Toyota Avensis Wagon 2.0 D4-D Linea Terra (2001)

autoreview

Toyota Avensis Wagon
Toyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis - interieurToyota Avensis - interieur

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.0 D4-D Linea Terra
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf76.550 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De teller van onze Avensis is vorige week de 300.000 km gepasseerd. Een mooi moment voor een review.

De auto is ruim en comfortabel. De dieselmotor is stil en zuinig. Het gemiddelde verbruik is ongeveer 1:18 a 1:19. Zuiniger dan 1:20 is bij rustige ritten goed mogelijk. Mijn record op één tank (60 liter) is 1.270 km. In de winter is het gebruik wel wat hoger dan in de zomer, dit ondanks het gebruik van de airco. Bij snellere vakantieritten met een zwaar beladen auto loopt het verbruik op tot ongeveer 1:15. De auto is snel en sterk genoeg.

De betrouwbaarheid van de auto is erg goed. Het oliegebruik is nihil (ik hoef nooit bij te vullen ondanks dat ik tegenwoordig de kleine 15.000 km beurten oversla). Buiten de normale beurten (olie verversen, filters vervangen, 2x distributieriem e.d.) zijn alleen de volgende zaken vervangen:

gedurende de garantieperiode (1 jaar First Class Toyota-garantie):
- raammechanisme linksvoor (kraakte);
- slot achterklep (lampje brandde niet);
- remschijven voor, inclusief remblokken (krom);
- rugleuning bestuurdersstoel (was doorgezakt);

buiten de garantie:
- km. 125.500: remblokken achter, 1 dashbord-lampje
- km. 257.000: startmotor
- km. 260.000: ruitewissermotor achterklep (sloop)

verder nog wat kleine zaken:
- 2 kentekenplaatlampjes
- 6 H7-lampen
- 2x ruitewisserrubbers voor (handig en voordelig is dat je alleen de rubbers hoeft te vervangen)
- 1x ruitewisserrubbers achter
- 1x batterij afstandbediening.

Over de defecte startmotor en ruitewissermotor achter: bij mijn vorige auto (Carina E) waren deze toen ik de auto verkocht na 359.000 km nog origineel. Gezien de kilometerstand bij deze vervangingen (±260.000) mag ik er eigenlijk niks van zeggen, maar toch ..

Ik rij in de winter met winterbanden. De eerste set gebruikt gekocht op marktplaats en daar in totaal bijna 60.000 km mee gereden (Vredestein Snowtrac). Nu weer Vredestein Snowtrac 2. Tot dusver de bij aankoop aanwezige banden versleten en twee nieuw gekochte Michelins Energy (79.000 km). De twee andere Michelins Energy hebben tot dusver 86.000 km gereden en gaan er na de winter weer op, het profiel schiet echter wel op.

Minpuntjes:
- stoelen zouden beter kunnen zitten (in de Carina E zaten betere stoelen)
- knop van de bestuurdersstoel zit los (heb ik ook al in een andere review gelezen)
- de boordcomputer is niet erg betrouwbaar (zie ik ook in andere reviews terug):
- verbruik 10 a 15% te positief
- range: een keer met een lege tank gestaan terwijl nog 70 km werd aangegeven.

Update 28-04-2008 / km. 320400:
Sinds het plaatsen van de review van onze Avensis zijn er alweer bijna 20.000 bijna probleemloze kilometers verstreken. Een klein beurtje en een APK zonder problemen, maar wel een vastgelopen remklauw rechtsvoor. Deze is weer gangbaar gemaakt en tegelijkertijd zijn de remblokken vervangen (de oude hadden er ruim 213.000 km opzitten).

Na bijna 244.000 km heb ik de kosten eens goed op een rijtje gezet. Uitgaande van een restwaarde van € 3.500,- bedragen de kosten per kilometer 15,3 cent. Diesel is hierin inmiddels het grootste onderdeel: 5,7 cent/km, daarna de afschrijving met 5,1 cent/km. Belasting en verzekering zit op 2,7 cent en het onderhoud op 1,7 cent/km.

Bij 335.000 km moet de distributieriem weer worden vervangen. Als de auto dan nog gewoon rijdt zoals hij nu doet, zullen we dat laten doen en kijken of de 400.000 km haalbaar is.

Update 16-08-2008 / km. 334.750:
Vandaag hebben we afscheid genomen van de auto. Niet omdat de auto problemen gaf, maar we konden een mooie deal maken voor een mooie Avensis Wagon Sol van 2006 met een lage kilometerstand. Sinds de vorige review heeft de auto heeft 330.000 km nog een kleine beurt gehad waarbij ook de distributieriem is vervangen. Het is toch vreemd om de auto achter te laten na ruim 258.000 km trouwe dienst. Door de goede inruilprijs is de kilometerprijs nog gedaald tot 15,0 cent/km (afschrijving 4,7 ct, belasting/verzekering 2,7 ct/km, brandstof 5,8 ct/km en onderhoud 1,8 ct/km). We hopen van de nieuwe Avensis net zoveel plezier te hebben als we van deze hebben gehad.

PROBLEMEN

Defecte startmotor (bleef af en toe hangen) en defecte achterwissermotor.
Vastgelopen remklauw rechtsvoor.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.