niet aan mij besteed. Ik heb altijd een goede reden om even uit te stappen met de sleutel nog in het contact en daar heb ik geen piepconcert bij nodig. Daar staat tegenover dat deze auto géén gordelpiep heeft en dat vind ik een pluspunt want ik hou niet van gepiep.

Onderhoud

Ik heb nu drie keer een lamp in de koplampunit moeten vervangen. Dat was prima te doen. Wel zijn er een paar krasjes bijgekomen, maar ik heb mijzelf al afgeleerd om mij daar druk om te maken. De auto is acht jaar oud en dan zijn krassen geen uitzondering op een auto die dagelijks voor allerlei activiteiten wordt ingezet. Het is een gebruiksvoorwerp, met dat doel is ie gekocht en hij doet zijn werk vooralsnog naar wens.

Juni 2012
Ik heb licht metalen velgen aangeschaft, de zomerbanden om laten zetten van staal naar lichtmetaal en om de stalen velgen nieuwe winterbanden laten leggen. Na een relatief brave winter zijn de stalen velgen eigenhandig vervangen door de nieuwe lichtmetalen exemplaren. Al met al kostte dat grapje met vier velgen en winterbanden inclusief het omleggen 875 euro inclusief BTW.
Dat is niet de enige kostenpost. Eind april moest de Corolla voor de APK met grote beurt naar de garage.

De APK was geen probleem. Een setje nieuwe remblokken en de reguliere vervanging van vloeistoffen, maar er werd wel opgemerkt dat de koppeling zijn beste tijd had gehad, bij circa 155.000 km op de teller. Dat viel mij vies tegen. Ik had er zelf nog maar weinig van gemerkt maar met het oog op de komende zomervakantie waarbij de Corolla een flinke vouwwagen gaat trekken wilde ik geen risico's lopen. Volgens de Toyotagarage zou een nieuwe koppeling mij ruim 900 euro gaan kosten. De door mij opgevraagde schriftelijke offerte was erg rommelig en was nog eens 100 euro hoger dan wat mij telefonisch was gemeld. Daar knapte ik op af en daarom ben ik op internet gaan speuren naar een goedkopere oplossing. Ik kwam terecht op de site van mijngarage.nl. Na invoer van de kentekengegevens van mijn Toyota kreeg ik een offerte per mail van 640 euro inclusief BTW. De klus mocht ik laten uitvoeren bij een bij deze organisatie aangesloten garage naar keuze. Aldus geschiedde. Na de afspraak gemaakt te hebben kon ik de auto brengen. Ik heb de verrichte werkzaamheden niet met de monteur kunnen nabespreken omdat ik niet in de gelegenheid was om de auto op te halen. Mijn vrouw had die taak op zich genomen. Ik weet daarom niet in hoeverre de koppeling daadwerkelijk versleten was. Dat knaagt dan toch enigszins.

Direct na het vervangen van de koppeling hebben we een tijdje een tik gehoord die uit het stuurhuis leek te komen. Dit deed zich voor bij het vanuit stilstand wegrijden en bij het inparkeren. Voordat de koppeling werd vervangen hoorden we de tik niet. De garage heeft het zaakje nog een keer nagekeken, kosteloos, en kon niets vinden. Het zou het stuurhuis kunnen zijn, werd mij gezegd. Vervangen kost tegen de 600 euro. Hopelijk blijft zo'n tegenvaller mij bespaard want ik heb geen Corolla gekocht om veel kosten te maken. Na enige tijd verdween de tik en die is tot op heden niet teruggekeerd.

Update 11 augustus 2012, kilometerstand 161.000:
Net terug van een vakantie in midden Frankrijk, met een vouwwagen (Paradiso) achter de Corolla. De heenreis hebben we over een afstand van ruim 1.000 km gemiddeld 1 op 14,1 gereden, waarbij we op de Peage circa 110 km/uur reden. De laatste 100 km reden we over enkele colletjes om onze camping te bereiken (was niet de voorgeschreven route). Op de terugweg haalden we gemiddeld 1 op 14,0, vooral omdat we de laatste kilometers in Nederland keurig 90 reden. Op de Peage reden we iets pittiger door om vlot langs het vrachtverkeer te kunnen rijden en scoorden we circa 1 op 13,4. Lijken we nette waarden voor een volgeladen auto met (platte) sleurhut.

Update 7 december 2012, kilometerstand 166.500

De Corolla is voor een beurt bij de dealer geweest. Uit de gratis wintercontrole van twee weken eerder bleek dat de voorbanden te weinig profiel hadden en dat de accu op zijn laatste benen liep. In de tussentijd heb ik zelf de voorbanden vervangen door mijn zo goed als nieuwe winterbanden en is de accu vervangen tijdens de beurt. Er zijn verder geen gebreken geconstateerd. De beurt kostte inclusief accu circa 210 euro.
In het voorjaar komen er nieuwe voorbanden op. Die uitgave kan ik, met de winter in het vooruitzicht, dus nog enkele maanden opschuiven.

Recentelijk is de Corolla ook ingezet bij een verhuizing. Heerlijk om te zien wat er allemaal vervoerd kan worden zonder gebruik te hoeven maken van een aanhanger. Voor mij blijft de station de beste carrosserievariant.


Update 17 april 2013, 175.000 km
De APK was weer aan de beurt. Wat kilometerstand betreft een beetje te vroeg, want een grote beurt was nog niet echt nodig, maar omdat de Corolla vanaf heden meer kilometers gaat maken in verband met nieuw werk waar ik niet meer met de trein naar toe kan was een opfrisbeurt in combinatie met een APK wellicht niet onverstandig. Bovendien kon ik meteen de winterbanden gratis laten wisselen en tegen betaling nieuwe zomerbanden laten monteren.
De APK viel tegen. De keurmeester belde met de mededeling dat de Corolla was afgekeurd wegens een beschadiging van de veiligheidsgordel aan de bestuurderskant.... Door de telefoon kon ik mij er geen beeld van vormen maar ik heb wel opdracht gegeven om de gordel te vervangen. Dat kostte me 210 euro, inclusief montage. Verder kwam de auto glansrijk door de keuring, dus dat was dan wel weer positief. Toen ik de auto ophaalde heb ik nog een blik kunnen werpen op de afgekeurde gordel. Er zat een rafeltje aan de zijkant, op circa 15 cm boven het onderste bevestigingspunt. Het moet niet gekker worden in dit land! Zelfs de keurmeester vond het onzinnig om de auto hierop af te moeten keuren, maar zou hij het niet doen en er volgt een steekproef, dan zou hij het haasje zijn. Ik kreeg wel sterk het gevoel dat we een beetje doorschieten op bepaalde punten qua veiligheid. Volgens mij was dat rafeltje met een aansteker goed te verhelpen.
Totale kosten voor deze beurt, inclusief twee nieuwe banden, veiligheidsgordel, APK en nieuwe wisserbladen: 863 euro, inclusief BTW. Dat is een bak met geld, maar ik kan het de auto niet aanrekenen. De techniek werkt goed. Met een normale rijstijl haal ik een gemiddeld verbruik van 1:14,5.

Tijdens mijn huidige woonwerkverkeer (A348, A325 en A15, traject van 70 km enkele reis) haal ik tegenwoordig een gemiddelde van 1:16, met uitschieters tot ruim 1:17. Ik rij, als ik daarmee de boel niet ophoud, 110 km/uur waar 120 is toegestaan en verder hou ik mij aan de 80 en 100 limieten die gelden op delen van dit traject. De winst zit vooral in het feit dat ik weinig op de neurotische linkerbaan rij en met vrij constante snelheid op de rechterbaan mee tuf met het verkeer. Het vergt wel extra anticiperen, want 1:16 of beter haal ik niet zomaar, het vergt oefening.
Afgelopen zomervakantie met de vouwcaravan heb ik over een afstand van bijna 1000 km 1:15,7 gescoord. Braaf 90 gereden waar dan kon.

Over de laatste perikelen met de Corolla heb ik een weblog geschreven:

http://www.autoweek.nl/myweblog.php?id=3615

Update: 3 november 2015
De Corolla is ingeruild voor een nieuwer exemplaar uit 2006. Na 265.000 km, de nodige gebruiksporen aan binnen- en buitenkant en een regelmatig oplichtend motorstoringslampje vond ik het genoeg. Uitlezing van de computer wees op een storing in de lambdasonde of de katalysator. Op zich geen probleem want de auto reed er niets minder om, maar het komt de gemoedsrust niet ten goede. Bij Toyota hadden ze laten weten dat, als ik zeker wilde zijn dat de storing niet zou terugkomen, mij dat circa 2.000 euro zou gaan kosten voor vervanging van katalysator en toebehoren. Elders zou het goedkoper kunnen, maar ook dan zou ik ruim boven de 1.000 euro uitkomen. Daar had ik geen zin in en dus ben ik op zoek gegaan naar een jonger exemplaar met minder kilometers op de teller. En daar ben ik in geslaagd. De Corolla uit 2003 is voor een schappelijk bedrag ingeruild, na 4,5 jaar en 130.000 zelf gereden kilometers. Het gemiddelde verbruik over de laatste 81000 km kwam uit op 1:15,2. Dat is bijna 10% zuiniger dan de fabrieksopgave. Ik vind dat een nette prestatie.

Ik rij inmiddels in zijn jongere, nog luxueuzere broer uit 2006. Daar zal ik ook een review van bijhouden. De lichtmetalen velgen en winterbanden van de oude Corolla blijven in mijn bezit en zijn overgezet op mijn nieuwe Corolla, als winterset.

eindafrekening

  • 264.910 km

Ik heb alle kosten van mijn vorige Corolla van de afgelopen 4,5 jaar op een rijtje gezet.

Aantal gereden kilometers: 131.910 km (29.313 km per jaar)
Gemiddelde brandstofprijs: € 1.614 /liter.
Gemiddeld verbruik 1 op 15,24.

Brandstofkosten: € 13.970,-
Onderhoud: € 5.287,- (inclusief flinke rekening voor nieuwe koppeling)
Afschrijving: € 4.834,-
Motorrijtuigenbelasting: € 2.736,-
Verzekering: € 1.350,- (75% no claim, WA plus casco)

======
Totale kosten: € 28.177,-

Kosten per kilometer: € 0,2136

=====
Vanaf april 2013 tot het inlevermoment van de Corolla kreeg ik voor woon-werkverkeer en zakelijk gereden kilometers een vergoeding van €0,19 per kilometer. Ik heb in totaal circa 60.000 kilometer vergoed gekregen, zijnde een bedrag van circa € 11.400,--.

Trekken we dat af van de totale kosten van € 28.177,-- dan resteert een eigen bijdrage van € 16.777,--. Daarmee komt mijn eigen bijdrage per kilometer op € 0,127.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.