Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D Linea Sol (2004)

autoreview

Toyota Avensis Wagon
Toyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis - interieur

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.0 D-4D Linea Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf42.000 km
KM-stand laatst260.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zo, na veel reviews te hebben gelezen, schrijf ik hier mijn eerste review. Ik ben er wel redelijk laat mee, maar ik hoop dat het toch nog nuttig is voor iemand.
Na enkele leuke jaren met een sportieve en leuke benzine overgestapt op een diesel. Mijn woon-werk kilometer zijn toen nogal fel gestegen, dus een diesel was wel aangewezen.
Dit was wel een aanpassing.
Ik had toen gekozen voor een model dat toch redelijk volledig was uitgerust.
Belangrijkste opties:
- kleine navigatie (pijltjes)
- dual zone automatische airco
- xenon-verlichting
- parkeersensoren
- lederen interieur
- verwarmde voorzetels
- trekhaak
- automatische ruitenwissers
- getinte ramen achteraan
- Toyota topcar garantie

Eerste indrukken met de wagen waren zeker positief, ok, er was een beetje de diesel-ratel, maar dat was te verwachten. Mijn celica had een custom uitlaat, dus deze avensis was eigenlijk stiller. Vooral het snelwegrijden was een verademing. Rustig en stil, maar door het ontbreken van een 6de versnelling toch redelijk wat motorgeluid bij de hogere snelheden. 120-130 is echter zeer goed te doen.

Snelweg gaat goed, bochten omsmijten en sportief rijden is wel een heel stuk minder. De veiligheidssystemen werken goed en komen niet te rap tussen, maar de wagen heeft wel zijn gewicht tegen. Overhelling is aanwezig, maar niet enorm storend.

Qua comfort is de avensis wel de ideale reiswagen. Ik heb al een paar keer Alpen en Zuid-Frankrijk gedaan, ook Tjechië is ook al een de beurt geweest. Dit is altijd vlot en ontspannend verlopen.

Het verbruik is dan het pluspunt. Ik heb met eigen berekeningen op een gemiddeld verbruik van 6,5l/100Km gekomen. Dit is een variatie van binnenwegen en snelweg. Heel veel stadverkeer doe ik niet, maar dit valt natuurlijk wel eens voor. Wel gemerkt dat de boordcomputer die het gemiddeld verbruik per bijtankbeurt doet, durft te liegen. Gemiddeld geeft deze 0.5l/100Km gunstiger dan in de praktijk weer.

Zo, dit was het voorlopig. Aanvullingen komen nog.

Hierbij nog een paar toevoegingen aan het vorig verslag.

Ik heb het al een beetje over de prestaties gehad, maar niet echt in detail. 116 pk uit een 2.0l diesel is niet echt meer een prestatie. Het was met uitbrengen van de wagen al niet schiterend. Om in het gewone verkeer mee te rijden is dit echter ruim voldoende. Ik heb er geen ervaring mee als caravantrekker, heb er regelmatig een remorque achter gehangen. Dan valt er op dat de motor wel zijn werk heeft om alles vlot in beweging te krijgen. Maar nooit heb ik dit ervaren als problematisch.

Det grote troef van deze wagen is eigenlijk het comfort. Zowel qua zitcomfort, geluid (motor en rijgeluid), ergonomie en gebruik is alles zeer stil, duidelijk, rustgevend. Dit is een ideale reisauto.

Minpunten zijn er echter ook.
Vooral de versie met mijn navigatie is enorm achterhaald. De pijlen zijn niet altijd even duidelijk, het scherm is te klein (5cm x 5cm), af en toe is deze ook zoek, ontvangst in de Alpen is niet altijd aanwezig, enz.
Ik heb ook een zware koppeling. Dat dit bij alle versies is weet ik niet, ik heb mij ook al laten vertellen dat dit kan komen omdat er een verkeerd vet in de koppeling zou zitten. Dit hebben ze mij uiteraard pas gezegd als ik uit fabrieksgarantie was. Ik ben er dus mee blijven rijden. Dit leidt wel toch een onaangename file-beleving, vooral mijn vrouw klaagt hierover. :)

Qua betrouwbaarheid heb ik niet te klagen. Wat wel tegensteekt is dat als er dan toch iets kapot gaat, het direct duur is. Ik heb ondertussen de volgende items moeten vervangen:
- voorruit met regensensor op 120000Km (+-1000€)
- behuizing Xenonlamp op 200000Km (+- 550€)
- injectoren met leidingen op 180000Km(+- 2000€) (kan mss aan de powerbox liggen, is moeilijk te bewijzen)
- Aircocompressor (moet ik nog doen, heb nu een bypass van de andrijfriem) (er zit speling op de poulie)
- Remschijven en blokken op 245000Km (+- 500€) (dit heb ik zelf gedaan en is eigenlijk normale slijtage)

Wat ik wel goed vind, is dat qua electronica (elektrische en verwarmde zetels, elec ramen, parkeersensoren, aut ruitenwisser, dashboard, enz) er zich nog geen enkele panne heeft voorgedaan. Alles werkt nog perfect. Ook voelt de wagen nog altijd solide aan, geen kraakjes of piepjes, geen scheuren of barsten in het leder. Het enige dat ik merk is dat de gasveren van de koffer ondertussen wel eens durven kreunen, maar ze doen hun ding nog, dus ik ga ze nog niet vervangen.

De ruimte is één van de ander troeven van de avensis. De zitruimte is zeker royaal te noemen, zowel vooraan als achteraan. Deze zomer nog op reis geweest naar Zuid-Frankrijk. Jong kindje mee met alle benodigdheden, vrouw met voldoende kledij voor verschillende weersomstandigheden, lees, meer dan genoeg baggage mee; dit alles is vlot in de koffer gegaan. Onze plooibubby kan in de lengte richting in de koffer gelegd worden. Neergeklapte zetels geeft een diepte van min 1m60 en met een beetje moeite (hoofdsteun voorzetel verwijderd, zetel in voorste stand, rugleuning plat) kunnen items tot 2m40 er ook in.

  • 260.000 km

Onlangs is de koppeling beginnen slippen. Ik was eerst van plan van hier nog mee door te rijden tot ik de Toyota vervang. Maar bij nader inzien en advies van anderen toch maar laten vervangen. Deze keer niet bij de merkgarage maar bij een onafhankelijke garagist. Dit scheelde toch 300€. Hierbij moet ik wel vermelden dat het vliegwiel niet is vervangen. Ik had zowiezo gezegd dat ze het niet moesten doen, maar de garagist zei dat het nog in goede staat was. Hij zei ook dat een eerste koppeling op 256000 zeker niet slecht is. Nu is de koppeling wel ineens een stuk lichter om in te duwen. Mijn initiële zware koppeling was dus niet echt normaal. :)

De wagen staat ondertussen ook weer op zomerbanden. Het is altijd uitkijken naar het mooi weer en wanneer mijn 19 inchers er terug onder kunnen. Mijn vrouw klaagt wel over minder comfort en spoorvorming, maar ik vind het toch vet staan. Het geeft mijn oud toyotaatje toch wat meer uitstraling. :)

Voor de rest geen bijzonderheden, de wagon doet nog altijd alles naar behoren. Er worden nu wel minder km's mee gereden. Ik heb een fiesta voor woon-werk en mijn vrouw werkt nu 4/5de. Ik kijk wel al uit naar volgend jaar om hem te vervangen, Skoda SuperB zit in de short list. Adviezen hierover?

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens