Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D Linea Sol (2005)

autoreview

Toyota Avensis Wagon
Toyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis - interieur

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.0 D-4D Linea Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf142.000 km
KM-stand laatst185.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Op zich een prima auto...

  • 185.000 km

Na een rampzalig half jaar met een Scenic Diesel deze Toyota gekocht, met name vanwege de onverwoestbare reputatie.

Deze Avensis in Linea Sol mist eigenlijk een ding vwb uitvoering, en dat is lichtmetalen velgen. Niet getreurd, op ebay was een originele set zo voor een prikkie uitgehaald. Verder zit er al het noodzakelijke op: Gescheiden airco, cruise control, regensensor, uitgebreide boardcomputer en een goede radio (zelfs met casettespeler!) Alles is keurig afgewerkt, hoewel ik wat twijfels heb over de duurzaamheid van bekleding en vulling van de stoelen (al ver versleten bij 150k km).

Deze 2.0 D4D heeft 116 pk en dat is op zich voldoende. Als storend ervaarde ik wel het gemis aan trekkracht onder de 2000tpm. Hier geeft de motor niet thuis, waarna de turbo er nogal abrupt inkomt en de motor begint te trekken zoals je van een diesel verwacht. Eenmaal op toeren is het op zich een fijne motor waar je niet snel vermogen mee mist (althans bij normaal gebruik). Hij is redelijk stil van binnen (van buiten blijft het een koffiemolen) en redelijk zuinig (gem. ca. 6-6.5 l/100km).

De wegligging is prima, maar afgesteld op wat rustiger rijden en comfort. Alles gaat vrij zwaar (met name koppeling), waardoor je het gevoel hebt met een vrij logge bak onderweg te zijn.

De techniek doet wat ie moet doen en electrische problemen waren er niet. Probleemloos was deze auto echter niet:
Kort na aanschaf gaf de computer een storing, oorzaak defecte luchtmassameter, wat weer veroorzaakt werd door een barst in de behuizing hiervan.
Bij optrekken leek de motor regelmatig in te houden, waarna EGR klep gereinigd werd. Bracht geen oplossing, bleek later veroorzaakt te worden door versleten injectoren en versleten gloeibougies. Al met al waren dit erg kostbare reparaties (onderhoud bij toyota dealer is sowieso al niet goedkoop temeer je elke 15k moet gaan) waarvan ik mij afvraag of deze onderdelen niet veel langer mee moeten kunnen gaan, zeker bij toyota).
Verder enkele kleine ongemakken, zoals een krakend koppelingspedaal.

Al met al best een fijne ruime auto, maar niet geheel overtuigd van de kwaliteit.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.