Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Linea Luna (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Linea Luna |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 139.687 km |
KM-stand laatst | 140.000 km |
De aanschaf
- 139.687 km
Mijn Mondeo is, met 285k op de teller, aan vervanging toe. Destijds was ik op zoek naar een ruime auto voor niet te veel geld. De Mondeo paste precies in dat plaatje.
Ook nu waren de criteria "Ruimte" en "Kosten" de eerste die in mij op kwamen.In eerste instantie was ik dus weer op zoek naar een Mondeo. Een collega maakte mij attent op de Avensis. "Net zo ruim en meer auto voor je geld" waren zijn argumenten.
Na enige verdiepen bleven er voor mij drie kandidaten over: de Ford Mondeo, de Toyota Avensis en de Mazda 6.
En toen gebeurde het...
Bij een dealer in de buurt kwam een Toyota Avensis 2.2 D Cat uit 2005 beschikbaar. Een klein beetje boven budget, maar ik had nog een Ford in te ruilen, dus wellicht ging het toch wel passen. Van mijn collega begreep ik al wel dat bepaalde diesel motoren van de Avensis zo hun problemen hadden en dat het 177pk exemplaar daar qua problemen nog wel een schepje boven op deed.
Ik heb alle reviews die ik kon vinden over deze auto uitgeplozen, met die wetenschap ben ik naar de dealer gegaan en heb uiteindelijk een proefrit gemaakt. En dat moet je dus niet doen, een proefrit maken in een Avensis met een dergelijke motor. Zeker niet als je met een Ford Mondeo uit 1999 (90Pk diesel) naar de dealer rijdt om over te stappen in deze wagen. Je gaat dan namelijk voor de bijl. Ik wel tenminste. Wat een rust in deze Toyota, wat een trekkracht, wat een vermogen. Voor zover dat gaat tijdens een proefrit heb ik de wagen goed getest, vooral bij lage toerentallen omdat daar vaak problemen blijken. Ik kon geen rariteiten ontdekken. De EGR klep en een injector zijn in het verleden al eens vervangen wegens het bekende roeten.
Overmorgen ga ik hem ophalen bij de merkdealer. Ik besef me dat het niet zo'n rationele aankoop is, maar dat er hier door mij vooral op emotie geschakeld is. Misschien heb ik met de aanschaf van deze wagen iets onverstandigs gedaan. We gaan het gewoon ervaren en we gaan gewoon dagelijks genieten van de kilometers. Ik hou jullie op de hoogte van de ervaringen.
De auto net weer terug na een week in de garage
- 140.000 km
In de eerste week dat ik mij de trotse bezitter mocht noemen van een mooie D-CAT hield ik de wagen goed in de gaten. Een heerlijke wagen. De meest opvallende zaken blijven wat mij betreft de rust in de wagen en het vermogen. De enkele ruisjes, rammeltjes en dergelijke werden genoteerd zodat ik daar later door de dealer naar kon laten kijken. Tot mijn verbazing bemerkte ik dat het koelvloeistofniveau erg laag was. Vreemd, de wagen had net een beurt achter de kiezen. Een dag later stond het koelvloeistof niveau onder het minimum niveau. Daarnaast vond ik dat de motor meer trilling veroorzaakte dan voorheen. Snel de auto naar de dealer gereden voor onderzoek. De dealer onderzocht eea en bemerkte dat het hier niet om een kleinigheidje ging. Het complete blok werd, onder garantie, vervangen. Gezien de problemen die bekend zijn met dit type motor, was dit voor mij natuurlijk een gunstige ontwikkeling.
Vandaag heb ik de auto weer opgehaald. De eerste 15km heeft hij weer prima doorstaan:). De kleine, eerder door mij genoteerde dingetjes, zijn ook meteen opgelost. Alleen het ruisje bij de bestuurdersportier is niet verholpen. Nou ja, eerst maar kilometers maken en zien of de vermeende betrouwbaarheid van de wagen nu werkelijkheid gaat worden. Ik heb er vertrouwen in en ik ga genieten van de vele kilometers die ik nu ga rijden.
Ik houd jullie op de hoogte van de bevindingen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.