Toyota Corolla 1.3 XLi (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla 1.3 XLi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 156.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Bij mijn zoektocht naar een eerste auto had ik al uitgebreid onderzoek gedaan naar ruimte, verbruik, gewicht en kosten van auto’s. In de buurt had ik eerst een proefrit gemaakt in een Golf IV 1.4, maar wat was die traag! Na het passen van nog wat andere auto’s (ik ben 1m91 en dat is bij Japanners vaak onvoorstelbaar groot) kwam ik deze Corolla tegen in het rood. De auto zag er erg netjes uit, geen roest, paar krasjes en een deuk in de achterklep, maarja, de auto is dan ook bijna 13 jaar oud. Goed, het is de kaalst mogelijke Corolla uit die tijd (de Spirit uitvoering), zonder elektrische ramen, spiegels, stuurbekrachtiging of airconditioning, maar ik bekijk het dan maar positief: dat kan dan ook allemaal niet kapot ;)
Tijdens de proefrit kwamen we er direct al achter dat hij een stuk vlotter was dan de Golf, 88pk uit 1.3 liter, geweldig! En dan het verbruik: direct na aanschaf zijn we op vakantie naar Frankrijk gegaan en het verbruik zat ergens tussen de 1:14.5 (150 km/u op de autobahn) en 1:17.5 (100-110 km/u op de Franse autosnelwegen). Kortom: lekker zuinige en betrouwbare wagen!
PROBLEMEN
De problemen die we hebben gehad zijn niet echt aan Toyota te wijten. Op weg naar Frankrijk hebben we in Duitsland een klapband gehad, de rechter achterband was nml echt op. Stom dat ik dat bij aanschaf niet heb gezien. Reservewiel was ook al waardeloos, amper profiel en de metaalversteviging was door het profiel te zien. Kortom: in Frankrijk 4 nieuwe Michelin Energy banden eronder laten leggen, preventief.
Terug in Nederland verloor ik het hitteschild op een drempel, was niet goed vastgezet door de garage. Even teruggeweest en ze hebben het met 4 schroeven opnieuw vastgezet.
De auto lekt een beetje olie, niet merkbaar op het oliepeil. Het komt uit de krukaskeerring aan distributieriemzijde. Misschien dat we die bij 200.000 km laten vervangen samen met de distributieriem.
Een probleem dat we nog op moeten lossen is een klapperende hoedenplank. Onder de afdekplaat voor het reservewiel hebben we al schuimrubber gemaakt om het getril te dempen. Als de hoedenplank ook stil is, is het een mooie comfortabele auto!
Update: Nu, 5000km na aanschaf hebben we het volgende aan onderhoud gehad:
- 2 nieuwe stabilisatorstangrubbers achter (8 euro per stuk)
- Nieuwe V-snaar (21,50)
- Motorolie bijgevuld van 1/3e tussen L en F tot net onder F (paar euro)
Kortom: we zijn super tevreden tot nu toe, motor loopt nog lekker stil en rustig en slaat snel aan. Ik ben benieuwd hoe het tijdens de winter gaat, dan mag hij zich echt bewijzen.
Update2: Nu, 10.000 km na aanschaf hebben we geen nieuwe reparaties uit hoeven voeren. We hebben wel het geklapper van de hoedenplank opgelost door hoedenplank klemmen te halen bij de dealer. Bij 9000 km hebben we tevens de motorolie vervangen, maar volgens de garage was die nog zo schoon dat het eigenlijk niet had gehoeven. Wat eraan zit te komen: einddemper beter vastzetten, rubbers zijn waarschijnlijk versleten, soms tikt hij tegen het hitteschild aan. De rollen waar de V-snaar overheen loopt vervangen: met koud & nat weer wil hij nog wel ’s piepen, houdt op als de motor warm is.
Update3: 13.000 km na aanschaf, paar weken terug, de carterpan laten vervangen omdat die flink verroest was. Bleek achteraf oppervlakkig te zijn, maar je bent toch voorzichtig natuurlijk. Meteen olie en oliefilter vervangen en dat was een jaar onderhoud. Kosten: zo’n 300-350 euro. Verbruik is met de schone olie ook weer wat lager lijkt het: 1:16.5 met af en toe lekker doortrekken bij een warme motor.De einddemper zat wel goed vast, maar door het schot achter de achterbumper iets naar achteren te buigen is het getril over. Het eerder genoemde gepiep van de V-snaar was gewoon gebrek aan spanning: monteur heeft hem aangespannen en hij heeft nooit meer gepiept.
Update4: 18.000 km na aanschaf. Over een paar weken moet hij maar eens voor een grote beurt. De monteur had bij het vervangen van de carterpan gezegd dat de olie toch net vervangen werd en hij een en ander even had nagekeken. We hoeften dus niet na een jaar langs te komen en hebben alleen een APK-keuring gedaan in juli, waar hij zonder problemen doorkwam. Over een maandje dus de grote beurt, ik zal dan weer een update posten. Tot nu toe is er in ieder geval niks aan de hand.
Update5: 25.000 km na aanschaf. Helaas heb ik een aanrijding gehad toen iemand uitparkeerde terwijl ik langsreed. De Corolla zit aan de voorkant flink in elkaar en is total loss verklaard. Voor het wrak heb ik nog 600 euro gekregen (wordt een dezer dagen verkocht) en de dagwaarde is op 1500 euro geschat. Niet gek, want dat betaalden we er twee jaar en 25.000km terug ook voor. We hebben nu een groene Carina E 1.6 GLi op het oog met 138.000km op de teller. Zodra we deze een tijdje hebben, zal ik hierover ook een MyReview schrijven. Ik reken er in ieder geval op dat ik er met m’n 1m91 wat beter in pas en dat hij stiller is op de snelweg (vooral dat laatste mocht van mij beter bij de Corolla).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.