en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Avensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand laatst | 0 km |
Ik vind dit een fantastische wagen om mee te rijden. Wegligging is goed, en comfort ook.
Mijn eerste ervaringen met een dieselmotor zijn zeker voor herhaling vatbaar. Wel spijtig dat de motor tot ongeveer 1.800tpm nogal mak overkomt, om dan met volle kracht alles te geven tot 3.400tmp. Dit ongemak valt echter alleen op als je van 0 vertrekt, want bij het opschakelen blijf je altijd in de ideale zone en trek je constant door. Het meeste plezier ondervind je echter bij hernemingen, dan is er geen houden aan.
Verbruik valt ook goed mee, ondanks veel korte afstanden een verbruik van 6.8L/100km. De laatste maanden rij ik iets rustiger i.v.m. de vele flitspalen in mijn regio. Hierdoor is mijn verbruik gezakt naar 6,51L/100km over de laatste 20000 km en zit ik aan 6.70L/100km over 120.000 km.
update 27/01/2008
Het is al een tijdje geleden dat ik nog een update gedaan heb. Nu heb ik 159000 km gereden met deze wagen. Het blijft een comfortabele wagen en de motor doet wat van hem verlangt word. Het enige dat mij echt stoort ondervind ik spijtig genoeg enkel als ik in het warme zuiden ben. Met de airco aan moet ik niet proberen om ergens rap/rap te vertrekken. Als ik dit wil doen moet ik de motor echt toeren laten maken en dan vertrekken maar dit is niet echt bevorderlijk voor de koppeling.
Update 17/07/2009.
Mijn wagen heeft nu 194400 km. Ik ben er juist mee terug uit Italië. Alles is goed verlopen tot de laatste 400 km. Plotseling sprong de versnellingsbak uit zijn 5. tandwielen dienen vervangen te worden.
Na 25 jaar Toyota kan ik vaststellen dat de Europese Toyota's niet kunnen tippen aan de Japanse. Ik denk er dus sterk aan om terug een Japanner te kopen nl. een Prius. Model spreekt mij aan. Binnenkort ga ik een testrijden van zodra dit in België mogemlijk is. De keuze ligt tussen een Prius of een Avensis ( toch weer ).
Update 31/07/2009
Vandaag is de beslissing gevallen. Ik heb getest met een Avensis Break en Prius. Twee totaal verschillende wagens met elk hun voordelen en nadelen. Ik heb uiteindelijk voor de Prius Luna ( Belgische versie van de Dynamique ) gekozen in parelmoerwit met donker interieur. Nu aftellen naar begin september
Update 21/09/2009
Op 16/09/2009 afscheid genomen van mijn avensis.Ondanks enkele problemen het laatste jaar ben ik toch tevreden. Deze wagen was vrij comfortabel en zuinig. Ik had een verbruik van 6.57l/100 km. Als ik echter keek wat er zat aan te komen, 5de versnelling moest vervangen worden, nieuwe remmen, nieuwe banden en op 210000 km de distributieriem, en naar het feit dat ik nog een mooie overname kreeg heb ik de beslissing genomen om een nieuwe Prius te gaan rijden.
Hup, we zijn weer weg voor 10 jaar.( of bijna )
Het enige dat ik heb vervangen onder garantie waren de voorste remschijven. Deze waren kromgetrokken na 28.000 km.
Verder ondervind ik soms wat rammelgeluiden waarvan de oorzaak onvindbaar blijft. Dit ongemak wordt momenteel verder onderzocht, van zodra dat er een oplossing is, wordt dit nog aangepast aan mijn wagen.
Het rammelgeluidje is eindelijk gevonden. Het slot van de achterklep moest bijgeregeld worden en het gerammel was weg.
Na 5 1/2 jaar op vakantie heeft de batterij het van het ene moment op het andere begeven. Geen grote panne maar wel erg vervelend op vakantie.
update 28/01/2008
Een overzicht van de zaken die ik ondertussen vervangen heb:
- remschijven plaketten ( 123875 km ) slijtage
- schakelaar contactslot ( 125716 km ) hier zat speling op en daardoor startte de wagen pas na verschillende keren proberen.
- banden ( 135803 km ) 2° set versleten
- remschijven ( garantie 136286 km ) vervangen onder garantie want pas 13000 km op het voertuig. Dit is blijkbaar echt een zwak punt. Ondertussen 24000 km gereden met deze schijven en geen probleem meer gehad.
- mounting remklauwen ( 136286 km ) dit werd mee met de remschijven vervangen want de draad van de moeren was kapot en de klauwen konden niet meer vastgezet worden.
- Starter ( 142350 km ) Wagen startte nog wel maar maakte soms een heel scherp geluid. Dit is nu opgelost.
Update 09/12/2008
- Vliegwiel ( 166563 km ) vervangen.
Update 17/07/2009
- de laatste tijd sukkel ik met het schakelen. Het ontkoppelen gebeurt soms met enige vertraging. Vervanging van de hydraulische cylinder brengt geen soulaas.
- Vandaag is hij plotseling uit zijn 5de versnelling gesprongen. Tandwielen dienen vervangen te worden.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.