Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-joy (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 VVT-i x-joy |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 2.100 km |
De opvolger
- 2.100 km
Na zeven jaar tot volle tevredenheid Peugeot 107 automaat uit 2011 te hebben gereden, (zie betreffende review) werd het tijd voor een verse. Liefst een van hetzelfde formaat, want dan past ie in de garage. En zo kwamen we wederom uit bij het drietal Peugeot 108/Citroën C1/Toyota Aygo. Ditmaal vonden we de Toyota het meest fris van uiterlijk. Het werd de x-joy met automaat.
DE VERSCHILLEN MET DE PEUGEOT 107 (en de vorige Aygo)
In basis is de huidige Aygo vooral een doorontwikkeling van het vorige drietal, geen totaal nieuwe auto. Zo voelt het ook aan. In de meeste opzichten is het wel een verbetering. Vooral het comfort is erop vooruit gegaan.
De stoelen zitten beduidend beter, de vering is zachter en er is minder lawaai. Bovendien is deze uitvoering aardig luxe, met o.a. climate control, Apple Car Play/Android Auto, een achteruitrijcamera, enz. Geen cruise control; deze is ook niet leverbaar.
Motorisch is alles redelijk bij het oude gebleven. 4 Pk meer, dat wel. Daarnaast draait de automaatversie in de hoogste versnelling iets meer toeren dan de voorganger en aanzienlijk meer toeren dan de huidige handgeschakelde versie. Naast het nadeel van wat meer geluid en een hoger verbruik, in beide gevallen niet schokkend, heeft het ook een voordeel: op de snelweg wil de Aygo in de hoogste versnelling nog best versnellen, waar de 107 terug moest naar de vierde.
Het gevolg van dit alles is dat de Aygo 2019 beter geschikt is voor de snelweg, terwijl in stadsverkeer het compacte formaat een groot voordeel blijft.
Jammer is wel dat de automaat, in feite een automatisch bediende handbak en koppeling, niet verbeterd is. Het is te doen en met de schakelflippers kun je ook zelf schakelen, maar het systeem haalt het qua verfijning niet bij een cvt, de meest geschikte automaat voor kleine auto's. Vooral in de file stoort het soms dat de bak niet schokvrij schakelt of dat doet op onlogische momenten.
Qua ruimte en wegligging is er weinig veranderd t.o.v. de voorgangers. Voorin voelt de Aygo best ruim aan, achterin is het behelpen. Zeker de plek achter de bestuurder is eigenlijk ongeschikt voor een volwassene. De kofferbak? Daar past ongeveer 1 koffer in, of een klein formaat bierkratje.
De Aygo is daarmee een wagentje dat prima geschikt is voor twee personen. Dan kun je je bagage kwijt op de achterbank. Langere afstanden zijn geen bezwaar meer, dankzij het toegenomen comfort en de nette wegligging. Rij je veel kilometers op de snelweg, of zit je regelmatig op de Duitse Autobahn? Kies dan een klasse hoger, want dan gaat het gebrek aan vermogen en het onderstel (verwerking van korte oneffenheden) irriteren.
Verbruik? Tot nu toe 1 op 18. Maar dat kan nog verbeteren als de motor is ingelopen.
PLUS- EN MINPUNTEN (de prijsklasse in aanmerking genomen)
+ Vrolijk wagentje, jeugdige uitstraling, leuk aan te kleden
+ Leuk om in te rijden
+ Vlot hanteerbaar
+ Goedkoop in gebruik
+ Voldoende comfortabel
+ Verkrijgbaar met automaat
- Achterin erg krap
- Kleine kofferbak
- Weinig geavanceerde automaat
- Geen cruise control leverbaar
- Tegenwoordig flink aan de prijs
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.