Toyota Corolla 1.3 XLi (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla 1.3 XLi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 77.103 km |
KM-stand laatst | 121.000 km |
De Overweging
- 77.103 km
De Overweging
Waarom een auto kopen?
Vanaf december 2012 ga ik per openbaar vervoer van-en-naar mijn werk reizen. Het zwervende consultancy bestaan wordt verwisseld met een vaste standplaats. Dit betekent ook dat er na 24 jaar een einde komt aan het rijden in een lease-auto.
Om niet voor 100% afhankelijk te worden van het OV, heb ik besloten om een klein wagentje te kopen, zeg maar voor de boodschappen en weekeind-tripjes. Ik heb lang zitten dubben over de aanschaf van een oude auto voor weining euro's, of een nieuwe kleine wagen.
De ronde's langs de 'handel' stemden me erg somber, oude goedkope auto's zijn over het algemeen smerige afgeragde oude barrels. Ik begon de moed op te geven en ging naar de toyota dealer om naar een aigo te informeren. Met een grapje zei ik dat ik een goede 'no-budget' auto zocht. Oh wonder, er was een toyota van 18 jaar oud ingeruild met slechts 77000 km op de teller! Bij nadere inspectie bleek de rode corolla technisch in nieuwstaat te verkeren, de rode lak heeft echter flink te lijden gehad onder zonnestraling. Geen nood, de dealer kan tegen meerprijs de auto professioneel laten poetsen, dat ga ik dus doen.
Het interieur is werkelijk als nieuw, de stoelen, panelen en het dashboard zien er haast maagdelijk uit, de bodemplaat is perfect en de kofferruimte lijkt nooit gebruikt te zijn.
De proefrit
Nu mijn interesse gewekt was, werd het tijd voor een proefrit. Je merkt dat de autowereld niet heeft stilgestaan de afgelopen 18 jaar zeg. Een auto zonder stuurbekrachtiging, airconditioning, spiegelbediening van binnenuit, geen knopjes voor de ramen maar slingers, geen toerenteller en ga zo maar door. Een werkelijk spartaanse automobiele werkplek. Echter, een tikje tegen de sleutel en de auto komt meteen tot leven. Het sleuren aan het stuurwiel is zwaar bij lage snelheden, maar dat valt weg zodra je boven de 20 km/u komt. Wel wat lawaaig, maar de auto rijdt werkelijk zeer goed.
Ik ben om en heb de auto aangeschaft voor de prijs van drie maanden afschrijving van een nieuwe auto. Over een paar dagen is de auto klaar, de vloeistoffen zijn dan ververst en de buitenkant zal gepoetst zijn. Ik kan haast niet wachten, ik zal na de oplevering de eerste ervaringen delen en het interieur uitgebreid op de foto zetten.
De eerste kilometers
- 77.834 km
Van de aflevering had de toyota dealer een leuk gebeuren gemaakt. De auto stond onder een doek, een bordje met naam ernaast. De verkoper en de poetser stonden er vol trots naast te glimmen. En terecht, want de auto ziet er na de poetsbeurt een stuk beter uit.
Het rijden is een prettige ervaring. De auto start feilloos en het onbekrachtigde stuurgevoel is eigenlijk best prettig. Op de snelweg kan het oude beestje prima meekomen, alhoewel ik merk dat ik er vrij voorzichtig mee rij vanwege het ontbreken van allerlei moderne veiligheidsvoorzieningen.
Bij snelheden boven de 110 km/u begint het stuur te trillen. In Hengelo O even op bezoek bij de aardige mensen van de ATU. De toyota gaat op de brug en de wielen worden gebalanceerd. Het blijkt dat buiten het balanceren de banden enigzins een hoogteslag van het lange stilstaan hebben! De monteur adviseert om nog enige weken door te rijden met licht verhoogde spanning. Als het probleem dan nog niet weg is, zullen de banden rondom vervangen moeten worden. Ook van onderen ziet de toyota er als nieuw uit! Dat geeft vertrouwen voor de toekomst.
Een tweede probleempje is de luidspreker in het linker portier, deze werkt niet. Na het doormeten van de bedrading en de luidspreker uitgang van de radio, kom ik tot de conclusie dat de luidspreker stuk is. Bij Brezan hebben ze een 16,5cm vervangingsluidspreker van Pioneer, en na het lezen van enige tips bij de Corolla Club Nederland heb ik de deurbekleding verwijderd en beide voorspeakers vervangen. Het geluid is nu ook weer goed! En meteen even nieuwe ruitenwisserbladen rondom gekocht, de oude waren toch wel behoorlijk uitgedroogd.
Verder blijkt de Corolla een zeer goed functionerende auto. Bij de koude nachten van de afgelopen week start de wagen met een tikje tegen de sleutel. Het linkerportierslot gaf wat moeilijkheden, maar na flink doorsmeren met slotspray werkt het beter en soepeler dan tot nog toe.
Kort samengevat, ik ben zeer tevreden over de aanschaf van de Corolla. Op de genoemde kleinigheden na kan ik geen enkel probleem ontdekken. Voor wat betreft de banden zit ik toch sreieus na te denken over een setje 4 seizoenen banden. Ben je in 1 keer af van de hoogteslag en zit je goed wanneer de wet in het buitenland winterbanden vereist.
Ik zal het verbruik de komende tijd monitoren en zal in februari de rijervaringen opschrijven.
Nog altijd even betrouwbaar
- 104.400 km
Na ruim 2 jaar en een kleine 30000 kilometer heeft de dappere Corolla me nog geen moment teleurgesteld. Het verbruik schommelt rond de 1 op 14 gemiddeld, het olie verbruik is vrijwel nihil.
De onderhoudskosten zijn volgens schema, hoewel de grote beurt inclusief vervanging van de distributieriem even slikken was. Een veilig gevoel met rijden is echter ook wat waard.
Tijdens de afgelopen twee jaar is het meerdere malen voorgekomen dat er een kaartje achter de ruitenwissers zat met het verzoek om te bellen indien ik de auto wilde verkopen. Bijzonder, zijn er andere Toyota rijders met deze ervaring?
De apk keuring is net achter de rug, en de kleine beurt van rond de 150 euro komt er binnenkort aan. Ik verwacht nog minstens een jaar met deze auto te rijden, en wordt daarmee 1 van de auto's die ik het langst heb bereden. Nooit gedacht, ik begin het zolangzamerhand leuk te vinden.
De kosten
- 104.400 km
Altijd een pijnlijk onderwerp, wat kost het rijden nu echt per km. Ik heb alle papieren maar eens bij elkaar gezocht, en kwam tot het onderstaande. De afschrijving is in zijn geheel meegenomen als eenmalige post bij het onderwerp garage ;-)
23-11-12 Aanschaf Kooijman + poetsen 1400
30-11-12 Vervangen luidsprekers + klein spul 96
21-02-13 Kleine beurt Kooijman 149
31-07-13 APK Kooijmand + lampjes vervangen 34
10-01-14 94000km grote beurt Kooijman+ distributie etc. 686
08-09-14 APK Kooijman + remmen gangbaar + fuseekogel repareren 114
Totaal garage 2479
Banden 4 all season vredestein 350
Totaal onderhoud 2829
Brandstof ongeveer 3100
Vaste lasten ongeveer 1560 (26 mnd)
Kosten per km (27900)
Garage 10.1 ct/km
Brandstof 11.1 ct/km
Vast 5.6 ct/km
Kosten per km 26.8 ct/km
Hmm regering, volgens mij is goedkoper rijden haast niet mogelijk. Als je (veel) minder kwijt bent per km sla je iets over. Die 19 ct per km belastingvrije vergoeding is absoluut niet toerijkend.
Ik ben benieuwd naar de kilometerkosten van andere 'barrel' berijders.
Er komt weer een jaartje bij
- 118.000 km
Inmiddels ben ik in een fiscaal vriendelijke peugeot 308 gaan rijden voor zakelijk verkeer. Ik kon echter niet zo goed afscheid nemen van mijn trouwe Toyota, en ik heb besloten om hem te houden. Intussen wordt de Corolla gebruikt door mijn vrouw, dus hij blijft in gebruik. Over een maandje of twee wordt het tijd voor een grote beurt, ik verwacht hier eigenlijk geen onverwachte zaken.
Een grote beurt
- 121.000 km
De APK brief lag onverwacht in de bus, reden om de auto naar de dealer te brengen voor een grote beurt volgens schema. Deze keer naar Kooijman in Vianen, in Utrecht was iedereen op vakantie. Er waren weinig bijzonderheden, alhoewel het roestverwijderen en tectyleren van de remleidingen wel opviel. Verder wat kleine zaken, zoals het stellen van een voorwiellager en als vaste prik het vervangen van as-hoes klemmen. Die zijn denk ik niet zo goed bij toyota, of ze zijn altijd goed voor een extra tientje op de rekening ;-)
Er komt dus weer een tijdje bij. Voor de winter moeten wel de voorbanden vernieuwd worden, het profiel van de 4 seizoenen banden voor komt in de buurt van de 4mm.
De kosten waren, inclusief vervangende auto en apk items ongeveer 410 euro.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.