Toyota Avensis Wagon 2.0 TD Linea Terra (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 2.0 TD Linea Terra |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 145.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De wagen is zeer betrouwbaar.
Zowel motorisch alswel in het weggedrag.
Rijd op de originele banden 14’ 185 het fijnst, op 15’ 195 ietwat stugger, (minder comfort).
Geen sprinter of stadswagen maar een wagen voor de langere afstanden, inparkeren door beperkt zicht achteruit lastig.
Eigenlijk is het naast het geven van de onderhoud intervallen van 10.000 km alleen maar tanken en rijden zoals het hoort.
Schakelt bijna vanzelf, erg soepel.
Achteraf cruise control in laten bouwen welke het comfort nog meer verhoogde, aanrader.
Fijne stoelen, design bekleding is wat minder.
De wagen blinkt uit op de lange afstanden, motor is bijna niet/ moeilijk waar te nemen op bedrijftemperatuur bij 100 km.
Bij een koude start wat rumoerig maar eenmaal warm niet als diesel te herkennen.
De vier standaard speakers erg slecht voor een stukje muziek, perfect voor alleen het journaal of verkeer informatie.
De twee liter Turbo Diesel levert maar 90 Pk, hiervan is weinig te merken men zou denken dat dit te weinig zou zijn?
De motor draait werkelijk fantastisch, lijkt net ingereden te zijn met de 190000 op de teller.
Loopt Stationair in de eerste versnelling gewoon tegen een flinke heuvel op.
Vergis je jezelf eens in de versnelling, trekt de Avensis in de tweede versnelling net zo makkelijk op als in de eerste?, de auto voor de nongalante rijder?
Wanneer men voor het uiterlijk gaat komt men mogelijk niet direct bij dit model terecht, echter na een proefrit en kennisname van de rij eigenschappen is men al snel verkocht, en gaat hem anders waarderen.
Simuleer voor uzelf bijv eens een eland test met hard remmen tijdens een proefrit. verbazend is dat de bijna 1300 kilo gewoon daar gaat waar u het stuur heen draait.
Verwachting is van de grote station dat ze mogelijk log zou reageren, blijft echter beperkt tot wat gepiep van de achterbanden en reageert zeer controleerbaar.
Meeste koppel lijkt in de derde en vijfde versnelling te zitten, stuift er onophoudelijk vandoor bij het flink intrappen van het pedaal.
Bij ingeschakelde airco is de Avensis wel een stuk trager, daaraan tegen om te toveren in een ijskast indien gewenst.
Opgegeven topsnelheid van Toyota +- 170 ?, echter doet ze ook 185 - 190, mogelijk probeerde Toyota dit zelf nooit uit.
Bij hoge snelheid geen zenuwachtig gedrag lijkt alleen maar vaster en nog beter op de weg te liggen.
Voorkeur snelheid 140, eigenlijk de snelheid voor deze wagen.
Interieur en de airco, (kunstof bij de vooruit) begint te kraken en te tikken onder de eerste temperatuurschommeling na het inschakelen ervan.
Mijn Exemplaar is van Nov 98, verbruikt 700 ml olie op 10.000 km.
Vind de onderhoud interval 10.000 km wel kort, doe na de aanschaf van een garage handboek van dit model de beurten zelf om deze reden.
Men had deze wagen ook in legergroen uit kunnen brengen, had het karakter van de wagen niet tekort gedaan.
Ik ben zeer tevreden over de Avensis, veel ruimte door volledig wegklapbare stoelen, voorspelbaar en stabiel weggedrag ook bij zware belading.
Fijnste wagen die ik tot nog toe bezat.
Grote aanrader: inbouw cruise control.
PROBLEMEN
Achterwisser motor onder garantie vervangen omdat deze soms een eigen leven leide in de intervalstand na het uitschakelen hiervan, (maakte nog wat extra wis bewegingen).
Interieur reageert best heftig op inschakelen airco eerste 5-10 min, krakerig en tikken, daarna niet meer.
Momenteel zwaait de achterwisser opnieuw vrolijk zonder aankondiging een enkele keer extra naar de mede weg gebruikers na het uitschakelen van de interval.
Ik denk aan een kwaaltje van dit model.
Twee riempjes vervangen omdat deze piepten a €50.
Sluit zichzelf centraal af na 30 of 40 sec wanneer men dit zelf niet doet?, reden of oorzaak mij niet bekend, of dit een extra is of een storing geen idee.
’review’s elders op internet omtrent problemen met dit model’
Ik heb voor de aankoop veel gelezen omtrent cilinderkop problemen van dit model, verbruik koelvloeistof en andere ellende, echter is van belang voor elke motor dat men deze eerst goed warm rijd en je weet niet of een ieder van zo’n review zich daar ook aan houd?
Mijn exemplaar verbruikt geen koelvloeistof, heeft geen vermogenverlies, ik jaag haar ook niet boven de 2500 Rpm voor ze warm is en accelereer tot die tijd ook geleidelijk.
Mijn indruk 45 dkm verder is dat men hier volgens mij zelf grote verantwoordelijk in heeft, niet alles is hufterproof te maken, zelfs niet in een Toyota.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren