Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Linea Luna (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Linea Luna |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 106.000 km |
Comfortabele gezinsauto
- 106.000 km
Eind 2005 was het tijd voor een nieuwe leaseauto, het ging tussen de Peugeot 407 SW en de Avensis. Doorslag gaf de nieuwe 177 PK D-CAT motor die voor hetzelfde geld meer rijplezier beloofde.
Qua uitrusting was de auto zeer compleet, en dashboard was mooi uitgevoerd in aluminium. Uitstekend geluidsinstallatie. De stoelen lijken niet ideaal met korte zit, maar ik moet bekennen dat een aantal ritten naar Zuid Frankrijk (1200km in 1 dag) niet hebben geleid tot rugklachten dus ze doen geen afbreuk aan het comfort. Wel is de auto achterin te smal voor drie achterbankpassagiers: neem geen Avensis als gezinsauto met drie jonge kinderen want drie kinderzitjes op rij zorgt voor minutenlang gepers voordat het (net) past. Wel is de bagageruimte achterin enorm diep, gezien de lengt van de auto.
De eerste indrukken met betrekking tot de motor waren opmerkelijk: deze motor lijkt meer op een zes cilinder benzine motor (ooit in bezit geweest van Golf VR6) dan op mijn eerdere 1.9 tdi. Zeer rustig in de loop, vooral stationair (komt zeer in de buurt van de rustige stationaire loop van Mercedes diesels). Dit is het sterkste punt van deze auto. Zeer gelijkmatige krachtsopbouw tussen de 2.000 en 5.000 toeren waarbij de motor vloeiend loopt, in tegenstelling tot mijn eerdere 1,9 tdi (explosief tussen 2,000 en 3.500 toeren maar daarna rauw). Op de snelweg is de motor niet hoorbaar, uitsluitend bandengeruis. Dit komt dan wel nadrukkelijk naar voren dus zorg voor "stille" banden, de standaard Bridgestones zijn maar matig in dit opzicht.
Teleurstellend vind ik de souplesse van de motor tussen de 1.000 en de 1.800 toeren, de lichte brom bij dit toerengebied zorgt ervoor dat ik meestal iets hoger toerental opzoek (pas bij 120km in 6). Wel in de motor nagenoeg trillingsvrij (wellicht door lage compressieverhouding). Prettigst rijdt de auto tussen 2.000 en 4.000 toeren, wat ik aan de hoge kant vind voor een diesel.
Daarmee komen we op het grootste nadeel: het verbruik. Met de 1.9 tdi was 1:18 standaard maar nu moet ik mij inhouden om 1:14 te halen (bij excessief gasgeven is een gemiddelde van 1:12 mogelijk). Leasemaatschappij heeft reeds geattendeerd dat ik soms 40% boven fabrieksnorm zit! Dit zou voor mij reden zijn deze auto nooit prive te kopen, gezien de te hoge kosten. Door hoge verbruik vind ik ook de actieradius van ca 680km teleurstellend.
Storingen hebben zich nauwelijks voorgedaan gedurende de afgelopen 4 jaar, slechts 1 keer melding van uitval TC en nog twee systemen en vervolgens de bekende noodloop. Na 1 dagje garage weer opgelost. Nog nooit geheel stilgevallen of weigering bij starten, dus de bekende toyota betrouwbaarheid wordt waargemaakt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.