Toyota Carina E 1.6 XLi (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Carina E 1.6 XLi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Om er maar even een cliche tegenaan te gooien: de Carina E is een tikkeltje saai, maar ontzettend betrouwbaar. Hij oogt wat onopvallend maar niet eens ouderwets, heeft nog geen spat roest en heeft een praktisch en ruim interieur. Geen fratsen, maar al het noodzakelijke zit erin, op de juiste plek en voelt stevig aan. Hoewel het dashboard stevig en van hoogwaardig materiaal lijkt te zijn, rammelt het er flink op los. Verder is het jammer dat de achterbank niet opgeklapt kan worden.
Over de motor niets dan lof. Schakelt soepel en gas en rem zijn erg goed doseerbaar. Hou je het toerental laag, dan is de wagen niet vlot, maar wel behoorlijk stil en zuinig (als je een beetje je best doet haal je met gemak de 1 op 15 bij gecombineerd gebruik). Trek je hem wat verder door, dan is al wat vlotter, maar laat hij ook wel van zich horen. Toch blijf ik ook dan verlangen naar een net iets zwaardere krachtbron. Wegligging is prima, hij is vrij stug geveerd en stuurt heel direct. Enkel de rechtuit stabiliteit kan beter. Al zo lang ik me kan heugen kraakt ’s winters de ophanging bij het nemen van drempels, volgens de garage is dit normaal.
Al bij al ben ik ook na 14 jaar dik tevreden met deze auto. Wat mij betreft maakt Toyota zijn naam op het gebied van betrouwbaarheid meer dan waar. Een absolute aanrader voor wie voor weinig geld een grote, zuinige en bovenal degelijke auto wil.
PROBLEMEN
Bij 90000 km zijn de distributieriem en de accu vervangen en bij 135000 km zijn de remschijven geslepen, maar da’s eigenlijk regulier onderhoud. De auto was boven de 140 km/h wat trillerig, wat volledig verholpen is door de achter(!)wielen opnieuw uit te lijnen. Verder is werkelijk alles aan de auto nog origineel.
Update 172.000 km: De auto heeft zijn jaarlijkse apk + grote beurt weer gehad. Voorbanden zijn vervangen en opnieuw uitgelijnd, en dat is alles. Wel werd me bij afhalen verteld dat de radiateur er niet geweldig meer uitziet, maar nog wel even mee kan. Twee jaar ofwel 40.000 km geleden werd me overigens precies hetzelfde verteld...
Update 187.000 km: en we zijn weer een jaar verder... deze keer kwamen er bij de beurt helemaal geen akelige zaken aan het licht. Zelfs de jaarlijkse opmerking over de radiateur bleef achterwege. Wel moet binnenkort de distributieriem vervangen worden.
Update 199.000 km: we zijn weer 12.000 probleemloze kilometers verder, en er zit weer een jaar apk op. Wel met een waarschuwing op de schokbreker rechtsachter (lek) Ik heb de achterschokbrekers laten vervangen, de auto ligt nu een merkbaar strakker op de weg. Omdat ook de distributieriem vervangen moest worden, was de garagerekening (760 euro) dit jaar een stuk hoger dan wat ik gewend ben. Ik heb het er graag voor over. Nu op naar de 2 ton...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.