Toyota Corolla 1.6 Linea Terra (1998) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla 1.6 Linea Terra |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 205.717 km |
KM-stand laatst | 210.319 km |
Eerste auto aangeschaft
- 205.717 km
Dit is mijn eerste eigen auto, de andere auto's op dit account zijn van mijn vader.
Mijn zoekgebied was heel breed, het kon vanalles worden. Enkele auto's die mijn interesse hadden.
Toyota Starlet EP8/EP9
Toyota Corolla E11 (G6R)
Volkswagen Golf 4 1.6
Audi 90 2.0/2.3.
De Starlet was eigenlijk te klein.
Aangezien ik bij een Toyota/Skoda dealer werk was de keuze voor een Toyota redelijk logisch, hoewel de Audi 90 ook zeker mij interesse had.
Ik had bijna een Golf 4 gekocht, deze was helaas net verkocht.
Dus de zoektocht ging verder.
Een Corolla G6R leek mij erg leuk, echter heel zeldzaam.
2 maanden geleden mijn buurvrouw gevraagd of ze haar auto (deze auto) kwijt wilde. Toen was dat nog niet het plan.
Nadat ze nu toch een Corolla E12 heeft gekocht kon ik deze overnemen. De auto stond op 4 goede Goodyear 4-season banden. Verder was de distributieriem oktober 2020 vervangen bij 203.000km
Het gaat om een Toyota Corolla 1.6S.
De auto heeft wat deukjes (wordt binnenkort gerestyled.
Verder staat hij op mooie velgjes, deze wil ik echter wel laten opknappen.
Binnenkort nog even een grote beurt doen en dan is deze auto vanaf september 2021 op de weg te vinden
Grote beurt uitgevoerd
- 205.727 km
Vanmiddag de Corolla weer even flink vertroeteld. Wat hebben we gedaan?
*Olie en Oliefilter (Castrol 5W30, filter origineel Toyota)
*Bougies (origineel Toyota)
*Luchtfilter (K&N sportfilter)
*Koppelstang linksvoor (origineel Toyota)
*Bumper gedemonteerd om het plastic deel te vervangen (hier zaten scheuren in). Nog niet teruggeplaatst aangezien ik het onderste deel graag wil laten spuiten.
Kosten: €268.51 (excl.spuiten)
Wat gaan we nog doen op korte termijn ?
* Remslangen voor en achter (liefst gevlochten)
*Olieleiding (stalen leiding) vervangen. Deze is ernstig door corossie aangetast en staat op knappen.
*Remmen voor en achter reinigen (geen tijd meer voor gehad vanmiddag). Eventueel ook de klauwen en trommels zwart/donkerblauw spuiten.
Het rijden kan ik nog niet veel zinnigs over zeggen aangezien ik pas vanaf september hiermee ga rijden.
Weer wat puntjes aangepakt
- 205.728 km
We zijn weer eens even bezig geweest om de auto nog wat beter te maken.
Wat hebben we gedaan?
*Remklauwen en trommels zwart gespoten
*Trommelremmen achter gereinigd
* Glijpen remklauw r.v. gangbaar gemaakt. Het remblok is scheef afgesleten doordat de pen vastzat. Deze gaan we dus binnenkort maar even vervangen incl. remschijven. Onderdelen zijn besteld.
* Bumper teruggemonteerd (onderste deel is opnieuw gespoten, bovenste kunstof deel vervangen
*leiding van de oliekoeler vervangen
*onderhoudsboekje aangeschaft
*Set luxe kentekenplaten erop
Kosten: €192.37
De bedoeling was om de remslangen te vervangen door gevlochten remslangen. Deze zijn al aangeschaft, echter laat ik ze nog even zitten aangezien het bevestigingspunt aan de schokbreker heel vast zit. Ik heb geen zin dat deze afbreekt, dus laten we die maar zitten totdat ze wel gebreken gaan vertonen.
Wat gaan we nog doen?
*Auto volledig polijsten en in de was zetten (morgen)
*Remblokken en schijven voor vervangen (volgende week)
*Airbagring vervangen in de stuurkolom
*Trekhaakkogel monteren (balk is wel aanwezig incl. bedrading. De kogel is er echter niet. De vorige eigenaar had deze eraf gehaald, omdat de auto altijd in een krappe garage stond. Dan stootten ze hun benen tegen de kogel. De kogel is echter helaas kwijtgeraakt.
De kilometerstand van de auto is nog niet opgelopen aangezien ik pas vanaf 2 september mag rijden.
Nieuwe remmen
- 205.729 km
Vandaag de remschijven en blokken vervangen en alles schoongemaakt en opnieuw ingevet. De auto is nu in ieder geval rijklaar. De remmen heb ik besteld via internet en het is een setje van Brembo (schijven en blokken). Deze heb ik zelf gemonteerd.
Kosten: €92.82.
Inmiddels een kleine €2000 in de auto zitten incl. aanschaf, maar dan kunnen we wel weer een tijdje vooruit. Dit is ook ongeveer de aanschafprijs van de meeste auto's op internet en dan weet je niet wat je hebt, terwijl die van mij technisch nu top is.
Geen verkeerde koop dacht ik zo
Investeren of wegdoen?
- 206.593 km
Zo we hebben er al weer bijna 900 kilometer opzitten met de Corolla.
Enerzijds positief maar ook een flinke tegenvaller gehad.
Zaterdag een flinke rit gehad naar Veldhoven (175km enkele reis).
De auto beviel goed en reed heerlijk
Wat viel op?
*Ruitenwissers versleten: deze zijn inmiddels vervangen: Kosten: €37.63
*Schokdempers slap
*Draagarmrubbers kraken als het koud is
* Schurend geluid van onder de motorkap. Hierbij dacht ik direct aan de versnellingsbak.
Na een proefrit met een monteur bleek het bovenste lager van de versnellingsbak niet heel best meer te zijn.
Toch maar besloten om een ruilbak te gaan zoeken. Kosten worden waarschijnlijk 700-1000 euro incl. Koppeling en druklager.
Het viel mij al eerder op dat het druklager ook lawaai maakte dus dit direct maar goed oplossen.
Op de termijn wil ik nog nieuwe draagarmen en schokdempers, maar dit komt later.
Volgende week wordt de auto waarschijnlijk gemaakt. Helaas dus een flinke kostenpost maar dat hoort erbij.
Verder beviel de auto goed, alleen is het wennen zonder airco in deze warme week.
Veel centen uitgegeven
- 207.231 km
Vandaag na ruim een week mijn heerlijke Corolla weer op kunnen halen bij de garage. Alles wat tegen kon zitten zat tegen.
Wat is er gedaan:
*Gereviseerde versnellingsbak geplaatst
*Koppelingsset incl. denkgroep en druklager vervangen
*Homokineet vervangen i.v.m met scheuren in de ring
* Stabilisatorstangrubbers voor vervangen i.v.m. kraken
* Stabilisatorstang r.a. vervangen i.v.m. speling
*krukaskeering bakzijde vervangen, als je het toch los hebt moet je het goed doen
*Ashoes vervangen i.v.m met lekkage
Kosten totaal: €1689.81
Dit alles laten uitvoeren door Autoservice Timmer in Staphorst.
Ook nog even wezen rondsnuffelen bij Autosloperij de Mars in Zwolle. Hier aangeschaft:
*Luchtrooster dashboard r.v (die van mij was lam
* Kapje van een van in het dashboard ( deze ontbrak in die van mij)
Kosten: €12.50
Het is op deze manier dus een dure Corolla geworden, zeker voor een 18-jarige zonder vaste baan.
Echter wil ik geen euro besparen op de auto en moet alles gedaan worden met goede kwaliteit onderdelen. De auto moet in perfecte staat zijn.
Nu eerst maar eens flink kilometers met de auto maken om het weer een beetje terug te gaan verdienen.
Het is een heerlijke auto, maar toch een terugval na in een week tijd in 6 verschillende nieuwere auto's te hebben gereden.
Dat vervelende lampje ook eindelijk weg
- 208.460 km
Na een tijdje gereden te hebben zijn er uiteraard wat dingen die opvallen en waar je je aan gaat ergeren. Wat hebben we de laatste tijd samen beleefd:
Een flinke rit naar Hengelo: hierbij even een stukje Duitsland meegepakt, en geprobeerd de topsnelheid te halen. Toen ik 195km/h reed op de teller moest ik in de remmen voor 2 vrachtwagens die elkaar gingen inhalen, maar de 200 moet hij toch zeker nog halen.
Verder het verschil in euro 95 en euro 98 uitgeprobeerd. Wat een verschil in verbruik. Ik reed altijd vrij pittig met euro 98 (tankte ik normaal) en toen was het verbruik 1 op 12.9 (fabrieksopgave 1 op 12.6). Het verschil met euro 98 berekent, en 98 is voor mij 7.50 euro per tank goedkoper als ik het omreken! (Prijsverschil meegenomen)
Even een lijstje wat we verbeterd hebben:
27-09-2021, 207.407km: Gerommel onder de auto in een bocht, en ja hoor een hitteschild onder de aandrijfashoes verloren. Deze nog weer teruggevonden en opnieuw aangelast. Kosten: €0.00
28-09-2021, 207.727km:
-Krakend koppelingspedaal opgelost door het veertje in te smeren met het
-Krakende draagarmrubbers ingevet met speciaal vet (kraken helemaal weg)
Kosten: €0.00
28-09-2021, 207.738km
Airbagring van de sloop gehaald en gemonteerd i.v.m. airbagstoring. Probleem helaas niet opgelost.
Kosten: €26.90
07-10-2021, 208.379km: ik dacht bij de grote beurt dat de auto geen interieurfilter had, aangezien de auto geen airco had. Een andere monteur dacht dit ook. Laatst lag ik onder had dashboard en zag ik wel een filter. Deze dus alsnog vervangen, en dat heb ik geweten ook. De hele mat volliggen met zooi. Die kon er al wel 10 jaar inzitten.
Kosten: €19.97
09-10-2021, 208.452km: en dan krijg je de ineens te horen dat je in quarantaine moet. De polijstmachine er dus maar bijgepakt en de auto volledig gepolijst. Wat een wereld van verschil!
13-10-2021, 208.460km: even een heleboel dashboarddelen losgehaald en aan het meten geslagen bij de airbagmodule. Conclusie: module zelf kapot. Vervolgens deze vervangen, en jahoor: lampje weg.
Kosten €54.99 (sloop)
13-10-2021, 207.460km: ik had wel een trekhaakbalk onder de auto alleen geen kogel. Gelukkig had een collega deze nog op zolder liggen. Eerst volledig gestraald, in de grondlak gezet en gespoten met 2k zijdeglans zwart. Ook de ruitenwisserarmen gedemonteerd, geschuurd en leeggespoten i.vm. lelijke roestplekken.
Verdere plannen zijn nog om de velgen te gaan herstellen (spullen al aangeschaft. Dit gaan we binnen een paar weken doen. De rest van het jaar maar eens proberen uit de rijden zonder kosten. Volgend jaar maar eens wat ondersteldelen vervangen i.v.m. uitgedroogde rubbers.
APK
- 210.219 km
Vandaag was ik toevallig even bij de garage waar ik eerst werkte.
Hier was het op het moment vrij rustig, dus toen heb ik ze aangeboden dat ze de APK van mijn auto direct wel konden doen.
Bij de keuring viel op dat het remverschil op de achteras 40 procent was.
Dit is opgelost door de linkerachterrem minder strak te zetten.
Verder zonder ook maar een melding.
Hier ook een flesje mecatech tc3 petrol clean ultra gekocht (brandstoftoevoeging).
Afgelopen zaterdag heb ik het oliepeil al even gecheckt, en hier moest na 5000 kilometer een 0.5 liter bij. Heel acceptabel dus.
Verder een tijdje terug de trekhaak gespoten en deze onder de auto gemonteerd. De balk en de bedrading zat er al alleen de kogel nog niet. De bedrading moet ik overigens nog aansluiten
Verder gaan we binnenkort nog bezig met de ruitensproeier achter. Deze werkt niet en in de kofferbak is het nat. Ik vermoed dat hier een slangetje geknapt is, maar dan moet ik even wat bekleding weghalen. Bij het voorportier loopt onder de dorpel de vloeistof nog door de slang, het komt er echter bij de achterklep (slangetje bij het schanier) niet uit.
Dit ga ik op korte termijn nog aanpakken.
Verder heb ik mijn velgen deels geschuurd, en ga ik ze binnenkort spuiten. Tijdelijk heb ik even een stalen set met winterbanden gemonteerd, komt nu eigenlijk wel goed uit.
Het brandstofverbruik schommelt op dit moment tussen de 1 op 12,1 en de 1 op 12,9.
Verder nog erg tevreden met de auto, en dit werd bekrachtigd door een Toyota-monteur die pas een stukje met mijn auto heeft gereden en er erg tevreden over was.
Kostenoverzicht:
Olie 5W-30 met ruitensproeier: nog geen rekening (schat ongeveer 10 euro via het werk)
APK + brandstoftoevoeging: €55,68
Total loss
- 210.318 km
Helaas anderhalve week geleden de auto total loss gereden.
Ik moest hard remmen voor een auto voor mij en dat ging mis zonder ABS.
De kilometers die ik met deze auto heb gemaakt zijn goed bevallen, ondanks de hoge kosten, helaas mochten het er niet meer zijn.
Auto heeft ruim 4200 euro gekost aan aanschaf en onderhoud, en dat in 5000km.
Nu besloten de auto te gaan verkopen in onderdelen.
Bij interesse mag je me bellen of een berichtje doen (06-25518159)
Voorkant is defect, vooral rechtsvoor
Definitief verkocht
- 210.319 km
De auto is nu definitief verkocht, voor een klein bedrag van 200 euro.
Hij gaat zijn leven verder als crossauto, er komt een 2 liter blok in te liggen.
Helaas een snel en onverwacht einde
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.