Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Dynamic Blue (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 12v VVT-i Dynamic Blue |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 49.749 km |
onze tweede aygo
- 25.075 km
Omdat wij weer wegenbelastingvrij wilden rijden hebben wij nu weer gekozen voor de tweede aygo.
Voorheen had je 3 uitvoeringen.
1 de gewone aygo Deze uitvoering van de Aygo heeft een ingebouwde radio en Cd-speler.
2 de aygo + Deze uitgebreidere variant van de Aygo bezit naast een radio en een Cd-speler, elektrische ramen voor.
3 de aygo sport De Aygo Sport airco, 14” lichtmetalen velgen, speciale mistlampen voor en een sportieve toerenteller plofzakken in de zijkant van de voor stoelen.
Wij kozen toen voor de kompleet uitgeruste aygo sport.
Daarvoor is in de plaats gekomen.
1 De acces 9.484,-
2 de cool 9.839,-
3 de comfort 10.339,-
4 de Dynamic Blue 12.089,-
wij hebben nu ook weer gekozen voor de opvolger van de aygo sport de aygo Dynamic Blue.
16 januari 2010 stond onze nieuwe toyota aygo Dynamic Blue op ons te wachten.
Hij heeft op dat moment maar 11 km gereden.
Dit is de tweede type aygo met kleine wijzigingen .
Wat echt tof is dat de ventilatie roosters randen toerenteller tellerbak rand mooi blauw zijn gespoten.
De lederen pook knop licht lekker in de hand.
Ook zijn er mooie instaplijsten dit maakt het gewoon helemaal af.
Een mooi detail er is Blue tooth in gebouwd met boven de spiegel een mooi blauw toyota embleem opschijnend lampje.
Een mooie en complete uitgeruste toyota aygo is de dynamic blue.
De kleine subtiele veranderingen van de aygo zijn goed gedaan.
Ik vind vooral de achterlicht units schitterend met die chromen ringen eromheen.
De mistlampen voor in de bumper zijn ook voorzien van die mooie chromen ringen,beter detail dan bij de voorganger de sport deze waren er gewoon ingeboord.
Zelfs de licht metalen wielen zijn licht gewijzigd zijn net iets anders dan die van de sport.
Ook is de hoeden plank veranderd de bevestiging van de plank in de achterkant van de auto zijn kleinere buisjes gemaakt en er zitten kleinere uitsparingen in de hoedenplank.
Nu valt de hoedenplank er niet zomaar uit zoals bij de eerste aygo.
Motorisch is ie ook verfijnd hij is soepeler geworden.
Alleen de radio stottert bij bepaalde regio,s slaat hij ff over ik denk dat dit te maken heeft met de is Blue tooth verbindingen vind dit wel irritant.
Het geluid wat uit de boxen komen is ook matig.
2 grootte boxen in de voordeuren en s kleine in de raamstijlen verwerkt wel netjes.
De mensen die achter in zitten horen de radio matig.
Wij hebben er ook de t.m.s sport uitlaat demper Gemonteerd dit staat lekker eigenwijs.
Top gezicht een dikke pijp in het midden van de bumper.
Hij mocht van mij wel iets meer geluid maken.
Ook waren de winterbanden wisselen voor de licht metalen wielen in het voorjaar weer een enorme ramp!
Ze zaten weer helemaal vast geroest op de wielnaven dit hebben ze helaas niet veranderd een misser jongens van toyota.
Maar het rijden in de aygo.
Hij kan redelijk met het overige verkeer meekomen.
Als je een vrachtwagen in wild halen daar moet je echt ff de tijd voor nemen.
Als ik een personen auto wilt inhalen op de wegen waar je 100 km per uur mag rijden en er sukkelt dan iemand voor je met 80 dan erger ik me aan die trage reactie van de versnellingsbak!
Dan moet ik gewoon terug schakelen naar zijn 3!
De 4 de versnelling doet gewoon te traag om een personen auto in te halen.
Erg jammer voor z’n vlotte en soepele motor.
Vandaar de prestaties onvoldoende
Een groot voordeel is wel dat je hem bijna overal langs kan piepen en past werkelijk waar in bijna elke parkeer vakje die je maar ziet.
Als ik dan op een landweggetje rij dan is het net een kart gewoon geweldig om hem in de bochten te smijten.
Hij licht lekker stevig op de weg.
Waar ik ook over te spreken ben is zijn geluid van de motor binnen in het interieur.
Ik heb van veel mensen gehoord dat het 3 cilinder motortje er stevig op los hamert.
Vind dat zelf wel erg meevallen dit is onze 2 de aygo vandaar .
Als je lekker rustig omschakelt bij de 2500 rpm dat snort hij heerlijk rustig.
Maar als je boven de 4000 r.p.m komt ja dan hamert hij er wel op los.
De aygo is daar ook niet voor gemaakt maar hij kan best wel toeren hebben en wil ook wel goed vooruit.
Het is zeker geen suffe trage stads autootje!
Alleen als de motor nog koud is dan schakelt hij iets hakerig dat is wel eens lastig.
Zodra de motor op bedrijf,s tempratuur is dan schakelt hij goed.
Gewoon een heerlijke rijders auto doet prima wat er van verwacht word.
Wij gebruiken hem dus niet als stads of als 2e auto maar rijden er gewoon ongeveer 30.000 km per jaar met de aygo.
Ook vind ik het tof dat er a.b.s op zit en dat hij genoeg plofzakken aan boord heeft 4 om precies te zijn.
In het stuur dasboard en in de zijkant van de stoelen.
Lange afstanden rijden met de aygo gaat.
Wij kregen wel last van onze rug en achterwerk door de smalle stoellen.
Wij zijn er in mei 2010 naar de België,s Ardennen geweest vlakbij de Luxemburgse en France grens.
Hij kan prima de bergen opkomen alleen heeft hij het een stuk meer moeite mee als wij er met zijn 4e in de aygo rond toeren.
Maar gewoon met mijn vrouw de bergen opgaan gaat het prima.
Verbasend gewoon voor z,n lichte motor dat hij zulke prestatie,s neerzet!
Waar de aygo echt in uitblinkt is z,n lage brandstof verbruik.
Bandjes keurig op spanning en wij kunnen gaan kijken naar het verbruik.
Als je ff lekker door wild trappen dan rijd hij ongeveer 1.16. tussen de 3000 en 5000 r.p.m.
Maar als je hem rustig behandeld dat is dan opschakelen bij de 2500 r.pr.m en hem op tijd laat uitrollen dan gebruikt hij 1 op 22.5.
Dit heb ik gehaald met rustig weer en de airco gewoon gebruikt.
Oja dit is zeker niet suf rijden hoor hij pakt lekker op bij de 2500 r.p.m.
Op de snelweg neemt hij meer 1 op 19 dat is ook erg netjes.
Hij verbruikt bij harde wind of met 4 personen 1 op 18 niks om over te mopperen.
Oké het volgende is bagage ruimte van de aygo.
Dat is nou heerlijk dat de bankje,s makkelijk na beneden kunnen. dan heb je gewoon genoeg ruimte 476 liter, zelfs de elektrische rolstoel van mijn van pa gaat er in.
Maar als ik het bankje nodig heb is het inderdaad wel krab te noemen 139 liter.
Dan past er gewoon net geen kratje in dat vind ik wel lastig.
Nu hebben wij voor de 5 deur,s gekozen omdat dit veel handiger is je zet zo de boodschappen tassen op de achterbank neer.
Binnen ruimte van de aygo.
De been ruimte achter in is voor 2 volwassenen gewoon te krap.
Voor korte afstanden gaat dit wel maar voor de lange afstanden is dit een straf voor de bestuurder die heeft dan de knieën in zijn rug , en de passagier kan zijn benen niet goed kwijt.
Voorin de aygo is het beter daar heb je net genoeg beenruimte.
De aygo voelt wel ruim aan dat verwacht je niet als je hem ziet top gedaan.
De zittingen zijn gewoon te smal krijg na 2 uurtje,s rijden wel en gevoelloos en tintelende achterwerk van.
Als mijn vrouw effe wat breed gaat zitten om bv haar haar netjes te doen dan zit ze gelijk tegen mij aan en dan kan ik niet schakelen dit is wel irritant dat de auto net 5 cm te smal is.
Ook is de aygo slecht geïsoleerd.
Er dringt veel geluid van buiten door in het interieur en in de winters duurt het lang voor dat het een beetje warm in de auto word.
Lastig is het ook dat de ramen snel beslaan.
Dus veel met de airco aan rijden om dit vocht weg te krijgen.
Ik vind het interieur van de aygo voor de rest prima.
Waar ik mij nu wel erg over verbaast zijn deze twee zaken.
de waardeloze spiegel constructie.
Nu is het binnen werk weer stuk dus de spiegel draait weer lekker dol!
Heb dit euvel ook bij de andere aygo gehad en nu dus weer en hij is nog geen jaar oud.
De licht units van de aygo.
En ja hoor weer vocht in de koplampen en dit vind ik ook in de achter licht units .
Terwijl onze aygo altijd binnen staat dus slechte afdichting van die licht units.
de motor van de aygo.
Dit is echt een apart ding.
Hoezo hij weegt maar 64 kilo en perst er 68 pk uit !
3 cilinders met intelligente nokken as oftewel v.v.t.i varial valve timing injectie.
En natuurlijk 4 kleppen per cilinder.
Geen distributie riem maar een ketting.
De motor heeft ook prijzen gewonen.
Lekker soepel dat motortje en hij kan ook echt toeren hebben.
Hij voelt lekker solide aan zeker geen gamel blokje.
Wel een apart geluid als hij draait hij knort gewoon.
Wat mooi is dat de Motor is verfijnd door Toyota zelf die deze motor op zijn beurt weer heeft geleend van hun dochteronderneming Daihatsu en van het model de cuore.
In het brandstof tankje kan 35 liter brandstof en de tank dop zit mooi in het achterlicht uitbouw verwerkt.
Een nadeel is wel dat je bij het losdraaien van de tankdop je sleutel er eerst in moet doen en dan omdraaien in een kleine ruimte.
Dan met sleutel en in de dop hem dan door moet draaien dit gaat echt lastig.
Heb ik toch liever een brandstof meter dan die maffe blokje,s die aangeven hoeveel brandstof nog in de tank zit.
Als je dan op reserve komt dan gaat ie eerst ff piepen dan gaat het laatste blokje knipperen.
Nu je toch niet snel genoeg een pomp vind dan gaat dit blokje op het laatst sneller knipperen van nu moet er echt peut in de tank anders laat ik je echt staan!
De banden van de aygo hebben wel veel afrol geluid.
Wij hebben 2 setjes wielen.
Zomer en winterbanden.
De winterbanden zijn Michelin alpin banden.
Echt een aanrader zoals de afgelopen winter veel profijt van de banden gehad.
Ik heb er gewone stalen wielen omheen.
Dat is nou makkelijk deze setje banden had ik over van onze aygo sport en passen mooi onder deze aygo.
De continental cont eco contact 3 fabriek,s banden sleten bij de aygo sport snel als sneeuw voor de zon en bleven niet op spanning.
Daar heb ik nu geen last van er zit nog meer als genoeg profiel op de banden deze liggen om mooie licht metalen wielen.
Kan natuurlijk ook aan mijn rijstijl liggen.
Rij nu rustiger dan met de aygo sport.
Echte leuke futuristische auto is de aygo daar blijf ik maar enthousiast over.
Ben erg benieuwd naar het nieuwe model daar verwacht ik veel van.
Maar hopen dat zij hem 20 cm langer maken dan past er wel een kratje achter in.
Dat zal wel leuk zijn dat je motor keuze hebt bij de nieuwe aygo.
Maar dat zal wel niet gebeuren dan valt de aygo gelijk in de b categorie en dan kopen de mensen hem waarschijnlijk niet.
Hetzelfde gebeurde met de aygo met een diesel motor die word nu ook niet meer geleverd in ons land.
Raar maar waar.
Wat mij opvalt is het gedrag van bepaalde mede weggebruikers.
Nu rij ik bijna 4 jaar in de Toyota aygo en dit gedrag irriteert mij enorm.
Sommige zijn echt hufterig om hun auto er gewoon bruut voor te gooien dat ik weer vol in de ankers moet!
Vooral bij rotondes gebeurd dit grapje vaak.
deze gasten hebben gewoon geen respect voor de compacte auto erg vervelend dat ego gedrag.
Wat ik tof vind aan de aygo.
+uiterlijk.
+ verbruik.
+ airco&verwarming.
+ brandstof verbruik.
+ makkelijke neerklapbare achterbankjes.
+ veiligheid 4 euroncap sterren.
+ de nieuwe achterlicht units.
+ blauwe randje,s om de lucht roosters kilometer teller bak en toeren teller.
Wat ik niet tof vind aan de aygo.
- hooge tildrempel achter klep.
- plaats van de mistlampen voor schakelaar.
- snel beslaande ruiten aan de binnenkant.
- plaats zekeringen kastje.
- wielen lastig om te wisselen zitten erg vast!
- geen dasboard klepje.
- Snel beslaan van de ramen.
- afrol geluid banden.
- smalle stoelen.
- slechte isolatie.
- slechte buiten spiegels
- vocht in de kop en achter lampen.
- boxen.
- tankdop.
de Aygo is ie echt zo waarde vast??
- 33.240 km
Onze eerste aygo kochten wij voor 13.000 euro en daar kregen wij 3 jaar later 6,250 duizend euro voor terug
Hebben 6,750 duizend euro weg gereden.
ongeveer 2000 euro per jaar dat is niet zo gek.
Deze aygo sport was onze eerste nieuwe auto die wij kochten dus had meer van de inruilwaarde verwacht.
Nu ben ik weer om tafel geweest bij div dealer,s
En weet dat het eerste jaar het duurste is met een auto dus heb mijn huiswerk gaan doen om te kijken wat ie ongeveer waard is.
Maar dat was wel teleurstellend hoor er was er zelfs eentje die wou mij er maar 6000 euro voor geven!
De bedragen varieerde van 6000 tot bijna 9000 euro.
En dan heb ik daar mijn eigen bedenkingen over .
Natuurlijk kan ik er wel 3 jaar mee rond rijden maar dan is ie tussen de 4 en 6000 euro waard.
Laat staan wat ie over 10 jaar waard is dat kan bij ons ieder geval niet met 32.000 km op jaarbasis.
Wij rijden immers veel kilometer,s dan zal ie op de 3 ton staan en dat is echt heel veel voor de kleine dreumes.
De opmerkingen van sommige gasten.
Wat opvalt is als men ergens niet tevreden over bent en je dat in je rewiew plaatst over je toyota.
Dat je van die onprettige opmerkingen ontvangt van bepaalde gasten.
Als er over een bepaalde een merk en type helemaal niet bevalt dan staan die gasten natuurlijk vooraan.
Met hun niet leuke opmerkingen hoe goed en betrouwbaar wel een toyota is en hoe waarde vast hij wel niet is.
En wat voor slechte wagens dat bepaalde land wel niet maken.
Of gewoon de rewiew af lopen te zaniken met spel fouten.
Vooral deze opmerking.
Daar wordt ik echter niet vrolijk van !
door Soloman
Ik ben maar gestopt met lezen heer Weijenberg, hele lappendekens aan schrijffouten, missende komma's/punten en miljarden gemiste kansen op school.
Gewoon te triest voor woorden.
De reacktie van de heer Soloman heb ik doorgestuurd naar de redactie.
Dit is echt te zot voor woorden.
ff dit Soloman!
Heb het door de spelling controle heen gehaald.
De opmerking van u heeft niks maar dan ook niks te maken over de rewiew van de Aygo.
Hoe haalt u het in u hoofd om mij zo te beledigen !
Dit hoef ik zeker niet te accepteren z,n onbeschofte opmerking .
Er zijn grenzen.
U heeft zeker weten lak aan de spelregels die door de redactie is opgelegd .
Mensen van de redactie van autoweek.
Schop de heer Soloman per direct van het auto rewiew af a.u.b.
Hartelijk dank
Zulke mensen horen hier duidelijk niet thuis.
Dit is dan weer z,n flauwe opmerking
Kijk dit bedoel ik nou met dat leuke (opbouwende kritiek) .
Ben het wel erg beu aam het worden dat gezemel over spelfouten!
Door tolletje 1974
Op zich een leuke uitgebreide review, maar ik kan me wel voorstellen dat bepaalde lezers zich storen aan de enorme hoeveelheid spelfouten. Het leest nogal, tsja, vermoeiend.
Heb wel ff de tekst door de spellingcontrole gehaald dus dan deugd mijn pc zeker niet tolletje zeurpiet!
Deze opmerking vind ik tsja vermoeiend!
kosten van de aygo
Natuurlijk ga ik jullie op de hoogte houden van de kosten van onze auto.
Wij willen er 5 jaar mee doen eens kijken wat er allemaal in dit verslagje komt te staan.
datum 16-1-2010 km stand 11.
toyota aygo Dynamic Blue kosten 12,667 euro
datum 16-7-2010 km stand 16.271.
Kleine onderhousbeurt uitgevoerd kosten 157,56
datum 31-8-2010 km stand 18.523.
Lakstift kosten 7,23.
datum 3-1-2011 km stand 31.322.
groote onderhoudsbeurt kosten 301,22
Hoe lang blijft de aygo wegenbelasting en b.p.m vr
Met deze vraag loop ik al een tijdje rond.
Zoals iedereen om zich heen ziet zijn er weer genoeg keuze uit dit soort auto,s zelf diesels uit een hoger segment worden vrijgesteld voor wegenbelasting en b.p.m.
Zelfs meerdere modellen worden zo verkocht .
Dit kan natuurlijk niet decennia,s lang duren voordat de regering iedereen weer de b.p.m en wegenbelasting laat betalen.
Dan zal de aygo ook weer belast worden trouwens mijn eerste aygo zat gewoon b.p.m op en heb ook wegenbelasting betaald.
Zal het dan nog steeds z,n verkoop succes zijn ?
Oordeel over de toyota aygo
- 33.240 km
Prima auto gebruik hem waar voor ie gemaakt is
Hij is echter minder geschikt als je er veel km mee gaat rijden zoals wij dat doen.
In de stad is ie heer en meester maar op de snel weg komt ie echter iets te kort.
Dat ervaar ik ook als wij met z,n tweeën in de aygo rijden en dan een auto in willen halen.
het afwerk nivo is prima voor deze auto uit het a segment.
Het is in onze ogen het beste en leukste auto uit het a segment.
Ik kan en ga hem zeker niet vergelijken met een auto uit een hoger segment.
problemen
- 25.000 km
Vocht in de licht units
Spiegel binnen werk kapot
de aygo ingeruild
- 49.749 km
Nu hebben wij 2 toyota aygo,s in ons bezit gehad.
Dus 4 en een half jaar rond gereden in de aygo.
Met de eerste aygo hebben wij 106.683 km gereden.
Met de tweede aygo 49.749km
dus in totaal 155.432 km
Wij waren de min punten van de aygo meer dan zat!
Mijn vrouw en ik hebben de aygo eruit gedaan.
Over onze nieuwe suzuki splash 1.2 exclusieve schrijf ik nog een rewiew
ff wat meer km er mee rijden.
groetjes s weijenberg
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.