Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive (2005)

autoreview

Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive (2005)

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst135.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds september 2005 rij ik in één van de eerste D-CAT diesels. Motorisch is het ongekend: wat een rust. Zelfs bij 160+ blijft de motor vrijwel onhoorbaar. Ook de stoelen zitten uitstekend (dit geldt alleen voor de leren stoelen in de Executive uitvoering, alle andere Avensissen zitten beduidend minder) en alles functioneert uitstekend.
Ik heb het DVD navigatiesysteem met TMC laten monteren en ook dit werkt goed. Wel vreemd dat het fullmap systeem geen TMC aan kan en dat dan de boardcomputer vervalt. Anders had ik dat laten monteren, maar vooral TMC is m.i. noodzaak.
Helaas is het niet mogelijk om MP3’s af te spelen op de verder uitstekende autoradio. Ik heb dit opgelost door een ICE-link te laten monteren waarop een iPod is aangesloten. Deze functioneert dan als wisselaar.
Ook het klimaatsysteem vind ik minder (in de Audi had ik ook CC en dat functioneerde beter). Vaak is het nodig om handmatig instellingen te maken omdat het anders boven te koud en onder (bij de voeten) te warm is. De automatische stand lijkt een voorkeur te hebben voor de lucht openingen in het dashboard.
Het oog wil ook wat, dus heb ik 17’ velgen laten monteren. De gemonteerde zomer banden zijn echter wel erg spoorgevoelig (heb ik met de winterbanden veel minder last van).

PROBLEMEN

Bij 30000 kilometer moesten de koppelingsplaten vervangen worden. Dit kwam door een lekkage tussen de bak en de platen. Is onder garantie verholpen.

Afscheid is nabij

  • 120.000 km

Na bijna 4 probleemloze jaren gaat de auto over een paar maanden terug naar de leasemaatschappij. Over het algemeen heeft de auto het goed gedaan. Bij 90.000 kilometer kreeg ik een irritante brom tussen de 1500 en 2000 rpm. Omdat dit het toerental is wat normaal op de snelweg aangehouden wordt in de 6e versnelling was dit zeer hinderlijk. Bij een beurt aangegeven dat dit het probleem was, maar men kon niets vinden. Uiteindelijk, in overleg met de leasemaatschappij, toch nog een keer terug gebracht (bij 110.000 km) en nu bleek het wel oplosbaar: een luchtslang was los (5 minuten werk). Wel vervelend dat ik een half jaar me suf heb moeten ergeren. Hierdoor heeft de auto voor mij behoorlijk afgedaan en heb ik besloten geen Toyota meer te nemen.

+ Motor
+ Ruimte
+ Comfort
- Afwerking (niet 'premium')
- Ventilatie systeem

Rook, rook, rook

  • 130.000 km

Zo als meer berijders van een D-Cat, rookt de auto soms enorm. Dit schijnt het gevolg te zijn van diesel injectie in het uitlaatsysteem om de d-cat schoon te branden... De auto is teruggeweest naar de garage. Er is nieuwe software in het motormanagement geladen, maar zonder veel resultaat. Ook van een collage, die een zelfde auto rijdt, gehoord dat hij daar last van heeft. Al met al lijkt de betrouwbaarheid en 'clean' rijden toch niet helemaal op niveau te zijn. De volgende auto (Volvo) is inmiddels besteld, dus het afscheid is na 4,5 jaar nu echt nabij.

Einde

  • 135.000 km

De rook was even wat minder nu het weer iets warmer was geworden. Maar laatste dagen och weer veel roet bij een net warme motor.

Vandaag de auto omgeruild voor een Volvo S80 drive.

Samengevat

Plus:
- Veel vermogen en trekkracht
- Goede wegligging (ook bij 160+)
- Zeer compleet (leer, stoelverwarming, navi, alles elektrisch)
- Comfortabel en stil
- Degelijk (geen rammels zoals in zuid Europese wagens)

Min:
- Navigatie niet rijdend te bedienen
- Klimaatsysteem is slecht (temperatuur is niet goed in te stellen)
- Stuurwiel voelt koud aan
- Afwerking is niet premium
- Bij 100k kilometer begint de dcat steeds meer te roken
- Geen mp3 weergave (opgelost met Icelink)
- Navi is af en toe de weg kwijt (laatste maanden)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.