Toyota Corolla 1.6 Linea Terra (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla 1.6 Linea Terra |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 43.200 km |
KM-stand laatst | 230.000 km |
Aankoop
- 44.440 km
Ik begin een echte Toyota freak te worden geloof ik. Na twee starletjes heb ik nu een corolla aangeschaft. Even voor de duidelijkheid, de starlet P9 blijft voorlopig ook in mijn bezit. Mijn vriendin rijdt er nu in.
Een aantal weken geleden zag ik bij een Toyota dealer een mooie zilvere corolla 1.6 staan. Even gepraat met de verkoper en voor de dag erna een proefrit ingepland. De proefrit beviel goed, auto even goed bekeken en daarna terug naar de dealer voor een onderhandeling. De auto is aantoonbaar altijd bij die dealer in onderhoud geweest (zelf mogen inzien in hun bestand) en daar zaten geen gekke dingen tussen. Eenmaal schade linksvoor welke gerepareerd is. De auto is wederom van een oud echtpaar geweest (mijn starletje ook) en nu is de mannelijke wederhelft overleden (bij de starlet de vrouw). De auto had 43200 km gelopen. Bij aflevering heb ik de distributieriem laten vervangen (nooit gebeurd in 12 jaar), apk, airco reiniging, nieuwe achterband, onderhoudsbeurt en poetsen.
Een week later mocht ik mijn nieuwe aanwinst ophalen. Auto rijdt erg lekker, voelbaar meer power dan de starlet en ligt strakker op de weg. Ook de zitpositie is erg aangenaam, in de starlet zat ik altijd erg te zoeken en kreeg ik snel last van mijn rug en knie.
Schakelen is echt op en top japans, kort en met twee vingers leg je de versnellingspook zo in de volgende versnelling.
Voor de duidelijkheid, het is een linea terra comfort. Ofwel de auto heeft de volgende opties ten opzichte van een linea terra:
- Airco
- elektrische ramen
- buitentemperatuurmeter
- toerenteller
- stoelen/bekleding van een G6
- meegespoten bumpers
- in hoogte verstelbare bestuurderstoel
Ik heb nu een kilometer of 1000 gereden en ben er nog steeds erg blij mee. Twee maal getankt en ik komt tot een gemiddeld verbruik van 1 op 15.
Over betrouwbaarheid kan ik nog niet zoveel zeggen, vandaar de 5 sterren.
Daarnaast heb ik een radio in de auto gezet aangezien die er ook nooit in gezeten had.
Eerst maar eens de zomervakantie doorkomen tot ik een update toevoeg. hoogstwaarschijnlijk gaan we met de auto naar Italië.
Probleemloos...
- 56.000 km
Sinds de aankoop in juni, ben ik nu ruim 10.000 km verder en zal de review bij deze vervolgen.
In augustus zijn we twee en een halve week naar Kroatie en Italie geweest. Via Koper (Slovenie), naar Lanterna. Wat een drama die weg via Koper, 4 uur over gedaan om voorbij de grens te komen naar Kroatie in 35+ graden! Echter de corolla heeft zich erg goed gehouden. Airco heeft het koud kunnen houden in de hitte die we twee en een halve week hebben gehad. Via Koper weer terug naar het Gardameer. Ook daar geen problemen gehad. Tevens rijdt de auto op de Duitse autobahn stabiel en is redelijk op snelheid te houden (140-160).
In september met vier volwassen mannen naar de IAA in Frankfurt. Op die manier merk je wel dat de corolla wat moeite heeft om snelheid vast te houden tijdens stijgingsmomenten.
Sinds het moment van aankoop tot nu heeft de auto geen olie verbruikt.
Benzine verbruik zit rond de 1 op 14-15. Airco functioneert prima en wordt ook snel koud.
Tijdens de vakantie was er een tik te horen bij het rechtervoorwiel. Toch maar even het wiel eraf gehaald en gekeken, kon niks vinden. Wiel er op en de tik is niet meer retour gekomen!
- 80.000 km
Er zijn nu alweer wat kilometers weggereden. Maar nog steeds zonder problemen. Verbruik schommelt rond de 1 op 15. Verder geen verbruik van olie. Ik heb de auto voor de zomer van 2012 op 16 inch velgen laten zetten met nieuwe Goodyear banden. Ik ben daar tevreden en het staat ook meteen een stuk sportiever. Achterin nog een setje Alpine boxen (in de daarvoor bestemde ruimte, dus niet in de hoedenplank) en koplampen met geel licht.
Ik rij er weer lekker mee door! Op naar de 100.000.
- 110.000 km
Tot tevredenheid rijd ik nog steeds rond in mijn Toyota. Sinds het vorige verslag zijn er geen problemen naar voren gekomen. een week of 4 terug is de auto voor APK en grote beurt naar de garage geweest (Swartmobielen). De auto is vlekkeloos door de apk gekomen. Bij de beurt zijn er ook geen mankementen of aankomende essentiele onderhoudspunten naar voren gekomen. Tevens is de airco gecontroleerd en gereinigd. Kort samengevat is dit voor mij nog steeds een goede aankoop. Punten die mij de afgelopen 3 jaar zijn opgevallen:
- relatief zuinig (1 op 15)
- goede prestaties
- goedkoop in onderhoud
- rumoerig interieur
- zitcomfort op lange afstand valt tegen, gevoelsmatig mist er een lendesteun
- relatief ruime auto (voorin en kofferbak)
Voorlopig blijft deze auto in mijn bezit en rijden we er minimaal weer een jaar mee door.
Distributieriem
- 145.000 km
Ik heb met de Toyota corolla weer een aantal kilometers gemaakt. Sinds de aankoop (ruim 4 jaar geleden), 100000 km. Dit gaf de reden tot vervangen van de distributieriem, want deze is bij een kilometerstand van 44000 voor het laatst vervangen. Tevens hebben ze de achtertrommels gereinigd, dit was zeker nodig omdat er een zeer vervelend gepiep uit de trommels kwam bij het achteruit rijden (conclusie: vervuiling). De kosten vielen mee (+/- 400 euro). De corolla is in onderhoud bij Seat Benthuis te Heerhugowaard. In het voorjaar (juni) de apk en grote beurt gehad. Op dit moment zie ik nog steeds geen reden tot verkoop van de auto. Het is een zeer betrouwbare auto. De afgelopen 4 jaar naast regulier onderhoud en de distributieriem, nog niks hoeven vervangen of repareren. De enige irritatie vormen de velgen welke niet geheel recht meer zijn. Maar nadat deze wederom voor de vakantierit zijn gebalanceerd en gedraaid, is het trillen weer tot het minimale gebracht (zover dat kan). Als de huidige banden zijn versleten, dan zoek ik nieuwe velgen of op de originele velgen komen fourseasonbanden. De afgelopen vakantierit bedroeg 4500 km door scandinavië (Zweden, Denemarken en Noorwegen). Uiteraard goed volbracht, weinig gebruik van de airco (max 22/23 graden aldaar). Wat de afgelopen jaren wel opvalt is dat de auto nu wat bedaagd overkomt en menig gadget ontbreekt (cruise control, climatronic, regensensor etc). Maar wat er niet op zit kan ook niet stuk! En zelf mis ik dit niet. Maar het valt op als je wel eens in een auto van vrienden rijdt (focus '13 en jetta hybrid). Rumoerig is het ook, 3500 tpm bij 120 km! Hierdoor nog wel een adequate versnelling naar 130/140 km/h. Benzineverbruik zit rond de 1 op 15 km en geen olieverbruik. Aircosysteem is nog in orde (4 graden bij ventilatieroosters).
Spannender kan ik deze review helaas niet maken. Tot de volgende update.
Nieuwe banden en APK
- 160.000 km
Aantal weken terug is de Corolla voor een kleine beurt en de APK naar de garage geweest. Voor dit werd uitgevoerd, ben ik langs mijn bandenboer gereden om te controleren of ik nog door de APK zou komen met de voormalige banden (Goodyear efficiënt grip). Helaas was dat na 100.000 niet meer het geval. Ik heb besloten om 4 Vredestein all season banden aan te schaffen. De lichtmetalen velgen hadden hun beste tijd ook gehad (zie voorgaande verslagen). De nieuwe banden liggen om de originele stalen velgen met wieldoppen. Helaas ziet de auto er weer een stuk minder "sportief" uit. Voordeel is dat het weer een stuk comfortabeler, zuiniger en stiller rijdt.
Wat betreft de APK kan ik kort zijn, geen gebreken en aandachtspunten. Ik blijf me verbazen over de kwaliteit van dit stuk Japans blik! In de afgelopen 5 jaar dat ik in de auto rij is er werkelijk nog niks stuk gegaan. Ik onderhoud de Corolla jaarlijks met een beurt en de auto wordt regelmatig gewassen. Ik ben het eens met mensen die zeggen dat het geen "spannende" auto is, maar ik krijg er betrouwbaarheid en zuinigheid voor terug. Op dit moment rij ik 1 op 15,5.
Helaas is deze week mijn eerste auto, de witte Toyota Starlet, aan zijn einde gekomen. Versnellingsbak is gesneuveld. na 350.000 km en 25 jaar mag dat zeker een compliment waard zijn.
Weer een jaar verder
- 187.000 km
Een korte update betreft mijn auto, de Toyota Corolla. Vorige week was de apk weer aan de beurt, afkeur ivm versleten remblokken en schijven. Aangezien ik hiervan al op de hoogte was, deze laten vervangen. Tevens zat er in de uitlaat een klein scheurtje, ook hiervan was ik al op de hoogte, ook deze laten maken doormiddel van dicht smeren. Daarnaast nog de olie laten verversen en de airco laten controleren. De airco koelt nog prima tot 6 graden. Verder nog steeds geen roest op de carrosserie.
Auto rijdt, remt en schakelt nog prima. Vriend van mij heeft mijn auto nog mee genomen naar Stuttgart en was tevreden over het rijcomfort. Zelf ondertussen ook nog een retourrit Kopenhagen en naar Frankrijk. Af en toe een beetje olie bijvullen, maar dat mag ook op deze leeftijd (1 liter op 10.000 km). Wie weet rij ik er volgend jaar nog steeds mee!
Vierseizoensbanden bevallen redelijk, weggedrag wordt een klein beetje dweilerig, voornamelijk in bochten. Tot de volgende update.
Uitlaat en APK
- 215.000 km
Afgelopen oktober de uitlaat vernieuwd (imitatie uitlaat vanaf de katalysator tot en met de einddemper), het plak en lijmwerk voldeed niet meer. Dit mag ook wel omdat het nog de originele uitlaat betrof. Na een maand een resonerend geluid vanaf rechtsachter (vanaf 120 km/h). Zelf dacht ik aan een versleten wiellager, maar dit bleek niet zo te zijn. Aangezien ik weinig op de snelweg rijd voor mijn werk, even aangekeken. Later toch verder onderzoek waarop ik de remtrommels heb schoongemaakt en af laten stellen, wielen heb laten balanceren en gewisseld (voor naar achter en v.v.). Dit mocht allemaal niet baten waarop ik op het Corolla forum een bericht had geplaatst waarop iemand heel simpel de tip gaf om de uitlaat nog eens na te lopen. En jawel, deze kwam tegen het rechter sleepoog aan. Afgelopen juni APK en een kleine beurt (olie, filters en kentekenlampje), tevens hebben ze het sleepoog krom geslagen en we zijn verlost van het geluid.
Schokdempers achter worden wat slapper maar voldoen nog. Benzine- en olieverbruik nog hetzelfde. Airco werkt prima.
We gaan nog even door met onze 'Cor'.
Afscheid
- 230.000 km
In verband met de komst van een dochter, hebben wij besloten de corolla in te ruilen voor een corolla station uit 2006. Ik was al een tijdje op zoek, en na veel auto’s te hebben bekeken (auris, ford focus, verso, honda jazz) uiteindelijk gekozen dus voor een corolla station.
Wij hebben bijna 8 jaar en 190.000 km veel plezier gehad van deze oerbetrouwbare auto. Geen dag heeft hij ons laten staan. Qua onderhoud was het relatief goedkoop. Ik heb dit niet bijgehouden in excel maar kan dit wel zo zeggen. De corolla heeft naast het reguliere onderhoud geen dure of bijzondere reparaties gehad. Zo zijn de versnellingsbak en koppeling nog origineel, is het motorblok nooit open geweest (mits je de olievuldop daar buiten rekent), is de airco alleen maar bijgevuld en zijn er nul elektronica problemen geweest (oke, er zit ook bijna niks op).
Het benzineverbruik schommelt rond de 1 op 14/15 en olieverbruik 1 op 15000.
We zullen deze top auto gaan missen. Oké, het was geen spetterende en spannende auto maar wel een betrouwbare metgezel. Dit is nog een ‘echte’ Toyota. We hopen dat onze ‘nieuwe’ corolla ook zo betrouwbaar zal zijn. Het is een van de laatste stations van het E12 type. Ik zal in de loop van de tijd ook een review over die auto aanmaken.
Dank voor het lezen.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.