Toyota Carina E 2.0 GTi (1993)

autoreview

Toyota Carina E

Signalement

UitvoeringCarina E 2.0 GTi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf147.500 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 3 jaar lang rond gereden te hebben in mijn standaard twee liter, werd het tijd voor wat anders. Ik was al een even opzoek naar een GTi, maar ik had besloten dat ik er alléén één wilde als deze bij een dealer stond en de onderhoudshistorie, e.d. bekend waren. Toen liep ik mijn huidige auto ’tegen het lijf’. Na een proefrit en een onderhandeling over de prijs plus inruilwaarde vorige auto, besloot ik tot de koop over te gaan.
De auto was door de vorige eigenaar al onder handen genomen, want er is een Toyota spoiler pakket rondom gemonteerd.

De Carina E GTi is een redelijk vlotte auto, de 0-100 moet in c.a 8 seconden te doen zijn. De topsnelheid ligt op ongeveer 215 km/u, ikzelf heb echter al dik 230 op de teller tevoorschijn gehaald.

De motor is van de tweede generatie 3S-GE’s en dit houdt in dat het T-VIS systeem (Variable Induction System) is geëvolueerd tot een nieuw, met behulp van Yamaha ontwikkeld ACIS (Acoustic Induction). Dit betekent dat er boven de 5100 toeren een klep in het inlaat kanaal opengaat, om zo te voldoen aan de broodnodige lucht die deze motor op hogere toeren nodig heeft. Onder de 5100 toeren is deze klep gesloten en dit zorgt voor meer werveling in het inlaat kanaal, wat dus gunstig is voor lagere toeren.

En het is een fijne motor, vanaf c.a. 2000 tot 7300 toeren blijft deze prima en -redelijk- rechtlijnig oppakken.

Ook het onderstel is onderhanden genomen. De voorste wielen zijn voorzien van dubbele draagarmen. De zogenaamde Super Strut Suspension. Deze is in Nederland alléén geleverd op de 6e generatie Celica’s en dan alléén die van het type GT-FOUR en de Carina GTi natuurlijk.
Eén van de problemen met dit onderstel is de korte levensduur wat betreft Toyota begrippen. Bij mij zijn de voorste draagarmen (160.500 km) dan ook inmiddels al vervangen.
De auto gaat door deze speciale ophanging dan ook erg goed door de bochten en je zult zo menig weggebruiker verbaasd achter laten. En dat voor een Carina, dat toch het imago heeft van erg saai en degelijk.

Al met al ben ik redelijk tevreden met deze auto. Wel valt het mij op dat de onderhoudskosten een heel stuk hoger uitvallen dan bij mijn vorige auto.

PROBLEMEN

160.500 KM:
- Draagarmen zijn vervangen (garantie)
Dit is een bekend probleem bij de Carina GTi. Het gaat hier om de extra draagarmen. Probleem is dat er speling op komt te staan.
- Kleine beurt uitgevoerd.


165.500 KM:
- Wiellager linksvoor is opgespannen en ingesmeerd.
Garantie was al 3 weken verlopen maar de garage heeft het toch onder de garantie laten repareren.


177.000 KM:
APK keuring gehad en werd afgekeurd op twee zaken:
- Schokbreker linksachter lekte
- Ophangpunt van (niet originele) uitlaat was gescheurd.
Nog niet eerder meegemaakt dat een auto bij mij afgekeurd werd. Enfin, beide zaken zijn vervangen, achter twee nieuwe schokbrekers en uitlaat gelast.
Schokbreker is natuurlijk een slijtage onderdeel, zeker na 12 jaar, kleine 180.000 km en veel ’sportieve’ km’s.
- Grote beurt uitgevoerd.


185.00 KM:
- Spijker in linker achter band en twee voorste banden helemaal afgesleten (i.v.m. verkeerde uitlijning)
Dit laatste is mijn eigen domme schuld geweest...
4 nieuwe banden gemonteerd en nu wel goed laten uitlijnen.


196.000 KM:
- Katalysator en voorpijp lek. Voorpijp laten vervangen en katalysator vervangen door een katalysator-vervanger.
(Kosten van een nieuwe katalysator: 700(!) euro)
Met de APK gaat dit wellicht problemen geven, is dus nog even afwachten of er alsnog een nieuwe katalysator moet worden aangeschaft.
- Grote beurt uitgevoerd.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.