Toyota Camry Customwagon 3.0 GXi V6 (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Camry Customwagon 3.0 GXi V6 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 156.000 km |
KM-stand laatst | 158.550 km |
- 157.300 km
Waarom een ouwe Camry?
Deze auto is bedoeld als inval-reserveauto naast een MB C 220 CDI Aut Estate van 2008.
Je kunt dan een klein zuinig stuiterbakkie voor de deur zetten waar je boodschappen nauwelijks in passen en de hond al helemaal niet, ik heb gekozen voor een degelijke, ruime auto die weliswaar niet erg aansprekend is voor designminnend publiek, maar die menigeen versteld doet staan.
Ik heb wel eerst wat onderzoek gedaan voordat ik bij de Camry uit kwam, als het oud is gaat de reputatie van een auto tellen.
Andere mogelijkheden waren Mazda 626 en Nissan Primera Station, maar die schat ik qua rijcomfort toch wat lager in, vooral wegens de V6. Bovendien zijn ze duurder in aanschaf vanwege de lagere gebruikskosten. Maar daar kijk ik in mijn situatie wat anders tegenaan.
Niet een beetje duur?
Je moet rustig aan doen om 1 op 9 te halen, maar what's the point als je hem weinig gebruikt? Ik verwacht dat we met de Camry minder dan 5000 per jaar gaan rijden, dus veel meer dan € 50 benzine zal er niet in gaan per maand. Afschrijving is vrijwel nihil, want de aanschafprijs was € 2.100. Helaas kwam er bij de bij aankoop ontbrekende APK nog een gebroken veer bij, maar die kostte 2e hands € 80. Totaal € 240 incl., montage en APK, we rijden voorlopig tot mei 2010.
Hoezo handig?
De ruimte is enorm, en de mogelijkheden zijn daardoor haast onbeperkt. Het is een automaat(voor mij sowieso een absolute must, want waar is dat geschakel tegenwoordig nog voor nodig?)met sportstand trouwens, airco, cuisecontrol, schuifdak, roofrails, trekhaak, stereo, getint glas, alles elektrisch, noem maar op. Alles kan er in, erop of eraan. Hij is wel een beeeetje grooooot, daarom overweeg ik om PDC te laten monteren (serieus).
Imago
Het moge duidelijk zijn: mijn kinderen (jongens van 25 en 28) verklaren mij voor gek. De Camry is nl. niet stoer. Dat klopt. Hoeft ook niet, er is toch altijd wel weer iemand die nog stoerder is dan jij. Dat heb ik in de loop der jaren ook al ervaren toen ik met mijn vorige auto, een Audi A4 3.0 Multitronic met 220 pk een stoplichtsprintje verloor van een taxi.
Maar de Camry is ondanks zijn 17 jaren best fraai: Spierwit (aanrijdingvrij, de lak is echt als nieuw), ook de bumpers en spiegels. Lichtmetalen velgen ook. Ik zal nog foto's plaatsen.
Hoe rijdt dat nou?
De 3.0 V6 levert dik 180 pk en is fluisterstil.
Ik vind het een genot om in deze auto te rijden. Dat doe ik dan wel met een aangepaste rijstijl. Vierkant de bocht door is geen optie. De auto is het beste op zijn plaats op de snelweg.
Daar kan hij met zijn forse vermogen probleemloos meekomen op de linkerbaan.
Ik zou er ook rustig mee op vakantie gaan naar Zuid Europa, maar dat is ivm de MB van de baas op dit moment niet nodig.
Kijk eens op www.edmunds.com
In Amerika zijn (en worden nog steeds) zeer veel Camry's gekocht, en op deze site geven amerikaanse eigenaren hun commentaar.
Update
- 158.070 km
De Camry is inmiddels grondig opgefrist: beide bumpers gespoten, de wielen zijn gestraald en gecoat. Ten slotte heb ik hem in- en extern grondig laten reinigen.
De Camry staat er prachtig bij. Op de planning staat nog het opnieuw laten bekleden van de zijkanten van de laadruimte, die hebben het in het verleden behoorlijk te verduren gehad. Eens kijken waar ik dat budgetvriendelijk kan laten doen. Inmiddels heb ik ook geconstateerd dat de achterruitverwarming niet werkt. Nog even laten fixen.
Het rijden is een feest, maar zoals je ziet aan de km-stand, ik ben er nog niet veel mee op pad geweest. De kosten per kilometer zijn daardoor tot nu toe circa € 0,67. Op warme dagen merk je wel dat de airco een krachtpatser is, binnen de kortste keren is alle warmte eruit.
Afhankelijk van mijn werksituatie is het wat mij betreft een optie om na het inleveren van de MB, een gasinstallatie in de Camry te laten inbouwen, en dan eens kijken hoe ver we gaan komen.
Dan moet er ook wel PDC op, gezien de afmetingen.
Opdate 25 oktober 2009
- 158.550 km
Tja.. daar staat-ie dan. Doordat ik bijna al mijn werk thuis doe komt er nauwelijks iets van rijden met de Camry. Zie ook de ontwikkeling van de kilomertstand. Zoals eerder gemeld heb ik ook nog een bedrijfsauto, dus uit kostenoverwegingen wordt die in voorkomende gevallen vrijwel altijd gebruikt. Eigenlijk doodzonde, maar om nou zomaar rondjes met de Camry te gaan rijden... dat is nou ook weer niet my cup of tea.
Wel nog even wat lichte olie-lekkage laten oplossen, pakkingen van de klepdeksels, plug nokkenas etc. waren aan vervanging toe. Op advies van de monteur (die laaiend enthousiast is over de techniek van de auto) ook de verdeelkap en de rotor vervangen. Af en toe was ik de auto (met de hand). Ik begin er zo langzamerhand aan te denken om de Camry toch maar weer te verkopen....
Dus een eventuele liefhebber kan zich melden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.